• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Någon som testat att ta husbilen på biltåg?

Om man funderar lite, kommer man att inse att även om luckan är stängd kommer fartvinden att trycka på den lodräta bakre sidan med risk för att luckan öppnas. När den har öppnas något kommer fartvinden att gå in under luckan och presa upp den ytterligare.

Men, som jag skrivit tidigare, ska jag sluta vidarebefordra tips och goda råd som jag stöter på.

Pålle
 
Senast ändrad:
Om man funderar lite, kommer man att inse att även om luckan är stängd kommer fartvinden att trycka på den lodräta bakre sidan med risk för att luckan öppnas. När den har öppnas något kommer fartvinden att gå in under luckan och presa upp den ytterligare.

Pålle
Men denna går ju öppna i fram eller bakkant.
Men som sagt, inget bra svar på min försynta fråga. Så jag funderar på det och kommer nog inse till något gällande en lucka som är lika både fram o bak med öppningsmöjlighet fram o bak. Men tack ändå.
 
Senast ändrad:

Lite gammalt.. men att luckor har diskuterats är ju tydligt. ( lånad länk från annat forum) så detta är ju inget nytt för de som deltar i denna parallella diskussion.
För övrigt tänker jag också som Pålle då det gäller luckor..... en lucka som är mest fäst...förankrad i en sida..kommer att vara svagare i sin andra sida....det kan väl inte va så svårt att prata lite om?
.
Rubriken på den här tråden är mycket allmän.
Men sen har ju trådskaparen en tydlig fundering kring att ta sin husbil på biltåg till Sylt. Detta är ju väldigt exakt. Då blir ju frågan kring ev risker med taklucka inte så konstig eftersom det tydligen har diskuterats i tysk media. I o för sig för drygt 5 år sedan. I den länk som jag la in i inlägg 17... står det att bilar åker framlänges! ( Nu)
En faktor som inte diskuterats på detta forum är att tåget åker i en viss hastighet..men vinden kan ju blåsa emot..o då ökar trycket...
 
Inte bara husbilar, som ev. kan få problem. För drygt 10 år sen skulle maken ta sig från Göteborg till Schweiz, Biltåg i Hamburg bokades. Han skulle ha last på taket. det var väl surrat. Biljett beställdes där det efterfrågades höjd på last. Men men när han kom till Hamburg, sen eftermiddag, så sa de - nej nej - endast takBOXAR var tillåtna. De erkände att de missat skriva detta. Vi fick pengar - voucher - som inte sen kunde utnyttjas. - och sen startade jakten på hotell-rum. (sen hör det till saken att komma in i Schweiz med denna last var heller inte lätt - Nu var det sonens flyttgods så tills slut gav tullarna upp).
 
Jag tunnlade mig genom österrike till italien en gång. Det var en pärs, för när vi väl kom fram till stationen så upptäckte vi att det var max 3,5 ton som gällde. Den skylten hade vi missat. Att köra runt skulle bli minst 10 mil på slingriga vägar. Bara att få in och upp vår bil på tåget. Det var ett precisionsarbete utan dess like. Frugan blundade hela tiden. Väl på plats visade sig att ingen fick befinna sig i fordonen under färden och då dörrarna max gick o öppna 5 centimeter så blev det till att klättra ut genom fönstren, det gick väl an för frugan men en annan som är ju vig som ett kylskåp så det tog ett tag.
Sedan var det bara å sätta sig i tågvagnen som tog cirka 30 minuter vilket jag behövde för att grunna ut hur jag skulle komma in i husbilen igen. :) Visa bilaga 9402
Det beror på att det tåget är konstruerat för att du skall vara kvar i ditt fordon och då blir det ju lite trixigt när de nu har ändrat så att man ska ta sig ut för att åka personvagn. Vi har åkt liknade mellan Italien (Iselle) och Schweiz (Kandersteg) genom Simplontunneln där man får vara kvar i bilen och det funkar jättebra, jag kan verkligen rekommendera den sträckan för att spara lite tid. Men det är smalt att köra på tåget så det gäller att ha tungan rätt i mun eller se till att backspeglarna är välsmorda😀
Hälsningar
Peter
 
Om man funderar lite, kommer man att inse att även om luckan är stängd kommer fartvinden att trycka på den lodräta bakre sidan med risk för att luckan öppnas. När den har öppnas något kommer fartvinden att gå in under luckan och presa upp den ytterligare.

Men, som jag skrivit tidigare, ska jag sluta vidarebefordra tips och goda råd som jag stöter på.

Pålle
Egentligen krävs vindtunnelförsök eller avancerade beräkningsmodeller för att uppskatta storlekarna på aktuella krafter, eftersom strömningsmönstret över taket är komplext, beroende på bilens och luckans geometri mm. I den enklaste/ mest idealiserade av beräkningsmodeller kan man se att det vågräta trycket på luckans bakkant vid färd baklänges är en fjärdedel av det uppåtriktade trycket (”suget”) som uppstår oavsett färd bakåt eller framåt, om luckan är 40x40 och 10 cm hög i bakkant.

Men det var ju inte trådens huvudämne.
 
Senast ändrad:
Trådskaparen ställen en fråga och en medlem som är mycket påläst i campingämnet och varnar för problemen med takluckorna. Sedan blir det lite ältande om takluckorna och tråden blir inaktiv i några dagar. Jag gör ett inlägg som passar med trådskaparens fråga för att se om jag får någon reaktion. Dagen efter kommer där två trevliga inlägg som jag skulle kunnat svara på och fylla ut med mer information om jag hade haft möjlighet.

Men sedan kommer ett bror duktig inlägg 32. Och nu precis ett spydigt inlägg till nummer 35. Dessa två inlägg är helt onödiga, tillför icke ett skapandes skit. Säger som Pålle, vill ni inte ta del av information från dom som varit och snurrat runt dom senaste 40 åren så slipper ni.
 
Men sedan kommer ett bror duktig inlägg 32.
Tänk så olika man kan tolka. Jag tolkade Burstner precis som han skrev, dvs han hade precis med hjälp av inläggen tidigare kommit på en ide till en ny tråd. Jag såg inget bror duktig i det.
 
Jo, du har alldeles rätt...Dethleffs.... jag har mycket kunskap inne i huvudet...fast inom andra områden än husbilar....så jag är duktig,, det har du alldeles rätt I.
Tyvärr..om jag ska va ärlig, så var mitt inlägg om ytterligare en fototråd..." lite dubbelt " det kan så klart tolkas precis som PLÅtta gör....men det ligger också lite kritik bakom mitt inlägg. Fast det kan ju inte PLÅtta veta!
Jag tror inte att det gynnar o utvecklar ett husbilsforum ( vilket det än må vara) om olika fototrådar tar över... De får gärna finnas så klart...men kunniga inlägg kring frågor om husbilar o husbilsliv behövs . Möjlighet till att få information o svar på sina frågor. Så blir ett husbilsforum starkt o vinnande i längden.
Den här tråden startade på ett bra sätt. Trådstartaren ställer en mycket rimlig fråga utifrån att " de" funderar på att åka till Sylt..de vill veta mera om biltåg. En bra fråga som säkert kan intressera fler ägare av husbilar.
Det visade sig då att det har varit problem " med takluckor " just vid färden till Sylt. Jag.....har själv bidragit med några länkar som är informativa om man tar sig tid att sätta sig in i dem. Så diskussionen om takluckor har med saken att göra..men det finns ju jättemycket mera som behövs för att den ursprungliga frågan i tråden ska anses besvarad.
Ps...jag läser o skriver allt på min lilla mobilskärm...som ju inte har en muspekare...men det går kanske att se var bilden är tagen på något annat sätt....sedan beror väl detta också på hur " kameran" varit inställd då bilden togs.
 
Om man tänker sig att formen på en taklucka är ganska lik en flygplansvinge, då ligger max lyftkraft på 1/3 av kordans (Profilens) längd. Detta är ganska nära gångjärnen som då får ta upp mesta belastning. Det är nog ingen tillfällighet att gångjärnen sitter i framkant på luckorna.
Färdas man då i motsatt riktning kommer max lyftkraft att påverka luckans låsanordning som förmodligen inte tål lika hög belastning.
Räknar man med fartvind plus ev blåst (motvind) så kan det bli stora belastningar på "fel" komponenter.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen