• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nordic Specialhusbilar har gått i konkurs

IMG_5931.png

Trist att notera att en av våra få svenska husbilstillverkare, Nordic Specialhusbilar i Kristinehamn har kastat in handduken, genom att deras ägare själva ansökte om konkurs den 14 augusti 2023.

Nordic har tillverkat husbilar speciellt anpassade till vårt nordiska klimat, mästare på att bemästra kallrasen från förarhytten genom sin egna skjutdörrslösning, bra isolerade väggar och den vattenburna värmen som en självklarhet i deras bilar.

Varför man hamnat i det ödesdigra läget vet jag inte, men jag tror inte att det bara kan skyllas på den orättvisa beskattningen av våra husbilar, som fått nyförsäljningen av husbilar att dramatiskt falla i Sverige, deras viktiga hemmamarknad. Undrar om inte Nordic’s viktigaste marknad de senaste åren varit deras specialfordon till företag och myndigheter som polisen, vaccinationscentraler och andra typer av specialfordon.

Tommy

Hej, Dan Forsslund här ägare av Xpedition Trucks. Xpedition Trucks har inget med Nordics konkurs att göra. Fakturor för påbyggnationen betalades för över 1 år sedan. Ring mig om ni har några frågor angående mitt företag. Däremot vet jag inget om orsaken till deras konkurs. mvh Dan Forsslund 070-5363731
Tack för den informationen.

Tommy Dynér

Senast ändrad:
Kopierat från Xpedition Trucks hemsida på Facebook.

Det är mycket tråkiga nyheter som har nått oss om att Nordic Husbilar har gått i konkurs. Orsaken till konkursen sägs bero på en kund som beställt mycket och sedan inte hört av sig. Det spekuleras i diverse forum på nätet att denna kund skulle vara Xpedition Trucks. Vi vill med bestämdhet dementera detta.
Istället för att killgissa bör man kontakta Nordic Husbilar eller konkursförvaltaren Hans Berglund för fakta gällande konkursen.

Tommy

Kollade Nordic Husbilars sida på Facebook och där kan man sedan 20 minuter läsa följande:

Xpedition Trucks har ingenting med Nordic Specialhusbilar AB bedrägeri/konkurs! Det är en mycket fin kund till Nordic👍. Snälla sluta spekulera, en polis utredning pågår och vi får inte uttala oss om vilket företag det är som förstört vårt fina bolag./ FD/VD Stefan Tanskanen

Det betyder att vi med den bekräftelsen från Nordic Husbilars f.d. VD, helt kan avföra Xpedition Trucks från diskussionerna kring orsaken till Nordic Husbilars sorgliga konkurs.

Tommy

Intressant att man tycks se spekulationer på några husbilsforum (mfl ?) som ett så stort hot mot XT:s framgång att tom Nordic ger sig ut och dementerar!
För mig känns det inte konstigt att Nordic går ut och dementerar ett felaktigt rykte, tvärtom. Det har funnits påståenden att det från välunderrättat håll bekräftats att det var Xpedition Trucks som var orsaken till Nordic Specialhusbilars konkurs, dock inte här.

Är det ett felaktigt rykte som cirkulerar så skall det självklart så snabbt som möjligt stoppas, om en annan ”sanning” kommer från källan som är trovärdig och relevant. Ett uttalande från f.d. VD för Nordic Specialhusbilar är i min värld den mest tillförlitliga källan, tillsamman med ansvarig konkursförvaltare, i just den här frågan.

Tommy

Nu får vi veta orsaken till Nordic Specialhusbilars oväntade konkurs för en månad sedan.

Tidningen Husbil&Husvagn hade igår kontakt med konkursförvaltaren, som berättade att det finns intressenter som är intresserade att köpa bolaget, samtidigt berättade han vad som låg bakom konkursen
Saxat från Husbil&Husvags Facebooksida:

Kan du berätta mer i detalj vad som gjorde att företaget fick problem?

– Det var en större beställning av rullande sjukvårdshusbilar som var upprinnelsen. Fordon producerades, men sedan hände inget mer från beställaren, som är ett svenskt företag, säger Hans Berglund som inte vill nämna namnet på beställaren.
Har ni kvar fordon från den beställningen?
– Vi har tre stycken helt färdiga och osålda sjukvårdshusbilar stående nu. Det är rätt mycket värde i dem, cirka 2,5 miljoner styck med moms, så det är mycket pengar, avslutar Hans Berglund på Allians.
Källa: Husbil&Husvagn

Vilket säger mig två saker, först att Xpedition Trucks inte har något med konkursen att göra, sedan att Nordics management måste ta på sig en stor del av ansvaret. Verkar som man gått in i ett stort nytt projekt, med en ny kund utan att ha säkrat betalningen, missmanagement. Trist och troligen helt onödigt.

Tommy

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen