Du har absolut Rätt i det Du skriver, Vi har fått höjning med 600kr på vår låga skuld senaste 3 mån.Publicerade för en stund sedan pressmeddelandet som jag fick från Bergholms som är generalagent för bl.a. Knaus och Morelo.
Nya målgrupper mötte nya produkttyper på mässa
Pressmeddelande från Bergholm Knaus Tourer Van är en av de mindre halvintegrerade modeller Lars Bergholm nämner, som är ett nytt och kompakt produktsegment. Under första Elmia Husvagn Husbil efter pandemin hade Bergholm en rekordstor monteryta på 5300 kvm. Under de fem mässdagarna...forum.ihusbil.se
Nu vill jag inte vara dysterkvisten och skapa dålig stämning i anslutning till det positiva pressmeddelandet, men jag undrar om de positiva tongångarna verkligen är realistiska idag?
I pressmeddelandet kan jag läsa;
- Att man under de fem mässdagarna presenterades helt nya modeller för första gången i Sverige och drygt 130 fordon såldes. Grattis säger jag.
- Efterfrågan på campingfordon är större än någonsin och intresset fortsätter att öka.
Det vill säga att allt verkar vara toppen för branschen, kunderna är flera än någonsin och underförstått fabrikerna spottar ut nya husbilar på löpande band, för att möta den väntande marknaden.
Positiva signaler från marknaden presenterade även HRF i samband med de presenterade försäljningssiffrorna för perioden 1 januari - 31 Augusti 2022.
Försiktiga kunder och avvaktan inför mässan
Intresset för mobilt boende är stort och många vill nu se nyheterna på Elmia Husvagn Husbil som öppnar 7 september! Augusti månads registreringssiffror visar en nedgång för både husvagnar och husbilar jämfört med föregående års siffror. Oroligt omvärldsläge, höga energipriser och oro för...forum.ihusbil.se
Citat; — Intresset för mobilt boende är stort och många vill nu se nyheterna på Elmia.
— Viss avvaktan hos kunderna märks också att de vill vänta in nästa års nyheter som premiärvisas på Elmia Husvagn Husbil med start 7 september.
Samtidigt som de presenterade försäljningssiffrorna visade på att det registrerats 33.07% färre nya husbilar under de 8 första månaderna 2022, än under motsvarande period 2021.
Ok, jämförelsetalen mot föregående år inte är helt rättvisande eftersom handlarna 2021 registrerade en del bilar tidigare för att få en gynnsammare beskattning, men den obalansen borde i stort vara i fas den 31 augusti. Men sedan har det varit leveransproblem från fabrikerna, som medfört stora förseningar och helt inställda leveranser, höga bränslepriser, höjda räntor, rekordhög inflation och krig Europa. Det är knappast märkligt att försäljningen har gått ned med 33,07%. Tvärtom.
Men vad kan man tro om framtiden, det vore fantastiskt om branschens positiva syn på framtiden är rätt, men kan det verkligen vara så eller är det önsketänkande?
Idag chockhöjde Riksbanken styrräntan med 100 punkter, till 1.75% och en enig ekonomipress siar om att styrräntan inom 12 månader ligger på mellan 2.50% - 2,75%. Till det skall läggas ökad inflation, höjda elkostnader och dieseln som kostar över 25 kr litern.
Pratade tidigare idag med en återförsäljare av husbilar som berättade att priset från fabrik på hans husbilar, har under året gått upp med 12%! Konstaterar samtidigt att det är ganska vanliga och normala husbilar som idag kostar över en miljon kronor!
Det är möjligt att jag har fel, men jag tror att 2023 kommer att bli ett för Riksbanken lyckat år, där man lyckas trycka ner konsumtionen och samtidigt stävja den idag skenande inflationen. Men någon skall betala, ja det blir du och jag och sällanköpsvaror som husbilar får vänta.
Den nya intresserade husbilspekulanten tar nog både en och två funderingar innan man slår till och skriver under köpeavtalet. Deras redan tidigare ökade levnadsomkostnader spelar in och skall man sedan finansiera Husbilsköpet med ett billån, som nästa år kan kosta 7-9% i räntekostnader, ja då tror jag att det är många som tvekar.
Så funderar jag, vad tror du själv?
Tommy
Vilket gjorde att vi löste skulden vilket vi funderat på tidigare men väntat!
Får man som nybilsköpare 5% ränta idag emot 2.5 tidigare på en skuld på 700 tusen som löper över 180 mån. plus aviavgift så blir det höga månadskostnader.
Diesel kostar 5kr mer per liter än bensin idag vilket gör att det kostar drygt 20kr milen att köra, många kör till Campingen och hem igen bara.. men Campingpriserna har skenat med, 400-600-800kr dygnet och kommer att stiga mycket mer nu när priset på ström också skenar, är inte mycket som ger uttrycket ”Elda för Kråkorna” ett ansikte som att värma upp en Husbil eller Husvagn med Elström
Husbilen är ju den största Strömboven då isoleringen är obefintlig i Hytterna på grund av plåt och glasytorna!
Fördel Nordic med sin isolerade dörr emot hytten!
Husvagnen lite snällare mot plånboken!