• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nya diesel-/bensindrivna bilar får inte säljas efter 2035

A4A33F44-B946-413F-9276-DE6EE1BF573A.jpg
Nu är det klart, EU-parlamentet har nu beslutat att från och med 2035 får inga bilar med förbränningsmotorer säljas inom unionen. Ja, det finns ett litet undantag för sportbilstillverkarna som av någon anledning fått respit till 2036.

Vidare så beslutade parlamentet en minskning av CO2-utsläppen med 55 procent för nya bilar som säljs mellan 2030 till 2035.


Mycket talar väl för att biltillverkarna slutar tillverkningen av bensin och dieseldrivna bilar tidigare, läste så sent som igår att Volkswagen slutar med den tillverkningen redan 2028.

Nu går det fort…. väntar ivrigt på den första realistiska husbilen som går på el.

Tommy
 
Senast ändrad:
Om/när ett sådant realistiskt fordon kommer, hur många miljoner kommer vanligt folk att lägga på ett sådant fritidsfordon?
Sedan driftkostnaderna törs jag knappt tänka på, iallafall jag får försöka hålla liv i det man har, hoppas den funkar i 15år till, den blir skattebefriad 2035, har sista modellen utan cat, dpf m.m. dvs. en enkel konstruktion så den borde gå relativt problemfritt (?)
 
Men det är ju redan på plats!
Visa bilaga 17335
10 säkrade ampere! :unsure::cool:

Bilden tagen en kväll i juli 2020 på ställplatsen i Örnsköldsvik.

Tommy
Tar mellan 30-50h att göra en full laddning av en Tesla med denna metod.
En realistisk "El-husbil" lär ta upp emot 1 vecka, då flera W från stolpen går åt till bodelen värme/kyla, ladda bobatterier m.m. :eek:
 
Tar mellan 30-50h att göra en full laddning av en Tesla med denna metod.
En realistisk "El-husbil" lär ta upp emot 1 vecka, då flera W från stolpen går åt till bodelen värme/kyla, ladda bobatterier m.m. :eek:
Det tar ännu längre tid att ladda fullt om det är vinter. Jag körde elbil i arbetet.
Under den kalla årstiden gick det i princip inte att ladda fullt. Visserligen gällde det 50A laddare vid laddstationer.
 
Många av de politiker kanske de flesta finns inte kvar när det är 2035 så de behöver inte ta ansvar för sina beslut.
Ibland tycker jag att det skulle finnas ett tjänstemanna ansvar som räckte livet ut och där vansinniga beslut skulle hemsöka dom på andra sidan graven. Det är klart att vi blir tvungna att importera kinesiska bilar då för de lär inte bry sej om EU.
Men "Jag tänkte inte på det".
 
Om/när ett sådant realistiskt fordon kommer, hur många miljoner kommer vanligt folk att lägga på ett sådant fritidsfordon?
Sedan driftkostnaderna törs jag knappt tänka på, iallafall jag får försöka hålla liv i det man har, hoppas den funkar i 15år till, den blir skattebefriad 2035, har sista modellen utan cat, dpf m.m. dvs. en enkel konstruktion så den borde gå relativt problemfritt (?)
Finns redan Ducato med ren El-drift att tillgå, även Hybrid drift och Biogas.
Man får bygga HB på lastbils chassin som vissa påstår skall få räckvidd på 6-800 km..?
Köpare får som redan nu i övriga Europa ta körkort för den fordonsklass som blir aktuell
när den tiden kommer... om den kommer.?
 
Hade man slantar och var ung skulle man kanske kunna tänka sej att bygga om en elskåpbil till plåtis.
Men en plåtis är ju lite mera ett äventyrsfordon så kan ju bli problem med laddplatser men man lär kunna få fyrhjulsdrift enkelt. Vikten är ett annat dilemma och jag tänker att inte ska man ha separata bobatterier att ha två system samtidigt verkar inte smart 230 volt i väggen på en elplåtis vore ju naturligt liksom värme från en värmepump som tesla har. Verkningsgraden på en sån blir ganska hög 200w inmatad effekt lär bli 1kw ut. Kör man i kylläge har man ju tillgång till ac hela tiden även när man parkerat. Det finns både fördelar och nackdelar och man väntar att ett större genombrott på batterisidan ska komma.
Problemet är att batteri industrin målar in sej i ett hörn och är förmodligen inte gynnsamt inställda till ny teknik när man lagt många miljarder på Liion tekniken just nu verkar det som man gör lite större ficklampsbatterier för att komma ifrån en del av elektroniken som ju är i stort sett densamma oavsett storleken på cellerna så det är mest antalet det handlar om.
Att sen stoppa in en massa energi i en låda som kan avges sekundsnabbt vid en olycka är inte mer säkert än vätgas eller bensin.

Hade en bekant som hade elallergi en sjukdom som inte verkar finnas idag eller så har man lagt locket på eller så dör de med elallergi ut redan som unga kanske redan på sjukhuset allt är ju en massa trådlös energi överallt. Även långt ut i skogen strålar det från alla antenner. Förmodligen kan man tappa av en del av denna energi lagligt med antenner. På 70-talet hade jag en bekant elektriker som fick ut 8 volt från en närbelägen sändare.
 
Hade man slantar och var ung skulle man kanske kunna tänka sej att bygga om en elskåpbil till plåtis.
Men en plåtis är ju lite mera ett äventyrsfordon så kan ju bli problem med laddplatser men man lär kunna få fyrhjulsdrift enkelt. Vikten är ett annat dilemma och jag tänker att inte ska man ha separata bobatterier att ha två system samtidigt verkar inte smart 230 volt i väggen på en elplåtis vore ju naturligt liksom värme från en värmepump som tesla har. Verkningsgraden på en sån blir ganska hög 200w inmatad effekt lär bli 1kw ut. Kör man i kylläge har man ju tillgång till ac hela tiden även när man parkerat. Det finns både fördelar och nackdelar och man väntar att ett större genombrott på batterisidan ska komma.
Problemet är att batteri industrin målar in sej i ett hörn och är förmodligen inte gynnsamt inställda till ny teknik när man lagt många miljarder på Liion tekniken just nu verkar det som man gör lite större ficklampsbatterier för att komma ifrån en del av elektroniken som ju är i stort sett densamma oavsett storleken på cellerna så det är mest antalet det handlar om.
Att sen stoppa in en massa energi i en låda som kan avges sekundsnabbt vid en olycka är inte mer säkert än vätgas eller bensin.

Hade en bekant som hade elallergi en sjukdom som inte verkar finnas idag eller så har man lagt locket på eller så dör de med elallergi ut redan som unga kanske redan på sjukhuset allt är ju en massa trådlös energi överallt. Även långt ut i skogen strålar det från alla antenner. Förmodligen kan man tappa av en del av denna energi lagligt med antenner. På 70-talet hade jag en bekant elektriker som fick ut 8 volt från en närbelägen sändare.
Värmepump är en Sparbössa!!
Gjorde knappt utslag på elmätaren i radhuset på 86 kvadrat vi hade tidigare när den gick för full effekt, gav tack vare öppen planlösning bra värme utom i badrummet. Satte man på de oljefyllda elementen då rusade elmätaren!

Elkänslighet är som Du skriver utrotad eller har aldrig funnits?
I dag finns eldrivna Bussar och Taxibilar och Cyklar mopeder
men man hör aldrig som på 1990-2010 talet talas om Elöverkänslighet
har faktiskt funderat på det då jag hade en arbetskollega om var känslig,
arbetsgivaren lät skyddsisolera datorer och ledningar i kontoret Han hade
då Han annars blev dålig, idag visar Han inga symtom.. man vill ju inte
fråga heller kan vara känsligt...
 
Senast ändrad:
Jag hade en privat teori om att en obalans i kroppen kunde ge höga halter av ämnen i kroppen som kunde reagera med magnetfälten t.ex. järn. Om dessa höga halter skulle vara lokaliserade till hjärnan borde man kunna få en påverkan. Fanns ju en del kvicksilver som cirkulerade på den tiden och kanske nu med.

Även metaller från tandlagningar och andra reparationer skulle kunna påverka. Det som är viktigt är ju att dessa personer kände av elektriska fält utan att veta om de fanns eller inte och det utesluter ju nervösa besvär. Jag själv tog detta på allvar. En inte helt ovanlig åkomma dök upp när datorerna blev vanliga och man använde bildskärmar. Högspänningen en likspänning på runt 20 000volt fanns ju på baksidan av glaset på bildskärmen och en del läckte igenom.
Det resulterade i röda kinder rinnande ögon osv. strålningen avtar med kvadraten på avståndet så det märktes inte så mycket från en tv även om den var större men barn kunde troligen få problem om de låg på golvet framför tv. När de första tvapparaterna kom varnade man för att låta barn ligga nära apparaterna eftersom det var röntgenstrålning från högspänningrören.
Var väl mest ett amerikanskt problem eftersom de var först ut med apparaterna.
Själv använder jag nästan alltid högtalare på mobilen eftersom man inte vill ha strålning från sändaren rakt in i huvudet är ju redan illa som det är!
 
Jag hade en privat teori om att en obalans i kroppen kunde ge höga halter av ämnen i kroppen som kunde reagera med magnetfälten t.ex. järn. Om dessa höga halter skulle vara lokaliserade till hjärnan borde man kunna få en påverkan. Fanns ju en del kvicksilver som cirkulerade på den tiden och kanske nu med.

Även metaller från tandlagningar och andra reparationer skulle kunna påverka. Det som är viktigt är ju att dessa personer kände av elektriska fält utan att veta om de fanns eller inte och det utesluter ju nervösa besvär. Jag själv tog detta på allvar. En inte helt ovanlig åkomma dök upp när datorerna blev vanliga och man använde bildskärmar. Högspänningen en likspänning på runt 20 000volt fanns ju på baksidan av glaset på bildskärmen och en del läckte igenom.
Det resulterade i röda kinder rinnande ögon osv. strålningen avtar med kvadraten på avståndet så det märktes inte så mycket från en tv även om den var större men barn kunde troligen få problem om de låg på golvet framför tv. När de första tvapparaterna kom varnade man för att låta barn ligga nära apparaterna eftersom det var röntgenstrålning från högspänningrören.
Var väl mest ett amerikanskt problem eftersom de var först ut med apparaterna.
Själv använder jag nästan alltid högtalare på mobilen eftersom man inte vill ha strålning från sändaren rakt in i huvudet är ju redan illa som det är!
Vi gjorde en kylinstallation på kommunhuset i Huddinge för 15år sedan.
Där var det en kvinna som var så elöverkänslig att hon fick jobba hemma när vi körde med våra elmaskiner.
När vi var klara påstod hon att hon inte kunde vara i sitt rum utan att få huvudvärk, för att fläktarna på aggregatet snurrade så mycket.
Då förstod jag att hon hittepå sjuk. Elektrikern hade inte varit på plats och dragit kablarna än.....
 
Fördelen med beslutet är att det "bara" gäller personbilar och lätta transportbilar.
Läste någonstans att husbilar (inte plåtisar) och tyngre fordon ligger ytterligare ca 10år frammåt i tiden.
Lägg sedan till att vår fordonsflotta är Europas äldsta med ca 15år så kommer det inte slå igenom i någon större omfattning varken för er generation eller min.
Det är mina tonåringar (och andras) som får ta tag i "problemet".....
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen