Har du kjørt mc i Norge så vet du sånn omtrent hva du møter av veier.
En kan vel si att det er på vestlandet en møter de smaleste og mest svingete veiene. Den eneste plassen jeg vil advare litt om er hvis du skal kjøre langs Sørfjorden Riksvei 13 Odda-Kinsarvik i fellesferien (Juli) da ville jeg kjørt tidlig på morgenen eller sent på kvelden ellers så kan du risikere å bli stående i kø 4-6 timer hvis du er veldig uheldig.
Enkelte tunneler kan være smale når du møter andre brede kjøretøyer, for eksempel E6 over Hamarøy Fauske-Bognes, der er enkelte tunneler så smale att når to vogntog møtes så må den en legge seg helt inntil tunnelveggen og stoppe helt opp og så må begge brette inn speilene på førersiden før de kan passere. Noen ganger kan personbiler som møter ett vogntog godt holde en hastighet på 80km/t mens du med en husbil med fordel kan senke farten til 20km/t eller legge deg ut til høyre og stoppe helt opp mens vogntoget passerer, alt etter hvor bred tunnelen er.
Pass på bremsene dine, brems på girene/motor, pumpebrems, korte litt harde oppbremsinger, bare pass på biler bak, IKKE brems kontinuerlig ned en lang bakke fra fjellet da vil bremsevæsken tilslutt koke og du mister bremsene helt. Vi kjører tyngre biler enn personbiler så du vil ikke klare å følge de ned fra fjellet, kjør heller inn til siden og slipp forbi hvis det blir biler bak deg.
Hvor du skal kjøre? Tja, si det det er avhengig av hvor du skal. Norge er ett langt land, skiltet for midten av E6 Svinesund-Kirkenes står(evn. sto) på døgnhvileplassen på nordsiden av Fauske som er på innsiden av Bodø, på høyde med Gällivare tror jeg det blir.