• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nya regler för husbilar i Tyskland 2025!

Nya regler för husbilar i Tyskland 2025 som även kommer att gälla på motorvägar:

Gastester: Från och med den 19 juni 2025 måste flytande gassystem i husbilar kontrolleras vartannat år.
Detta gäller alla husbilar utrustade med propangas för matlagning eller uppvärmning.

Färdskrivare: Från 2025 kommer en digital färdskrivare att vara obligatorisk för husbilar med en totalvikt över 7,5 ton om släp transporteras
Detta gäller även privata förare och gäller användning på motorvägar.

Nya förarassistanssystem: Husbilar som är nyregistrerade från 2025 ska vara utrustade med automatisk nödbroms och filbytesvarning.
Dessa system är avsedda att öka säkerheten på motorvägar.

Körkortsregler: Det finns planer på att höja viktgränsen för B-körkort för husbilar till 4,25 ton.
Detta kan göra det lättare att använda tyngre husbilar på motorvägar. Dessa nya regler syftar till att öka säkerheten och förbättra miljöskyddet, även på tyska motorvägar.

Dessa nyheter finns på många sidor om man Googlar runt. Inte funnit något bra samlingsdokument, men via länkarna nedan kan den intresserade finna mer info.

Via denna länk finns mycket samlat, men är tyvärr på tyska - Google översätter dock det lätt till begriplig svenska.

1736682448656.png
 
Färdskrivare för husbilar, med totalvikt eller sammanlagd bruttovikt, över 7,5 ton gäller ju sedan flera år, även i Sverige, även om olika tolkningar om detta har gjorts. Om uppgifterna enligt ovan stämmer, så verkar Tyskland nu ha satt ned foten och tydliggjort kravet.

Som jag förstår det finns det i EUregler om att fordon som är godkända i ett medlemsland även är det även i de andra.
 
Senast ändrad:
Färdskrivare för husbilar, med totalvikt eller sammanlagd bruttovikt, över 7,5 ton gäller ju sedan flera år, även i Sverige, även om olika tolkningar om detta har gjorts. Om uppgifterna enligt ovan stämmer, så verkar Tyskland nu ha satt ned foten och tydliggjort kravet.

Som jag förstår det finns det i EUregler om att fordon som är godkända i ett medlemsland även är det även i de andra.
Eftersom "Färdskrivare för husbilar, med totalvikt eller sammanlagd bruttovikt, över 7,5 ton gäller ju sedan flera år...." så är sådana bilar utan färdskrivare egentligen inte godkända i Sverige även om ingen agerat. Det innebär ju faktiskt att en sådan svensk bil kan få problem i Tyskland om man där har beslutat sig för att sätta ner foten.
 
Senast ändrad:
Här far gubbar o gummor omkring i stora Liners på B-kort, vad hjälper då en färdskrivare som ska hålla koll på att körtider i arbetet följs, och de inte kör 24/7 på Amfetamin o Cannabis, som en del yrkesförare, man kan ju undra.
 
Det är ju inte bara krav på en monterad färdskrivare, man måste ju även följa lagen om kör och vilotider. Detta innebär att någon som kör lastbil i veckorna är starkt begränsad att använda sin husbil på helgerna då man måste ta ut sin veckovila.
 
Det är ju inte bara krav på en monterad färdskrivare, man måste ju även följa lagen om kör och vilotider. Detta innebär att någon som kör lastbil i veckorna är starkt begränsad att använda sin husbil på helgerna då man måste ta ut sin veckovila.
Gäller detta verkligen om du kör en privatbil i icke yrkesmässig trafik ? Har du någon dokumentation som stöder det?
Polisen verkar i varje fall vara helt ointresserad av färdskrivare i tunga 7.5T+ husbilar
 
Såvitt jag kan läsa mig till av reglerna hos transportstyrelsen (https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/yrkestrafik/kor-och-vilotider/) gäller kraven på färdskrivare och kör- resp. vilotider bara fordon i kommersiell användning. Viktgränsen tycks vara 3.5 ton.

Jag vet att det har varit diskussion om det skulle finns krav på färdskrivare i husbilar som hyrs ut. De används ju kommersiellt (uthyraren tjänar pengar).
 
Såvitt jag kan läsa mig till av reglerna hos transportstyrelsen (https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/yrkestrafik/kor-och-vilotider/) gäller kraven på färdskrivare och kör- resp. vilotider bara fordon i kommersiell användning. Viktgränsen tycks vara 3.5 ton.

Jag vet att det har varit diskussion om det skulle finns krav på färdskrivare i husbilar som hyrs ut. De används ju kommersiellt (uthyraren tjänar pengar).

Jag har tidigare försökt att reda ut vad regelverket säger om detta förhållande. Läs om detta i vårt kunskapsbibliotek där det finns skrivelser ⁰om hur Transportstyrelsen har gjort en tolkning. Ett problem är emellertid att, vad jag vet, ingen domstol har prövat denna tolkning. Frågan kan upplevas som komplicerad men det gäller att sätta sig in i undantagen från grundregeln om att färdskrivare bara behövs vid icke kommersiella transporter.
 
Såvitt jag kan läsa mig till av reglerna hos transportstyrelsen (https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/yrkestrafik/kor-och-vilotider/) gäller kraven på färdskrivare och kör- resp. vilotider bara fordon i kommersiell användning. Viktgränsen tycks vara 3.5 ton.

Jag vet att det har varit diskussion om det skulle finns krav på färdskrivare i husbilar som hyrs ut. De används ju kommersiellt (uthyraren tjänar pengar).
Det jag hittat som stödjer din uppfattning i den länken är att det står under /yrkestrafik/. Men det är väl ganska naturligt att de samlar uppgifter om färdskrivare just där. Eller har jag missat något?
Å andra sidan står det på annat ställe:

"Måste jag använda färdskrivare när jag kör tunga fordon privat?

Om du kör privat eller i en hobbyverksamhet, så är den transporten icke-kommersiell. För att du ska vara undantagen från kör- och vilotiderna och kravet på att använda färdskrivare när du kör icke-kommersiellt får fordonet eller fordonskombinationen inte väga mer än 7,5 ton. Om det är ett fordon för persontransport, får det inte ha mer än 17 sittplatser. Det finns även undantag från kravet om fordonet är 30 år eller äldre och då får fordonet också väga mer än 7,5 ton."
Alltså finns det fordon som kräver att färdskrivare används även vid privatkörning. Och att man ska följa kör- och vilotider.
Att ingen kontrollerar det är ingen "ursäkt".
Har jag missförstått något? Vad tycker ni?
 
En annan konsekvens är att om du har en husbil som omfattas av reglerna om kör o vilotider så kan du inte ta ut din veckovila i din husbil, då får du ta med ett tält eller ta in på hotell. Blir ju problem på en månads semester på rull.
En fundering! Om man har kört så mycket på jobbet att det krävs veckovila är det då inte rimligt att man inte kör privat i helgen, är det inte syftet, eller missförstår jag något??
 
Hej. Men om man ändå sköter kör och vilotider så kan en tungbilsförare ändå sätta sig i en bil som inte berörs av kör och vilotider köra dom utan att vara lag brytare. Så det är väl vilket omdöme man har som förare.
Mvh Umebo
 
Jo, men jag fattade att han satte sig i sin husbil som hade färdskrivare alltså över 7,5 t och då får han nog inte köra sin husbil över huvud taget för där lär en gräns gå.
Men jag är inte skriftlärd i detta ämne, bra funderar. Men håller med dig Umebo omdömet gäller alltid.
 
Om jag nu ska tycka något, så borde väl reglerna om kör- och vilotider i princip även alla förare oaktat vilket fordon som framförs. Vi som nu inte direkt berörs av regelverket blir minst lika trötta som yrkesförare, särskilt vi som är lite äldre. Orsaken till undantaget torde nog bero på kombinationer av att olyckor med tunga fordon ger allvarligare konsekvenser, att yrkesförarna kan ställas inför tidspress och att det inte finns resurser i samhället att hantera ett så omfattande kontrollsystem som inkluderar fler än yrkesmässiga tunga fordon.

Dock finns ju bestämmelserna i Trafikförordningen 3 kap. 1. paragrafen.
 
Hur fungera det med alla lastbilar som står och "vilar" längs vägarna?
Det handlar om prioriteringar och resurser. Polisen gör kontroller på rastplatser där yrkesförarna står parkerade. Visar det sig att det är veckovilan man tillbringar i lastbilen så blir det sanktionsavgifter som drabbar åkeriet och det är inga småpengar.

Syftet är ju att förarna inte ska behöva leva i kappsäck i månader i sträck. Finns ju även regler på att föraren ska återvända till stationeringsorten med jämna mellanrum. Allt detta styrs av förordningen om kör o vilotider.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen