• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ny typ av företag ser affärsmöjligheter hos oss

56BB0A96-BF22-4BF8-B5A5-8CFB45F01692.jpeg

Den senaste tiden har vi mött nya företag, med mer eller mindre konstiga namn, som söker få oss intresserade som kunder och ställplatser, campingar och markägare med mark som passar fri-/naturcamping som leverantörer. Campcation, Hollistay, Eremit - Explorer Nature, Campanyons och Acamp.

Skrev tidigare om Acamps förvärv av ställplatsappen ”ställplatser” och deras nyemission på 25 miljoner kronor som leddes av riskkapitalbolaget Spintop ventures och vad jag förstått lyckades.

Nu läser jag i DI om Campcation som vill bli största OTA (Online Travel Agency) för camping och tar in 12 Mkr i riskkapital. Finansieringsrundan var enligt pressmeddelande kraftigt övertecknad.

Vad jag förstått har de här nya företagen ungefär samma affärsidé, nämligen att göra ställplatser och campingar tillgängliga och bokningsbara på nätet. Intäkten är normalt en procentsats på bokningens värde, som betalas av leverantören. För att nå lönsamhet krävs volym på bokningarna och som konsekvens, kunna erbjuda ett stort antal leverantörers produkter.

Att det uppstått så många nya företag just nu beror inte på att det redan existerar en stor efterfrågan på deras produkter. Nej, min uppfattning är att en stor del av den framtida marknaden d.v.s. husbilsägarna, ”Van Lifers” och den traditionella camparen idag inte alls tänker i dessa banor, tvärtom. Därmed inte sagt att man är fel ute, kanske lite tidigt bara och att många just nu som skall dela på en relativt liten och på sina håll ointresserad marknad.

Att förändra beteenden är som bekant inte det enklaste och här är det både vi som skall bli kunder, men även leverantörer av mindre ställplatser och naturcampingar som skall känna sig motiverade att ändra beteende och affärsmodell.

Var själv med på 80-talet när vårt företag skapade möjligheter för hotellkedjor och hotell i Norden att kunna presenteras, säljas och bokas, över hela världen genom flygbolagens GDS (Global Distribution System). Ett lyckat projekt, men som krävde stora investeringar och höga kostnader i HW, utveckling och drift.

Samtidigt var vi djupt engagerad i uppstädningen efter Sveriges Turistråds stora projekt Bokser på 80-talet, som skulle göra svensk turism lika lättillgängligt som en charterresa till Mallorca. Ett projekt och produkt som inte var efterfrågat av varken marknaden eller branschen. Där försvann många svenska skattemiljoner i ett svart håll. Det var helt enkelt ett projekt som bara byggde på en slogan, ”semester i Sverige skall vara lika lätt att boka som en semester på Mallorca.” Någon missade att trots att det handlade om semestrar, iallafall inte var samma sak för varken branschen eller konsumenten.

Tror det stora intresset bland Venturekapitalisterna beror på att man ser att besöksnäringen är informationsintensiv, men som på sina håll som t.ex. campingar och ställplatser fortsatt inte alls är digitaliserade och inte tillgängliga på nätet. I tillägg till det finns det ökade intresset för mobil fritid som skapar förväntningar på att här finns pengar att tjäna.

Att skapa plattformar för att nå marknaden för presentation, bokning och drift är idag i varken dyrt eller komplicerat. Det är inte längre som på 80-talet, eftersom tekniken idag erbjuder lösningarna enkelt, snabbt och billigt. Det är värre med oss, den s.k. marknaden, många av oss har inte förändrat oss och våra behov lika snabbt, som tekniken erbjuder.

Som konklusion tror jag iallafall att framtiden talar för dessa nya företag. Visst blir det säkert konsolideringar under vägen, vissa blir uppköpta, några kanske inte klarar konkurrensen och de små marginalerna, men visst kommer vi om fem år att boka ställplatser i mycket större utsträckning än i dag. Varför? Vi blir flera, fricamping av den traditionella modellen blir svårare, ställplatsägarna blir mer kommersiella och för den nya generationen husbilsåkare är det naturligt att göra ”allt” på nätet.

Men vad händer med apparna och t.ex. våra egna kartor som visar var vi hittar ställplatserna, var vi tömmer och väger bilarna? Ja, här finns alltid plats för de som ligger i framkant på utvecklingen, som kan attrahera de yngre nya husbilsägarna. Men den stora frågan i det sammanhanget är hur gör man för att motivera och få en stor grupp engagerad i det arbetet, det kräver både hög IT-kompetens, engagemang, motivation och tid? Lättast och vanligast är att man skapar motivation genom ekonomiska incitament, men i ideella föreningar finns inte det alternativet, här krävs andra former av incitament för att skapa motivationen och engagemanget.

Något som jag tror att iHusbil funnit, eftersom vi efter 3-4 månader redan har den här spännande produkten uppe och som fungerar. Troligen den vassaste i marknaden, eller har du sett något som är bättre?

Tommy
 
Senast ändrad:
Jag blir lite nervös när branscher tilldrar sig riskkapitalbolagens intresse.
Ingen nackdel initialt för utbudet men när branschen väl konsoliderat sig så finns det risk att prisbilden kan påverkas kraftigt.
Beskriven utveckling drabbade exempelvis veterinärvården.
 
Rätt i tiden eller inte, det visar sig...
Berättigad eller inte, våra mönster kommer att ändras över tid. Nya i husbil kommer att agera efter sina preferenser...

Se bara på internethandel, matkassar, plockorder i dagligvaruhandeln, hemkört från Systembolaget. Det kommer en marknad även för att göra ställplatser och campingar tillgängliga och bokningsbara på nätet.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen