Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Men denna går ju öppna i fram eller bakkant.Om man funderar lite, kommer man att inse att även om luckan är stängd kommer fartvinden att trycka på den lodräta bakre sidan med risk för att luckan öppnas. När den har öppnas något kommer fartvinden att gå in under luckan och presa upp den ytterligare.
Pålle
Det beror på att det tåget är konstruerat för att du skall vara kvar i ditt fordon och då blir det ju lite trixigt när de nu har ändrat så att man ska ta sig ut för att åka personvagn. Vi har åkt liknade mellan Italien (Iselle) och Schweiz (Kandersteg) genom Simplontunneln där man får vara kvar i bilen och det funkar jättebra, jag kan verkligen rekommendera den sträckan för att spara lite tid. Men det är smalt att köra på tåget så det gäller att ha tungan rätt i mun eller se till att backspeglarna är välsmordaJag tunnlade mig genom österrike till italien en gång. Det var en pärs, för när vi väl kom fram till stationen så upptäckte vi att det var max 3,5 ton som gällde. Den skylten hade vi missat. Att köra runt skulle bli minst 10 mil på slingriga vägar. Bara att få in och upp vår bil på tåget. Det var ett precisionsarbete utan dess like. Frugan blundade hela tiden. Väl på plats visade sig att ingen fick befinna sig i fordonen under färden och då dörrarna max gick o öppna 5 centimeter så blev det till att klättra ut genom fönstren, det gick väl an för frugan men en annan som är ju vig som ett kylskåp så det tog ett tag.
Sedan var det bara å sätta sig i tågvagnen som tog cirka 30 minuter vilket jag behövde för att grunna ut hur jag skulle komma in i husbilen igen. Visa bilaga 9402
Egentligen krävs vindtunnelförsök eller avancerade beräkningsmodeller för att uppskatta storlekarna på aktuella krafter, eftersom strömningsmönstret över taket är komplext, beroende på bilens och luckans geometri mm. I den enklaste/ mest idealiserade av beräkningsmodeller kan man se att det vågräta trycket på luckans bakkant vid färd baklänges är en fjärdedel av det uppåtriktade trycket (”suget”) som uppstår oavsett färd bakåt eller framåt, om luckan är 40x40 och 10 cm hög i bakkant.Om man funderar lite, kommer man att inse att även om luckan är stängd kommer fartvinden att trycka på den lodräta bakre sidan med risk för att luckan öppnas. När den har öppnas något kommer fartvinden att gå in under luckan och presa upp den ytterligare.
Men, som jag skrivit tidigare, ska jag sluta vidarebefordra tips och goda råd som jag stöter på.
Pålle
Vilken linje är detta? Kul om du vill berätta lite.Tillbaks till trådens fråga. Japp, och här åker inga takluckor av.
Visa bilaga 9525Visa bilaga 9526Visa bilaga 9527
Ser ut som tåget under Engelska Kanalen ?Vilken linje är detta? Kul om du vill berätta lite.
Hälsningar
Peter
Om man för muspekaren över bilderna ser fattar man var det är.Bra uppslag till ytterligare en .....fototråd...
Var / vart kör jag? Vägnummer o riktning?
Är det så svårt att skriva att det är Eurotunneln?Om man för muspekaren över bilderna ser fattar man var det är.
Tänk så olika man kan tolka. Jag tolkade Burstner precis som han skrev, dvs han hade precis med hjälp av inläggen tidigare kommit på en ide till en ny tråd. Jag såg inget bror duktig i det.Men sedan kommer ett bror duktig inlägg 32.
Om man använder Android så funkar det tyvärr inte på det sättet.Om man för muspekaren över bilderna ser fattar man var det är.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons