• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Problem Ny husbil - behöver hitta förmedling för den gamla

HansK

Ny Medlem
Medlem
Först en liten historia som kanske roar någon och sedan en konkret fråga.

På årets Elmia-mässa började tankarna formas på att byta ut den plåtis vi kört med några år till en halvintegrerad ”compact-modell”. Vi tittade runt, frågade saker här på forumet och till slut fastnade vi för Pilotes Atlas 690GJ. En modell som finns både med och utan taksäng, vi är helt ointresserade av taksäng. De exemplar som fanns inne hos svenska handlare hade alla taksäng. När vi började höra oss för om att beställa från fabrik så inser vi att leveranstiden nu är obehagligt nära semestern 2026. Vi bestämde oss för att avskriva projektet med att byta och invänta nästa års modeller.

Nu på tisdag skall Din Husbil ha premiär för sin nya anläggning i Frillesås. Det ligger bra till för oss så vi tänkte att det kan vara en trevlig utflykt. I fredags morse frågade frun om jag var säker på att det var på tisdag och då började jag kolla på deras webbplats för att vara säker, jo tisdag var rätt dag. Nyfiken som man är så kollade jag ju på vilka bilar dom hade inne, vad kan vi förvänta oss att se när vi kommer dit? Döm om min förvåning när dom hade en Pilote med vår spec inne! Snabb fråga till frun: ”Dom har exakt den bil vi vill ha stående i hallen, skall jag ringa och försöka reservera den?” Hon svarade positivt och jag ringde, det visade sig att dom jobbade och vi fick gärna komma ner och skriva kontrakt. Så en timme senare hade vi skrivit på för en ny husbil - som dessutom finns i lager för omedelbar leverans. Ibland har man tur, bilen hade kommit in 5 dagar tidigare.

Nu till frågan:
Eftersom vi var så angelägna att få den här bilen så förhandlade vi inget inbyte av vår befintliga bil, kanske lite dumt men jag tänker att det löser sig väl på ett eller annat sätt. Nu behöver jag lite tips: Jag vill inte försöka sälja den privat, det känns tidsödande och jobbigt. Vad har ni för erfarenheter av företag som förmedlar husbilar, finns det någon att rekommendera? Jag gissar att jag kan få lite bättre betalt vid förmedling än om någon handlare köper den av mig men nackdelen är att jag får ha tålamodet att vänta in rätt kund - är det rätt gissat?

När det gäller förmedling gäller det att välja noga, läs allt finstilt,det kan tillkomma mycket kostnader,finns en del firmor med uselt rykte.
Alternativt låt en vanlig husbilsfirma sälja bilen,diskutera med firman du ska köpa från, dom kan köpa in bilen,eller bättre låt dom sälja bilen mot en provision.
Använder du förmedlare sök noga för omdömen från andra.

Senast ändrad:
Jag har tagit upp diskussionen med Din Husbil som jag köpt den nya ifrån men tänkte jag skulle undersöka alternativ också. Söker lite tips på "firmor med bra rykte". En firma med "uselt rykte" har jag redan hittat här i forumet :)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen