• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Någon här med erfarenhet av Rapido ?

Knazig

iStyrelsen
Admin medlem
Medlem
Funderar på att byta till nyare HB till våren.
Har sneglat på Rapido M 96 (Mercedes) och I96 (Fiat)
Även 8096 (Fiat)
Har varit både på Tumbo och PR å kikat :cool:

De har en planlösning som tilltalar oss.
QB är ett krav och separat dusch, då vi gärna vandrar långt ut i naturen och använder duschen nästan varje dag i bilen.

Verkar vara svårt att hitta en begagnad som är 2-4 år gammal. och max ca 3 000 mil
Så kanske måste köpa en helt ny?!

Men är Rapido ett bra märke? Inga kända problem?
Fördel Mercedes vs Fiat ?!
Eller finns ett bättre alternativ för samma peng. Ca 1,5-2 mille.

/ Rickard

Funderar på att byta till nyare HB till våren.
Har sneglat på Rapido M 96 (Mercedes) och I96 (Fiat)
Även 8096 (Fiat)
Har varit både på Tumbo och PR å kikat :cool:

De har en planlösning som tilltalar oss.
QB är ett krav och separat dusch, då vi gärna vandrar långt ut i naturen och använder duschen nästan varje dag i bilen.

Verkar vara svårt att hitta en begagnad som är 2-4 år gammal. och max ca 3 000 mil
Så kanske måste köpa en helt ny?!

Men är Rapido ett bra märke? Inga kända problem?
Fördel Mercedes vs Fiat ?!
Eller finns ett bättre alternativ för samma peng. Ca 1,5-2 mille.

/ Rickard
Jag skulle välja Mercedes, har precis bytt (inte Rapido dock) det är en helt annan bil att köra, mer som en personbil.
Väljer du FIAT se till att du får den nya 8växlade automaten, skulle aldrig köpa en bil men den 9växlade, risk för problem.
Tittade på Rapido för några år sedan tyckte att byggkvaliten var lite varierande, men det var ett tag sedan.

Jag skulle välja Mercedes, har precis bytt (inte Rapido dock) det är en helt annan bil att köra, mer som en personbil.
Väljer du FIAT se till att du får den nya 8växlade automaten, skulle aldrig köpa en bil men den 9växlade, risk för problem.
Tittade på Rapido för några år sedan tyckte att byggkvaliten var lite varierande, men det var ett tag sedan.
Tack för input. Visste inte att de hade en 8 stegad automat.

Kan jag få ihop kalkylen så är denna intressant

Kör Rapido 896f fem sesånger nu, inte varit många fel på den, om ens något jag kan komma på
väldigt trivsam inredning, materialval, mm. tycker den är snygg, kommer nog att köra några år till med den,
Om vi byter blir det en Rapido igen helt klart,
Vår bil är en -18, kört 5100mil, robotlåda som funkat bra, Byter oljor i Hydraulen, vartannat år.
Köpt på PR-husbilar, mkt bra firma.

Oj, jag är inget bra på att följa råd 🤔 .

Blev en Fiat med 9 växlade lådan ;)

Jag har grannar här på ställplatsen från Sverige med en Rapido M66 som är drygt ett år. Tror det kan vara bra om ni pratar med var andra. Om du vill och sänder mig ett mail med ditt telefonnummer så kan jag be dem ringa dig under dagen.

I dom senaste två numren av tyska tidningen Pro Mobil, skrivs en del om problemen med växellådan, och vilka problem som följer, vem som skall ta ansvaret för reparationer osv.
Friskt vågat, men lycka till med nya bilen!
Tack!

Hoppas nybils garantin ska lösa eventuella problem med lådan?!

Prisskillnaden mot en M96 eller en I96 2025 (med 8 vxl lådan) tyckte jag blev väl stor då PR hade kampanj på dessa -24 or

Senast ändrad:
Det finns mycket negativt att läsa om denna 9-växlade automat, även i svenska forum.
Det är ett mysterium hur Fiat kunde välja denna drabbade automatlåda, problemen började direkt 2014-15, då i olika Chrysler-fordon. Fiat kanske hittade ett gammalt lager med osålda over there och sedan chansat med ny mjukvara (?).

Problemen verkar ha kommit när 180hk maskinen krympte från 2.3l till 2.2l till år 22?
Är mest de som drabbats och tunga bilar .
Maskin skadeförsäkring i 8 år...
Min är en 2021 .... Rapido i96..
2.3l. rullat ett par tusen mil. Inget växellådsproblem ännu.
Köpt ny
Kostade då typ 500.000 mindre än idag....

Jag har grannar här på ställplatsen från Sverige med en Rapido M66 som är drygt ett år. Tror det kan vara bra om ni pratar med var andra. Om du vill och sänder mig ett mail med ditt telefonnummer så kan jag be dem ringa dig under dagen.
Hm.. M66 är Mercedes....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen