• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ny färjelinje från Karlshamn till Litauen

EF8A1B63-72F1-478D-83A4-841EC321B366.jpeg
Just nu är det troligen inte så attraktivt att resa till Litauen, efter att Litauens förbjuder varutransporter via landets territorium till ryska exklaven Kaliningrad och de hot som kommit från Kreml som svar på förbudet. Men visst är det attraktivt alternativ om man bor i södra Sverige och planerar en resa med husbilen i Baltikum

I sommar kommer rederi- och logistikföretaget DFDS:s två nya systerfärjor, Aura Seaways och Luna Seaways, att trafikera rutten mellan Karlshamn och litauiska Klaipeda. De nya fartygen är lyxigare och större än sina föregångare och möter den ökade efterfrågan på klimatsmart resande samt nyfikenheten på Baltikum, enligt ett pressmeddelande.

– Svenskar är allt mer intresserade av att resa till Litauen och Baltikum, och upptäcka dessa spännande destinationer. Att resa med färja är en upplevelse i sig och mer klimatsmart än andra resealternativ. Plus att du kommer fram utvilad och pigg till din destination eller nästa etapp av din resa, säger Per-Henrik Persson, Route Director DFDS i ett pressmeddelande.

Varje fartyg har 250 hytter för fler än 600 passagerare samt tre restauranger buffé och à la carte, tre barer, ett lekrum och en stor butik ombord. Fartygen levererades från det kinesiska varvet 2021, så det är nya färjor.

Ser att man använder dynamisk prissättning, d.v.s. priset sätts utifrån hur stor efterfrågan är för det aktuella datumet. Det betyder att priset kan variera mycket från dag-till-dag, kolla därför alltid datumen i närheten och se om du kan tjäna pengar på att ändra resplanen någon dag. I rådande situation, tror jag inte att efterfrågan kommer att vara hög i sommar och priserna som konsekvens relativt låga.

Tommy
 
Bra med en ny linje men inte rätt läge som det känns, alltsedan kriget började har det pågått en upptrappning som man inte vet vart den slutar. Man känner instinktivt att det är söderut man ska fara med husbilen för att undvika problem. Sen känns det inte säkert i vissa länder eftersom mycket som stjäls hamnar där. Det gör att jag inte känner mej helt positiv, ett visumtvång till sverige skulle kännas bättre.
 
Jag har rest många ggr till Baltikum, första gången var strax efter "revolutionen" som var i börja av 1990-talet.
Som jag ser det, så var Baltikum nog farligare att resa till strax efter befrielsen, när ryssarna fortfarande var kvar. Det kändes inte bra när ett gäng ryska militärer riktade sina kalasnikov mot oss, när vi satt och tog en öl på torget i Riga.
Men efter att den ryska militären försvann, så upplevde jag länderna mycket säkrare.
När jag blev med husbil så har jag varit där några ggr. Och alltid har jag upplevt folket som mycket vänliga.
De otrevliga händelser jag hade över där var alla på 1900-talet. Men samtidigt var det också den bästa tiden där, nu är det som vilket land som helst i Västeuropa, och lockar inte mig längre.
Men ni som aldrig har varit "över där" kan jag varmt rekommendera Baltikum som ett intressant resemål..

Glad midsommar på er alla...
 
I reste genom alla tre länderna under 4 veckors tid för ngr år sedan. Tyckte det var intressant och mycket fint att titta på. Väldigt lite trafik utom storstäderna. Samt lätt att hitta P att övernatta på. Kändes alltid tryggt och trevliga hjälpsamma människor. Ryska var dock det språk som alla pratade
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen