• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nu vill jag inte vara en dysterkvist som skapar dålig stämning, men

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
Publicerade för en stund sedan pressmeddelandet som jag fick från Bergholms som är generalagent för bl.a. Knaus och Morelo.

Nu vill jag inte vara dysterkvisten och skapa dålig stämning i anslutning till det positiva pressmeddelandet, men jag undrar om de positiva tongångarna verkligen är realistiska idag?

I pressmeddelandet kan jag läsa;
- Att man under de fem mässdagarna presenterades helt nya modeller för första gången i Sverige och drygt 130 fordon såldes. Grattis säger jag.
- Efterfrågan på campingfordon är större än någonsin och intresset fortsätter att öka.
Det vill säga att allt verkar vara toppen för branschen, kunderna är flera än någonsin och underförstått fabrikerna spottar ut nya husbilar på löpande band, för att möta den väntande marknaden.

Positiva signaler från marknaden presenterade även HRF i samband med de presenterade försäljningssiffrorna för perioden 1 januari - 31 Augusti 2022.

Citat; — Intresset för mobilt boende är stort och många vill nu se nyheterna på Elmia.
— Viss avvaktan hos kunderna märks också att de vill vänta in nästa års nyheter som premiärvisas på Elmia Husvagn Husbil med start 7 september.

Samtidigt som de presenterade försäljningssiffrorna visade på att det registrerats 33.07% färre nya husbilar under de 8 första månaderna 2022, än under motsvarande period 2021.

Ok, jämförelsetalen mot föregående år inte är helt rättvisande eftersom handlarna 2021 registrerade en del bilar tidigare för att få en gynnsammare beskattning, men den obalansen borde i stort vara i fas den 31 augusti. Men sedan har det varit leveransproblem från fabrikerna, som medfört stora förseningar och helt inställda leveranser, höga bränslepriser, höjda räntor, rekordhög inflation och krig Europa. Det är knappast märkligt att försäljningen har gått ned med 33,07%. Tvärtom.

Men vad kan man tro om framtiden, det vore fantastiskt om branschens positiva syn på framtiden är rätt, men kan det verkligen vara så eller är det önsketänkande?

Idag chockhöjde Riksbanken styrräntan med 100 punkter, till 1.75% och en enig ekonomipress siar om att styrräntan inom 12 månader ligger på mellan 2.50% - 2,75%. Till det skall läggas ökad inflation, höjda elkostnader och dieseln som kostar över 25 kr litern.

Pratade tidigare idag med en återförsäljare av husbilar som berättade att priset från fabrik på hans husbilar, har under året gått upp med 12%! Konstaterar samtidigt att det är ganska vanliga och normala husbilar som idag kostar över en miljon kronor!

Det är möjligt att jag har fel, men jag tror att 2023 kommer att bli ett för Riksbanken lyckat år, där man lyckas trycka ner konsumtionen och samtidigt stävja den idag skenande inflationen. Men någon skall betala, ja det blir du och jag och sällanköpsvaror som husbilar får vänta.

Den nya intresserade husbilspekulanten tar nog både en och två funderingar innan man slår till och skriver under köpeavtalet. Deras redan tidigare ökade levnadsomkostnader spelar in och skall man sedan finansiera Husbilsköpet med ett billån, som nästa år kan kosta 7-9% i räntekostnader, ja då tror jag att det är många som tvekar.

Så funderar jag, vad tror du själv?

Tommy

 
Senast ändrad:
Tror också det kommer slå mer eller mindre tvärstopp i försäljningen av nya bilar av modellen dyrare.
På tv pratar man ju om att bolåneräntan blir "dyr" med närmare 3% (är egentligen inget för oss som köpt hus under 90-talet) men egentligen slår det betydligt hårdare på billånen som ligger några procent över.
 
Kan det inte vara så att en del köpte husbil under coronan och sen kom på att det inte var något för dom och säljer. Kommer det mycket begagnat på marknaden samtidigt som nypriserna stiger så får man nog räkna med en avmattning.
Kan i och för sig vara bra eftersom ställplatser och campingar behöver byggas ut.
 
Ja, vi går nog en tuff framtid till mötes och jag tror också att vi får färre nyregistreringar framöver. Mötte en husbilsägare på parkeringen (vi är ca 60-tal husbilar/husvagnar) som nyss köpt en plåtis och var så lycklig att kunna ställa av och på husbilen inom 4 dagar (tidigare 15). Anledningen var att komma billigare undan med "malus" problematiken så han kör sina 4 dagar och sen ställer han av husbilen för att spara en slant. Måste väl vara "lite" fel inställning om man satsade på att vara husbilsåkare och så är man för det mesta "bara" husbilsägare.
 
Jag ser en trippelsmocka mot husbilsförsäljningen
  • Värdet på hus och lägenheter sjunker = mindre pengar/värde för belåning av bostad för kontant husbilsköp.
  • Räntan stiger ordentligt för ett husbilslån, både en faktisk kostnadsökning men kanske viktigare en psykologisk broms.
  • Inflation på 8-10%, allt blir dyrare och skall betalas, både en faktisk kostnadsökning men kanske viktigare en psykologisk broms.
Den psykologiska bromsen jag nämner ovan menar jag kan gälla för den som har gott om pengar, men bromsas av det allmäna ekonomiska stämningsläget i sammhället.
 
Senast ändrad:
Det såldes inte särskilt många bilar under 90-tals krisen. 90 till 94 var tomma år i registrerings registret vad gäller husbilar.
Japp, det stämnde även för husvagnar som var mer poppis då än husbilar.
Vi köpte vår första husvagn 1999, det blev en ny vagn.
Det fanns nämligen inget vettigt begagnat, alla som fanns var 80 talare och på tok för dyra då inget nyregistrerades mellan 1991/92 och 1997 ungefär.
 
Ja, vi går nog en tuff framtid till mötes och jag tror också att vi får färre nyregistreringar framöver. Mötte en husbilsägare på parkeringen (vi är ca 60-tal husbilar/husvagnar) som nyss köpt en plåtis och var så lycklig att kunna ställa av och på husbilen inom 4 dagar (tidigare 15). Anledningen var att komma billigare undan med "malus" problematiken så han kör sina 4 dagar och sen ställer han av husbilen för att spara en slant. Måste väl vara "lite" fel inställning om man satsade på att vara husbilsåkare och så är man för det mesta "bara" husbilsägare.
Här är något missförstånd med "ställa av och på husbilen inom 4 dagar".

Reglerna säger att bilen måste vara avställd minst fyra dagar för att slippa betala skatt för den tiden. Den måste vara påställd minst en dag vilket innebär att den ändå kan användas två dagar eftersom dagen då den ställs av inte räknas som påställd.

Ett exempel: Jag kan ställa på bilen på torsdagen för att köra över långhelg. När jag kommer hem kl 23 på söndagkvällen ställer jag av den. Då ska skatt betalas för torsdag, fredag och lördag (söndagen räknas alltså som avställd), dvs tre dagar.
Bilen är sen avställd söndag, måndag, tisdag och onsdag, dvs fyra dagar. Därefter kan jag ställa på igen på torsdagen.

För "helganvändare" är det ett bra upplägg att kunna köra fyra dagar av veckans sju och betala skatt för endast tre. Är påställningsdag istället fredagar blir det tre kördagar men endast två påställda dagar i veckan.

Beroende på försäkringsbolag blir dessutom försäkringskostnaderna lägre under den avställda tiden.

För övrigt håller jag med dig, bl a din sista mening.
 
Skillnaden från förr till nu är väl det som räknas?

Vi började 2016 vårt husbilslån på på 2,5%, nyss hade vi 3,25% nu 3,75%, framöver kanske 5% ett tag...

Leker med tanken 800' i lån för en snittbil
2,50% = 20.000 - 30% avdrag = 14.000 per år netto
3,25% = 26.000 - 30% avdrag = 18.200 per år netto
3,75% = 30.000 -30% avdrag = 21.000 per år netto
5,00% = 40.000 -30% avdrag = 28.000 per år netto

Det har alltså blivit 14.000.- dyrare att ha ett lån på 800' - 14.000.-/12 = 1.167.- per månad ~ 4 boxar vin mindre

Den som värdesätter att ha/skaffa husbil klarar nog den skillnaden ifall man är redo att låna 800' annars får man låna mindre (550') så blir det samma kostnad.

Den som vill, den kan! Än så länge finns det ljus i mörkret! 🙏

Det lär gå att köpa husbilar även framöver...
 
Alla Sveriges 4,8 miljoner hushåll drabbas nu. I olika omfattning. Barnfamiljer, ensamstående, arbetslösa och långtidssjukskrivna i hög grad. Och inte minst fattigpensionärer.

I runda, slängar äger två procent av hushållen en husbil. Cirka, 100 000 av 4,8 milj.

Av de två procenten torde den absoluta majoriteten inte tillhöra de mest ekonomiskt utsatta. Varken innan dagens läge eller ens efter.

När vi kom tillbaka till iHusbilslivet efter sex år blev det lite förvånande att se hur mycket nya husbilar kostar 2022. Ändå såldes nästan allt slut...

Jämför jag begagnatmarknaden då 2016 med nu tycks det som även priserna på den har ökat.

Nu har visst pandemihundarna ökat väsentligt i antal. Det borde innebära ökat intresse för husbilar. De, hundarna, finns ju i var och var annan. I Persköp i säkert åtta av tio bilar.

Fler har råd med mer 2022 än 2016. Det gäller även bland pensionärerna. Fyrtiotalisterna visste minsann att leva under många goda år och satsa på sin framtid som pensionär.

Nu gäller det för alla att prioritera men att hundra tusen hushåll har råd att hålla sig med husbil tror jag inte kommer minska särskilt stort. Tvärtom tror jag faktiskt. Det finns säkert ytterligare många som kommer prioritera iHusbilslivet.

Det är tråkigt som tusan för de som måste avstå. Men, som någon räknade ut: köp en för 500 000 istället för 800. (de som kan köpa en för 2,5 miljoner kommer kunna göra det även 2023. Men de får vänta längre på leverans...

Men visst är det väl f-n hur det är med allting.
 
En viktig aspekt när det talas om att låna till husbil är att de som har lån på sina husbilar antagligen även har lån på både bostad och bil också. Så det är ju inte bara husbilslånet som ökar vid denna och kommande räntehöjningar.
Vi har en mycket spännande och händelserik höst-vinter-vår framför oss. Ska bli spännande att se resultatet nästa sommar.
 
Något som jag har observerat, fast mest hos våra Norska vänner, är att en del kan skatta sig lyckliga genom arvet från avlidna släktingar. Några av våra goda vänner fick ärva en "bra" slant förra året och då blev det spillrans ny Morello. Likaså med en annan bekant. Samma fenomen borde förekomma i Sverige också. Vad jag vill säga är att vissa behöver inte låna enorma summor och då blir det "lättare" att knacka på hos Bergholms. Det var bara en tanke...
 
Ja det finns olika sätt att finansiera ett sätt är att hitta något billigt som man kan laga upp.
Jag fick lite pengar av min far, nu har ju sett till att han tjänade betydligt mer på sin bostad som jag hjälpte honom att köpa och sälja.
Husbilen kostade 45000kr fick byta däck kylare remmar men det mesta var ju eget arbete. Under resan hem blev jag påkörd bakifrån ett solklart fall som det franska försäkringsbolaget erbjöd sig att betala. Fick efter mycket om och men ut 40000kr buden från firmor var på bortåt 80000kr så jag gjorde jobbet själv fuskade en del så det kostade inte så mycket.
Nu var ju kostnaden nere på väldigt låga nivåer. Försäkringen har hela tiden legat på strax över 2000kr
Skatten som var på 5600kr försvann för några år sedan så egentligen är ju bilen så billig totalt att den knappt går att slå med en småbil. Jag har inte räknat på den totala milkostnaden den drar ju ca 1L/mil.
det är detta som gjort att jag som fattigpensionär som gick tidigare pga sjukdom har kunnat resa lite.
Räknar dock med att så småningom lämna husbilsresandet det är en hobby som kräver att man har kroppen i fullt trim i en del moment. Vore man yngre och friskare skulle jag vilja ha en något mindre och smidigare bil som kunde fungera som allbil, har jag haft för länge sedan då var det en folkabuss. Men ska man resa på allvar krävs det kök toalett och en bra säng. Jag har många gånger tänkt sälja bilen men det är en trygghet att ha en bostad till, och blir man sittandes i en lägenhet kan man alltid komma sej ut och byta miljö.
Den som är satt i skuld är inte fri skrev göran persson och stal många miljarder från pensionärerna.
Att inte ha skulder och en buffert som klarar en del utgifter är nog nödvändigt idag de som inte har det så kommer att hamna hos kronofogden en del får paniksälja bl.a. husbilen. Jag är ganska övertygad om att merparten av den svenska befolkningen inte har förmåga att klara fortsatt höga elpriser. Vår regering och särskilt mp kommer att gå till historien som de som sålde ut sverige och på så sätt satt det svenska folket i fattigdom.
 
En vän till mig köpte husbil för något år sedan (en vanlig knegare).
Åren innan dess byggdes det hus, garage, pool och sommarstuga o.s.v.
Allt med lånade pengar till en rörlig ränta nära noll.
Han håller hårt i sin rörliga ränta som har varit billigast över tid.
Igår snackade han om att han nog behövde sälja husbilen för att få loss pengar för att kunna betala räntan på sina lån.
Då är det illa.
Men det är klart, jag skulle också vara skitnödig om jag hade lån på 9miljoner och räntan springer iväg fortare än lönen.....
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen