• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nya däck, hur blev det?

Tommy N

Välkänd medlem
Medlem
Husbilen <3500kg köptes ny april 2018. I våras tyckte jag det var dags för däckbyte, inte pga. mil utan av åldersskäl. På bilen satt Continental Vancocamper som jag kört med 5kpa fram och 5,5 kpa bak enligt instruktion. Ville nu prova Michelin Cross climate CP 107/109 då jag nästan hela mitt liv kört på Michelin på personbilen. Så blev det , gummikillen la på dem och undrade om jag jag ville ha samma tryck nu. Frågade efter max tryck instämplat som var 4,75kpa och så blev det. Så efter 500 mil, blev jag nöjd?
Bilen blev märkbart tystare och ej heller så stötig som innan mjukare och skönare att köra.
Så jag är Supernöjd med mitt val.
Tommy

Ja det är skönt med nya mjuka däck. Min bil hade 14 år gamla däck när jag köpte den och den lät som en rälsbuss. Skillnad som natt och dag efter byte till nya.
Men du hade också väldigt högt tryck tidigare och det gör otroligt mycket för komforten. Spontant låter 4,75 fortfarande som mycket för en bil under 3.500Kg.
Bäst är att väga bilen och sen läsa av däcktillverkarens tabeller. Det finns en hel del om det att söka på i forumet.

Lägre däcktryck ger högre bränsleförbrukning. Något att ha i bakhuvudet vid val av tryck.

Här är tabellen. Hoppas du kan tyda texten. Prova med att sänka trycket och kontrollera däckslitaget. Hälsningar GöranDSC_1956.JPG

Tyvärr är inte mitt däck med där i tabellen. Jag har Michelin CrossClimate Camping 215/70 R15

Lägre däcktryck ger högre bränsleförbrukning. Något att ha i bakhuvudet vid val av tryck.

När det gäller bränsleförbrukningen så hamnade jag på enligt bilens uträkning på ca 0,92 Vilket är jämförbart med tidigare 3500 mil.
Är det någon här som har erfarenhet av yttre tpms-mätare? Är det något att satsa på? Tips?
Tommy

Här är svaret angående däcktryck michelin crossclimate då jag också trodde max trycket 4.75 kg.
Tack för att ni/du har kontaktat Michelin kundtjänst, idag den 29 Juli.

Angivande din fråga om trycket

Däcktryck för Michelin CrossClimate Camping däck, för husbilar och campingbilar

försedd med metallventiler med en enkel axel på baksidan och inga tvillinghjul.

Fram: Följ biltillverkarens däcktrycksrekommendation

Bak: 5,5 bar / 80 PSI

Tips om däcktryck:

- Kontrollera alltid trycket när fordonets däck är kalla.

– Vi anser att däcken är kalla om de inte har använts på minst 2 timmar och om de har rullat mindre än 4 km i låg hastighet.

- Om däcken inte är under dessa förhållanden anses de vara varma.

– När däcken är varma bör vi alltid lägga till 0,3 bar till tillverkarens rekommenderade tryck.

- Kom ihåg; Töm aldrig luft i ett varmt däck!!!

Observera att för andra rekommendationer om däcktryck, kontakta biltillverkaren

eller din återförsäljare.

CP-däck, har utvecklats för campingfordon som husbilar och de har

en förstärkt understruktur. CP-däck har därför en hög bärförmåga och tål därför en avsevärt

högre lufttryck och samtidigt ett större skydd mot mekaniska skador.

Denna förstärkning har gjorts över flera lager. Denna förstärkning skyddar däcken under

långa stationära perioder.

Enligt ETRTO (2019) är CP-däck de enda däcken som får ha ett tryck på 5,5 bar.

Det rekommenderas starkt att använda metallventiler med detta tryck.

MAX tryckmarkering som kan finnas på alla däck: Dessa tryck är ett krav för

marknaderna i Kanada och USA. Dessa används inte i Europa.

Dessa är trycken som används för att utföra DOT-testerna för detta däck för Kanada och USA

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen