• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nyhetsnotis just nu från Aftonbladet

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Husbil har exploderat
i dag kl 15:53av Angelica Molin

En husbil har exploderat i södra Stockholm.
Ett tiotal enheter är skickade till platsen men ingen är ännu förd till sjukhus.
– Akutläkare, helikopter och ambulanser är på plats, säger William Kokkonen, teamledare SOS alarm.
– Vi har skadade personer. Jag kan inte gå in så mycket mer detaljer än så, säger ledningsoperatör Josef Gustafsson.

Tommy

"ett industriområde där man kan tanka gasbilar och fylla på gas" står det bl.a.

Fordonsgas eller motorgas? (Det är jättestor skillnad, och skrivningen ger inte någon information.)

(Det har förekommit försök till "fultankningar" tidigare, med förödande utgång.)

Det finns experter på denna typ av olyckor, och jag försöker komma i kontakt med en sådan. Detta är dock inte så lätt under midsommardagen.

Pålle

Senast ändrad:
Vi VET ännu INTE om det handlar om en gasexplosion eller en flasksprängning.

Det enda vi ännu VET är, att olyckan skedde i närheten av en tankstation för fordonsgas/CNG.

(Vi vet inte ens om det är en husvagn eller husbil, eftersom båda uppgifterna förekommer.)

Experter arbetar fortfarande med att utreda VAD som hänt.

Pålle

Senast ändrad:
Tack för den bilden! Med utgångspunkt från denna, kan man göra följande antagande:

Om den skadade luckan som hänger ut är luckan till gasolutrymmet, är det troliga att husbilsägaren försökt tanka CNG i sina LPG-flaskor. Eftersom sådant ska vara tekniskt omöjligt (olika anslutningar), har hen använt sig av en otillåten adapter.

Liknande händelser ha skett tidigare (man har försökt tanka en LPG-personbil med CNG). Brottet har då rubricerats som allmänfarlig vårdslöshet.

Pålle

Senast ändrad:
Det ser ut som en Carthago och i så fall är den luckan man ser som "utfläkt" till utrymmet framför gasolflaskorna. Var dörren till gasolutrymmet befinner sig går inte att se av bilden.
Det är sånt här som får en börja fundera på om det borde finnas någon form av kompetensbevis för att få köra husbil.

Det ser ut som en Carthago och i så fall är den luckan man ser som "utfläkt" till utrymmet framför gasolflaskorna. Var dörren till gasolutrymmet befinner sig går inte att se av bilden.
Det är sånt här som får en börja fundera på om det borde finnas någon form av kompetensbevis för att få köra husbil.
Jag har kompetensbevis där det framgår att jag får köra vissa fordon... Bla husbil.
Så... Visst... det finnes... 😉

Tankstationen där det här hände har bara Fordonsgas från pump. De har det också i namnet CIRCLE K FORDONSGAS ÄLVSJÖ.

Kan inte se det annat som ett missförstånd från den som tankat.
Begreppen på drivmedelsgaser är klart otydliga.
CNG, LNG, Fordonsgas, biogas, naturgas är några för denna grupp
LPG, motorgas, propan gasol, butan är den andra gruppen.
Namnförvirringen är hur lätt som helst att blanda ihop och i synnerhet fordonsgas o motorgas vilken jag får tänka till varje gång på.
Utländska namn på det här gör bara saken sämre.
Motorgas var vanligt att köra på under 80-talet.

Eftersom det är bara bensinbilar som är aktuella att köra med fordonsgas och Carthago husbilar inte tillhör bensinbilsgruppen så blir det nära till hands att missförstånd skett

Husbilen står vid en annan pump än CNG-pumpen.
Det syns tydligt på denna bild från street view.
Se texten på taket för fordonsgas (CNG) och jämför med den länkade instagrambilden.
1656270952556.png

Det kan knappast handla om ett missförstånd om man införskaffar en icke godkänd adapter för att koppla ihop två icke kompatibla system med varandra.

Senast i morgon har jag blivit utlovad utredningens preliminära resultat.

Pålle
Kan och kan!
Kan vara lite krasst, det kan ju finnas en liten möjlighet att någon skrupelfri skumrask individ övertygar kopplingen han säljer är okey och laglig att använda. Www.skummaprylsr.ru
Oavsett ärr det tragiskt! Och det räcker för mig.
Behöver inte så mycket olycksgottande.

Har sett en gasolflaske som ble forsøkt fyllt med CNG - dog var dette et demotilfelle med fjernbetjening og beskyttelse. Flasken revnet med et kraftig smell lenge før fullt trykk. Flasken stod hos Wyhnen gass i Viersen til skrekk og advarsel. Gamle Wyhnen mente at selv en 100% fylling med Propan kunne gi nesten samme effekt, den flasken hadde og revnet - ikke fullt så kraftig utbrettet som den som fikk CNG. Sikkerhetsventilen på flasker har for liten kapasitet til å stå i mot en LPG pumpe.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen