• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Någon som testat att ta husbilen på biltåg?

MaJe

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Norrhult
Hej! Undrar om det är någon som testat att ta husbilen på biltåg någon gång? Erfarenheter?
Tänkte ta tåget till ön Sylt i sommar och sedan färjan vidare till Römö.

azs_womo_urlaub__FocusFillWzE5MjAsNjg1LCJ5IiwyOThd.jpg
 
Blir lite rädd när jag ser bilden i det första inlägget.

Takluckor o.dyl. är INTE konstruerade för att husvagnen/husbilen färdas baklänges i hög fart – vilket ju blir fallet om om fordonet "lastas fel" på ett biltåg.

Pålle
 
Blir lite rädd när jag ser bilden i det första inlägget.

Takluckor o.dyl. är INTE konstruerade för att husvagnen/husbilen färdas baklänges i hög fart – vilket ju blir fallet om om fordonet "lastas fel" på ett biltåg.

Pålle
Med stängda takluckor känner jag mig inte så orolig - det är ju exakt samma sugkrafter oavsett färdriktning och det är ju inget snabbtåg direkt.
Ibland får man släppa sargen om man ska uppleva något här i livet.... ;)
 
Inget emot trådskaparen...o vill inte förstöra tråden..men jag hoppas att jag får låna, knycka det " mustiga " uttrycket...man får släppa sargen om man ska uppleva något här i livet....

Det kan jag nog få användning för ...på husbilsforum....tack för tipset..

Ps..jo jag blev tvungen att ändra...fast det kan kanske finnas takluckor med gångjärn...där det kan ha betydelse åt vilket håll de öppnas...
 
Autozug säger
Vehicles: We transport cars, SUVs, vans, vehicles with trailers, trucks, buses and caravans up to a maximum height of 4.05 m, a maximum width of 2.86 m, a maximum length of 20.50 m, a maximum weight of 50.0 t and a ground clearance of at least 10 centimeters.
 
Så då har alltså alla de husbilstillverkare som varnar för detta i sina instruktionsböcker har fel?

Pålle
Kanske inte fel men de vill garanterat friskriva sig från ALLT som ev. skulle kunna vara ett garantiärende...
Observera också att jag skrev inte att det inte kan hända - bara att JAG inte var orolig för detta med en stängd taklucka.

Om man vänder på det och ser till de 30 avgångar per dag på dessa biltåg till Sylt och antar att det åker med i snitt 2 husbilar per tur i semesterperioden juli-augusti så borde marken vara täckt av avblåsta takluckor???

Kan vi återgå till ämnet nu?
 
Ska i framtiden avhålla mig från att vidarebefordra goda råd och annan likvärdig information, även om jag anser att det berör trådens ämne..

Pålle
Absolut inte!

I detta fallet med takluckor måste man tänka till lite. I mitt fall där takluckan går rakt upp spelar det inte någon roll. Däremot om luckan öppnas i bakkant och bilen körs på tåget med aktern först ökar naturligtvis risken för att fartvinden tar tag i luckan.

Du har helt rätt här Pålle.
 
Ska i framtiden avhålla mig från att vidarebefordra goda råd och annan likvärdig information, även om jag anser att det berör trådens ämne..

Pålle
Jag som tyckte att jag verkligen tryckte på att det säkert KAN vara ett reelt problem men att JAG inte var orolig för MINA takluckor...
Inte meningen att kränka dig men jag kan ju tillägga att ett svar som:
Så då har alltså alla de husbilstillverkare som varnar för detta i sina instruktionsböcker har fel?

Pålle
KAN ju faktiskt också tolkas som ett slags påhopp om att JAG skulle skriva lögner i forumet...?

Nu tackar jag istället för ditt råd om att vara vaksam på takluckor i motvind och hoppas vi kan gå vidare i livet?
 
Tex.... 100km/h är ungefär 27m/sec....
27m/sec är storm....
Vi är nog många som har stått med hb när det blåser storm... Och där kan vi inte välja om viden skall komma framifrån eller bakifrån....
Ändå känner jag ingen med hb som har förlorat ett stängt takfönster pga en storm..🌪️
Nu vet jag inte hur länge man åker med tåget... Och enligt Ts så går ju tåget inte heller snabbt..(vad det nu är)
 
Om man läser lite längre ner så står det att man färdas i ...rätt riktning..... sen kommer att avsnitt som jag inte riktigt förstår...men går ju att översätta.....fast då är det ju ingen sport...tyska ska en svensk kunna..och så måste man ju släppa sargen ibland...
Wichtig fur ihre mitfahrt
Under..viktigt för er.....det andra stycket...uppifrån.... verkar som de läst instruktionsböckerna?
Ps...fast sen står det ju inte exakt varför man ska åka i rätt ..framåt.. riktning?

Tillagt...jo det står något om att stora bilar måste kunna backa 300 meter...



 
Senast ändrad:
Jag tunnlade mig genom österrike till italien en gång. Det var en pärs, för när vi väl kom fram till stationen så upptäckte vi att det var max 3,5 ton som gällde. Den skylten hade vi missat. Att köra runt skulle bli minst 10 mil på slingriga vägar. Bara att få in och upp vår bil på tåget. Det var ett precisionsarbete utan dess like. Frugan blundade hela tiden. Väl på plats visade sig att ingen fick befinna sig i fordonen under färden och då dörrarna max gick o öppna 5 centimeter så blev det till att klättra ut genom fönstren, det gick väl an för frugan men en annan som är ju vig som ett kylskåp så det tog ett tag.
Sedan var det bara å sätta sig i tågvagnen som tog cirka 30 minuter vilket jag behövde för att grunna ut hur jag skulle komma in i husbilen igen. :) tåg.jpg
 
Blir lite rädd när jag ser bilden i det första inlägget.

Takluckor o.dyl. är INTE konstruerade för att husvagnen/husbilen färdas baklänges i hög fart – vilket ju blir fallet om om fordonet "lastas fel" på ett biltåg.

Pålle
Vad är skillnaden? Jag utgår då från att dom är stängda. Inget ohövligt menat, utan ren nyfikenhet.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen