Nu har jag hunnit testa routern i några dagar och den håller verkligen vad den lovar.
Jag har fiber draget hemma med 100/50 Mbit/s från Bahnhof och Netgear Nighthawk R8000 router med en Netgear EX8000 som extender.
Nätverket körs på 2.4Ghz och 5Ghz med en SSID.
Via kabel har jag aldrig under 200 Mbit/s ner eller under 100 Mbit/s upp, svarstiderna ligger på ca 4 till 3 ms vilket är sjukt lågt och så har det varit i över 10-15 år.
Jag har samma hastighet via wifi dvs det är ingen skillnad om jag är ansluten via kabel eller använder wifi. (Extendern behöver jag för att nu ut överallt pga betongväggar)
Med nya routern har jag wifi uppkoppling överallt utan extender och antennerna ligger löst bredvid routern. Jag har samma hastigheter upp som ner som med min vanliga router dvs skillnaden är att jag når längre med den nya routern.
5G funkar perfekt och där sätter Telia stop vid 100 Mbit/s för nerladdning pga av abbonemanget men har ändå över 250 -300 Mbit/s när jag testar.
Har även testat failover funktionen och det går så snabbt så internet hinner inte brytas, sånt gillar jag
Vill man ha en router som bara fungerar och söker upp dom optimala anntenerna för 4G-5G och wifie automatiskt så kan det inte gå fel med den här.
Vill dock påpeka att det här är INTE samma RUTX50 som säljs på andra ställen utan det här är den från wifi.se och det är inte samma!