• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nya regler för husbilar i Tyskland 2025!

Nya regler för husbilar i Tyskland 2025 som även kommer att gälla på motorvägar:

Gastester: Från och med den 19 juni 2025 måste flytande gassystem i husbilar kontrolleras vartannat år.
Detta gäller alla husbilar utrustade med propangas för matlagning eller uppvärmning.

Färdskrivare: Från 2025 kommer en digital färdskrivare att vara obligatorisk för husbilar med en totalvikt över 7,5 ton om släp transporteras
Detta gäller även privata förare och gäller användning på motorvägar.

Nya förarassistanssystem: Husbilar som är nyregistrerade från 2025 ska vara utrustade med automatisk nödbroms och filbytesvarning.
Dessa system är avsedda att öka säkerheten på motorvägar.

Körkortsregler: Det finns planer på att höja viktgränsen för B-körkort för husbilar till 4,25 ton.
Detta kan göra det lättare att använda tyngre husbilar på motorvägar. Dessa nya regler syftar till att öka säkerheten och förbättra miljöskyddet, även på tyska motorvägar.

Dessa nyheter finns på många sidor om man Googlar runt. Inte funnit något bra samlingsdokument, men via länkarna nedan kan den intresserade finna mer info.

Via denna länk finns mycket samlat, men är tyvärr på tyska - Google översätter dock det lätt till begriplig svenska.

1736682448656.png
 
Det handlar om prioriteringar och resurser. Polisen gör kontroller på rastplatser där yrkesförarna står parkerade. Visar det sig att det är veckovilan man tillbringar i lastbilen så blir det sanktionsavgifter som drabbar åkeriet och det är inga småpengar.

Syftet är ju att förarna inte ska behöva leva i kappsäck i månader i sträck. Finns ju även regler på att föraren ska återvända till stationeringsorten med jämna mellanrum. Allt detta styrs av förordningen om kör o vilotider.
Detta är lite fel man får tiibringa den korta veckovilan 24 timmar i hytten inte 45 timmars veckovila , detta innebär i princip att varannan veckovila får vara i hytten , men sen skall timmarna mellan 24 ock 45 tim veckovila kompenseras efter en fastställd förordning
 
Detta är lite fel man får tiibringa den korta veckovilan 24 timmar i hytten inte 45 timmars veckovila , detta innebär i princip att varannan veckovila får vara i hytten , men sen skall timmarna mellan 24 ock 45 tim veckovila kompenseras efter en fastställd förordning
Fungerar kanske så för svenska bilar, har pratat med utländska förare på rastplatser i Europa, dom lever i bilen 2-6 månader i sträck,inte tal om någon vila utanför fordonet, rent slaveri!
Vad sker då i Sverige om en sådan bil blir stoppad, tvingar dom in föraren på hotell??
 
Detta är lite fel man får tiibringa den korta veckovilan 24 timmar i hytten inte 45 timmars veckovila , detta innebär i princip att varannan veckovila får vara i hytten , men sen skall timmarna mellan 24 ock 45 tim veckovila kompenseras efter en fastställd förordning
Jo, jag har koll på det. Med veckovila syftade jag på den ordinarie då jag inte ville krångla till det mer än nödvändigt, blev lite generalisering..
 
Fungerar kanske så för svenska bilar, har pratat med utländska förare på rastplatser i Europa, dom lever i bilen 2-6 månader i sträck,inte tal om någon vila utanför fordonet, rent slaveri!
Vad sker då i Sverige om en sådan bil blir stoppad, tvingar dom in föraren på hotell??
Detta gäller alla förare som kör i ett land där man har att förhålla sig till EG förordningen om kör o vilotider. Förmodar att Tyska BAG som är den myndighet som har till uppgift att kontrollera lastbilstrafik i landet har större resurser än den svenska trafikpolisen. Hur man löser det rent praktiskt, om någon har sin 45 timmars veckovila i hytten, skiljer väl från fall till fall. Dock är åkeriet/transportören skyldig att lösa det på något sätt där hotell är en lösning.
 
Senast ändrad:
Fungerar kanske så för svenska bilar, har pratat med utländska förare på rastplatser i Europa, dom lever i bilen 2-6 månader i sträck,inte tal om någon vila utanför fordonet, rent slaveri!
Vad sker då i Sverige om en sådan bil blir stoppad, tvingar dom in föraren på hotell??
Det blir oftast böter som sen inte betalas eftersom sverige inte har avtal med många länder om indrivning
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen