• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nyhetsnotis just nu från Aftonbladet

För några år sedan var det en polsk lastbilschaffis som försökte tanka fordonsgas med en hemmagjord adapter i en 2 kg gasolflaska vid macken i Gullbergsvass i GBG. Givervis smalll det och de fick amputera hans ena ben och kompisen fick splitterskador.
 
Förstår inte vad som får dig att reagera så.

Det man saluför är adaptrar för att tanka CNG i CNG-bilar med olika typer av tankpåfyllningar. (Precis som vi har med 4 adaptrar för att kunna fylla våra "Tankflaschen" när vi är i främmande länder.

De saluförda adaptrarna är förmodligen godkända att användas i vissa länder. I Sverige är det dock inte tillåtet att använda adapter vid tankning av CNG.

Pålle

PS
Min kontaktperson har ännu ej fått fram det preliminära undersökningsresultatet.
DS
 
Senast ändrad:
P4-Värmland har haft ett inslag i sin sändning i samband med olyckan i Stockholm, med titeln;

Efter dödsolyckan i husbilen - räddningstjänsten varnar​


Tror f.ö. att just den varningen inte har med olyckan att göra, men kan vara något vi bör tänka på dessa varma dagar vi just nu har i vårt avlånga land.

Tommy
 
Har man en fast flaska finns ju givare som mäter hur mycket gasol det finns men trycket mäts inte vad jag vet. Trycket uppstår ju pga. gasolens förmåga att avge brännbara gaser. Och det varierar med temperaturen och om det är butan eller propan. Butan säljs ju i små plåtflaskor och det kan inte vara så höga tryck där, sen används butan som drivgas i nästan alla sprayflaskor numera, jag hoppas att det är fler än jag som läser det finstilta på burkarna.
Det som kan vara mycket farligt är om det är något fel på givarna så att flaskan blir helt full.
Som vätskefas och förmodligen ganska kall kan den inte komprimeras och är den helt full så kan flaskan sprängas vilket inte kan ske om en del av gasolen är i gasfas och kan ta upp trycket.
Kör man husbil och regelbundet fyller borde det vara svårt att göra fel en husbil har ju ingen anledning att tanka fel sorts gas speciellt som det munstycket inte passar.
Har svårt att tro att det är handhavandefel utan att det mer beror antingen på den tekniska utrustningen i husbilen eller pumpen.
Vore bra att följa upp det hela så att inte fler blir drabbade.
 
Senast ändrad:
Tråkigt att räddningstjänstengår ut med sådan ogrundad skräckinformation.

(För övrigt: Hur bär man sig åt för att kontrollera trycket i gasolflaskan?)

Pålle

Krävs en monterad manometer, vilket inte många har, iallafall inte före regulatorn.

Trycket stiger med temperaturen, till slut lättar säkerhetsventilen och släpper ut gas, då sjunker trycket, men ifall inte värme slutar att tillföras kommer trycket över tid att igen få säkerhetsventilen att öppna.

Här kan man tydligt vid 1:27 se när säkerhetventilen öppnar på en plåtis med gasoltank.

 
Äntligen har ”min” expert på gasfordonsolyckor kunnat lämna information om den tragiska händelse som för en tid sedan drabbade ett franskt äldre par på husbilssemester i Sverige.

Det som hände var att man, med hjälp av en otillåten adapter, försökte tanka komprimerad naturgas (CNG) i en tank avsedd för gasol (LPG/GLP). Eftersom CNG har ett tryck på 200-230 bar, medan gasoltanken/flaskan är dimensionerad för ett tryck ca 20 bar, blev resultatet en förödande tanksprängning.

Eftersom det inte är första gången en olycka av detta slag skett i Sverige, kommer min sagesman att snarast ta kontakt med de europeiska husvagns- och husbilsorganisationer som finns, för att sprida information om riskerna med ”fultankning”.

Pålle
 
Äntligen har ”min” expert på gasfordonsolyckor kunnat lämna information om den tragiska händelse som för en tid sedan drabbade ett franskt äldre par på husbilssemester i Sverige.

Det som hände var att man, med hjälp av en otillåten adapter, försökte tanka komprimerad naturgas (CNG) i en tank avsedd för gasol (LPG/GLP). Eftersom CNG har ett tryck på 200-230 bar, medan gasoltanken/flaskan är dimensionerad för ett tryck ca 20 bar, blev resultatet en förödande tanksprängning.

Eftersom det inte är första gången en olycka av detta slag skett i Sverige, kommer min sagesman att snarast ta kontakt med de europeiska husvagns- och husbilsorganisationer som finns, för att sprida information om riskerna med ”fultankning”.

Pålle
Det är tragiskt att något som detta ska kunna ske,frågan är går det med denna typ av adapter tanka LPG någonstans i Europa? eller var det första gången man tankade och hade då till tillverkat en adapter enbart för Sverige?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen