• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

När kommer den första realistiska e-husbilen visas upp hos återförsäljarna?

82E35A77-DD68-49ED-8032-47D8A0DDE450.jpeg

Det har börjat dyka upp husbilar som drivs med el i branschpress, hur realistiska de olika förslagen är kan självklart diskuteras. Ännu har inget realistiskt kommersiellt alternativ presenterats, som varit färdigt att rulla in i utställningshallen hos återförsäljarna för husbilar.

En praktisk husbil kräver en acceptabel räckvidd, något som jag fortsatt inte sett hos något utav de presenterade förslagen, men självklart är det bara en tidsfråga.

Senast ut är Mercedes-Benz, som har en lång erfarenhet av att förvandla vanmodellerna till lyxiga husbilar. Nu har företagets nyss släppta EQV kommit i husbilstappning, en av de första eldrivna husbilarna på marknaden.

Det är det Schweiziska påbyggnadsföretaget Sortimo Walter Rüegg, som gjort en husbil av en eldriven EQV-van.

Husbilen kommer med ett pop-up-tak, och upp till fyra sängplatser. Det finns en utfällbar säng i den lägre kabinen, och en till i taket. I köket finns kylskåp, vask och en gasspis med två kokplattor. Förarsäte och främre passagerarsätet är svängbara. USB-portar, innerbelysning och tonade bakrutor är andra uppgraderingar på husbilsmodellen.

Sedan kommer vi till den kritiska räckvidden. EQV 300 har ett batteri på 90 kWh med en räckvidd på upp till 363 kilometer. EQV 250-modellens 60 kWh-batteri beräknas ha en räckvidd på upp till 236 kilometer.

Det här är troligen antalet teoretiska km under de bästa förutsättningarna, men mycket hänger på hur mycket extrautrustning man har och säkert även aktuell väderlek. En tur upp till Åre från Mälardalen så här års kräver troligen mycket planering.

Priset, ja först får man köpa en Mercedes EQV, ta den vidare till Sortimos för att montera deras paket med säng, kök och pop-up-tak, som kostar från 9 980 CHF (runt 100’ SEK) plus moms. Kanske man klarar det strax under en miljon kronor.

Det är troligen så att vi helt enkelt skall igenom ett paradigmskifte inom vårt fritidsintresse, mobil fritid. Spännande!
1BB4C07E-B0A6-4284-ADFB-55535F42FE8E.jpeg
Tommy
 
Senast ändrad:
Men en husbil är det knappast mera en campingbil med sovplats, 4 st pygmeer möjligtvis två st. och en massa arbete morgon och kväll för att ställa i ordning och sova middag kan man nog glömma.
Att betala så mycket för så lite bara för att man inte har en tillförlitlig drivkälla är ju att ta många steg tillbaka i utvecklingen ingen normal kommer att se detta som en lösning. Politiker och massmedia skyndar på en teknik som inte finns, risken finns att företag kan gå under när man rycker undan mattan för dom. Normalt brukar marknadskrafterna styra men nu har annat tagit över.
 
Jag hoppas fortfarande att batteribilar blir en parentes och att bränseceller tar över.
Nu är kostnaden och verkningsgraden vid tillverkning av vätgas ett problem, men visst verkar det mer vettigt att låta vindkraft tillverka vätgas än att trycka in det direkt i elnätet?
Och slår bränsleceller igenom, så kanske husbil med detta ligger närmare till hands...
 
När någon säjer vätgas tänker jag på hindenburg.
Under kriget körde man på gengas, i Linköping körde stadsbussarna på metangas.
De flesta lösningarna inkluderar en vanlig ottomotor men modifierad för olika drivmedel.
Om någon utbildad person som kan matte kunde få räkna på verkningsgraderna för olika energislag istället för politiker med ingen eller ringa utbildning som halkat in som chef för hela sverige på ett bananskal.
Ett batteri är inget drivmedel det är en lagringsplats för el med ganska mycket förluster motorn är heller inget drivmedel utan bara en motor och med förluster. Drivmedlet är i de flesta fall en generator med förluster som inte är ett driv medel utan det är lägesenergi från vatten eller rörelseenergi från vindkraft eller kärnkraft.
Finns idag ingen lösning på problemet som jag ser det i varje fall ingen hållbar lösning. Bästa är att inte transportera sej alls utan att gå eller cykla till jobbet att bo där jobbet och affärer och skolor finns så man inte behöver köra en massa mil i vardagen då kan det finnas lite lyx i att köra runt i en husbil med en dieselmotor som kan gå på odlingsbar olja.
 
Hydrogen er ypperlig drivmiddel i raketter om en tanker det i flytende form. Virkningsgraden i en brenselscelle er og bra - omtrent som for el lagret i bra batterier. Produksjon av hydrogen fra fornybar el (sol og vind som ikke kan reguleres i tid) er med store tap av energi. Beste elektrolyse har større tap enn en den beste ottomotor, men drivkraften er billigere en olje. Hydrogen for drift av kjøretøy må enten komprimeres kraftig for fylling på trykktanker eller kjøles og komprimeres til flytende form og lagres i isolerte trykktanker. Det finnes tilgjengelig gode analyser for energiforbruk i alle løsningsvarianter. Gode batterier er den lagringsform for energi som har lavest tap. Elmotorer har meget høy virkningsgrad og den forbedres stadig. Har sett analyser som viser hvor mye av energien som hentes fra elnettet ender som fremdrift på en Tesla model 3, finner ikke rapporten nå, men mener å huske over 80%. Når en tar dette sammen med de rundt 90% effektivitet som finnes i grid size batteri løsninger blir det vanskelig å finne noe som konkurrerer med BEV i effektivitet.
 
Det går fort i hockey brukade vi säga i Övik, men undrar om det inte går ännu snabbare i batteri-världen.

Eller vad sägs om den här nya prototypen från Teslan, som körde tvärsöver Michigan i decemberkyla. 121 mil på en laddning och batterier rymdes i det ordinarie utrymmet för batteriet! Nu börjar vi prata om larvigt lång räckvidd.


Tommy

 
Jag hoppas fortfarande att batteribilar blir en parentes och att bränseceller tar över.
Nu är kostnaden och verkningsgraden vid tillverkning av vätgas ett problem, men visst verkar det mer vettigt att låta vindkraft tillverka vätgas än att trycka in det direkt i elnätet?
Och slår bränsleceller igenom, så kanske husbil med detta ligger närmare till hands...

Jag instämmer. Vätgas är förmodligen framtiden. För några år sedan fanns det i Sverige 37 PB 1 som drevs med vätgas och ett trettiotal vätgasstationer i Sverige. Så tekniken finns.

Vi måste ju kunna lagra energin från vindkraftverken och solcellerna. Då är vätgas ett bra alternativ, säger en f.d. bagare som inte har så stor kunskap i dessa frågor. Men har läst en hel del i olika tidningar mm .
 
Jag hoppas fortfarande att batteribilar blir en parentes och att bränseceller tar över.
Nu är kostnaden och verkningsgraden vid tillverkning av vätgas ett problem, men visst verkar det mer vettigt att låta vindkraft tillverka vätgas än att trycka in det direkt i elnätet?
Och slår bränsleceller igenom, så kanske husbil med detta ligger närmare till hands...
Ni såg väl Mariestad som körde till Scotland i vätgasbil
 
Jag tror att det inte dröjer så länge innan det kommer ut plåtisar med 100 % el drift.

Ev med högre totalvikt på ett starkt chassie för att kunna ha tunga batterier i bra omfattning. Kan de köra i 30 mil under sämre förhållanden tror jag att många av oss är nöjda. Personligen kör jag sällan mer än 20 mil per dag.

Om sju år har min nuvarnade HB blivit 10 år och då planerar jag att byta den till en plåtis. Då finns det förhoppningsvis alternativen el eller vätgas att välja på.
 
Jag tycker att det är mycket spännande att få vara med om ett generationsskifte angående framdrift av våra fordon, och jag tror iaf att batteridrift kommer att vara en av alternativen i våra framtida husbilar, inte realistiskt för mig just nu utan då tror jag mera på som så många andra på vätgasens fördelar. Det tråkiga just nu är den påtvingande utvecklingen med skattesubventionering mot batterifordon, som iaf jag tror hindrar andra och kanske bättre alternativ, men ja det får framtiden utvisa! Skall iaf bli spännande att väcka liv i denna tråd om säg en 5-10 år.
 
Norge hadde spesialfordeler for hydrogenbiler i noen år før de satte opp dagens løsning hvor ren eldrift og hydrogen brennselsceller er likestillt. Nå fikke hydrogen et kraftig skudd for baugen da en fyllestasjon i Sandvika utenfor Oslo exploderte og alle ble stengt i lengre tid mens saken ble etterforsket. Om jeg husker rett var det en dårlig pakning i pumpehåndtaket som førte til en liten lekkasje og anntenning av gassen. Alle fyllestasjonene måtte bygges om for å hindre skade på omgivelsene før de kunne åpnes igjen - det hele tok nesten 2 år hvor bilene ikke kunne benyttes. I mellomtiden hadde Tesla kommet på det norske markedet.

Hadde selv en tidlig elbil frem til 2004, men det var med blybatterier. Utviklingen fra den til dagens er enorm. Har kjørt endel Tesla S når jeg har besøkt sønnen i Oslo. Han er inne på sin andre.

Om vi ser på dagens plåtis så har de et tungt chassi, en 100+ kg motor og nesten like tungt resten av drivverket. Endieseltank + adblue som fulle også er i 100 kg klassen. Neste stepp er VW ID Buzz som slippes om noen dager, skulle tro den ikke er tyngre enn en Crafter muligens lettere.

Om de benytter samme løsning som på Tesla Y Berlin utgaven (om ryktene stemmer) så forsvinner en god del vekt ved at rammen erstattes av batteripakken og front og bakstilling er spressstøpte i lettmetal. Et slikt chassi inkludert motorer, elektronikk og batterier kan komme ned i samme vekt som et transporter chassi. Ser selv dette som en fremtid for husbiler med felles batteri for bo og bildel - rekkevidde 300+ km, kan lades både sakte fra vanlige uttak eller hurtig på hurtigladere.

Det vil kun bli de største husbilene som vil få brenselsceller og hydrogen trykktanker, tviler på flytende hydrogen i biler - for kostbar og krevende under lagring og transport. I dag er flytende hydrogen kun benyttet i raketter, skipstransport av hydrogen skjer under høytrykk (første spesialskip underveis fra Australia til Japan med hydrogen nå).

Har ennå ikke vurdert hva som skjer om de får i gang serieproduksjon av solid state batterier, dobling av effekten på samme vekt er vist på småserie produksjon.
 
Hyundai/Kia meddelande nyligen att de lägger ner sin utveckling av vätgasbilar helt. Nu är det bara Toyota kvar med sin Mirai som tillverkar en vätgasbil. På lastbilssidan satsar Scania 100% på batteribilar och Volvo satsar på båda alternativen. Volvo säljer redan distributionsbilar och kommer nästa år med en tung batteribil som klarar 30 mil.
Så det där med vätgas ligger verkar fortfarande "komma om några år"
 
Id buzz eller vad den nu kommer att heta presenteras den 9 mars och kommer som campingbil/California 2025. Den baseras MEB-plattformen, dvs. samma som ID3/4, Skoda Enyaq och Audi Q4.


Skärmavbild 2022-02-10 kl. 17.16.33.png
 
Så i dag en beregning for tungtransport i forbindelse med start på roadtesting av et konsept med batteribytte på truckstops. Test strekninger er 1000 km og det er snakk om dragere for opp til 2 stk 40 fot boggislep. Kostnadene for en tur med batteribilen AUD 320 mot diesel 800. Hydrogen brenselscelle og dagens pris på hydrogen nesten 1500 - og dette er kun drivstoff kostnader. Disse batteridragerne har 2 digre batterier som byttes på under 15 minutter mens føreren has sin pålagte hviletid. Om hydrogen skulle kunne konkurrere kostnadsmessig med diesel så ville det kreve grønn hydrogen fra nesten gratis el.

Kilde: https://thedriven.io/2022/02/10/jan...for-australian-east-coast-battery-swap-route/
 
Skulle ju kunna bli billigt med gengas om man har tillgång till bränslet gratis det går säkert att utveckla ganska mycket. Sen fanns ju ångdrivna fordon tidigare går ju att utveckla vidare också.
Det är ju just friheten man har nu med en husbil som känns viktig att kunna köra vart man vill när man vill. Känns inte som att det finns läge för det på länge. Det är ju inte bara att sätta upp laddstolpar man måste ju kunna få fram el och oftast handlar det om jordkablar som ska grävas ner enda fram till ställverket. Ska man ha riktig snabbladdning så behövs kanske ett buffertbatteri vilket fördyrar och livslängden blir säkert kortvarig med ett antal laddcykler per dygn.
Det är väldigt stora investeringar som behövs och ska vanliga skattebetalare vara med och betala tycker jag är tveksamt, det måste ju investerare göra och det måste ju tas ut på elen i stolpen. Har svårt att se att det blir några ekonomiska vinster med en elbil och inköpet blir ju mycket dyrare. Sen har vi förmodligen ett väldigt dåligt andrahandsvärde eftersom man för varje mil kommer närmare ett batteribyte. Risk för utskrotning i förtid kommer uppstå när man helt enkelt inte har råd att byta batteri.
Idag forskas det hela tiden på nya batterier och det kommer att komma nya teknologier som gör att det som finns nu blir föråldrat kanske över en dag.
Jag är väldigt tveksam till den teknik som finns nu och risken är att man målar in sej i ett hörn när man satsar på batterifabriker som kanske fort blir föråldrade.
Det är en teknik som inte är färdig men som tvingats fram av politiskt maktspel inte av efterfrågan och tillgång. Kanske bra ide att spara vikt genom att göra batteriet till en del av chassiet men hur bra går det att byta batteri då? Inte alla batterier kommer ju att dö av ålder många kommer att få andra fel och måste ersättas. Någon standard finns ju inte när det gäller batteriets utförande hade ju varit ett bra tillfälle att eu lagstiftar om enhetlighet nu har ju varje märke sitt batteri och inom ett märke finns det flera olika batterier. Många batterier blir det och de är ju färskvara och miljömässigt är det inte alls bra. Sen kommer vi att ha batterier med olika teknik olika programvaror osv.
Det kommer finnas bilar med dåliga batterier som bara kan gå 5-10mil och där det inte lönar sig att byta.
Jag vet inte hur det är med motorerna det är ju permanentmagneter för att spara el i varje fall en del av dem. risk att magneterna blir dåliga så småningom.
Miljömässigt ser jag elbilen som en katastrof om man ska räkna in allt. På you tube huserar en man som är känd i vida kretsar och fanns i mp för länge sedan han förespråkar inte elbilar utan närproducerad metanol med ny teknik och vanliga bensinmotorer.
 
Den store frågan er hvor lenge en finner steder å fylle drivstoff. Greit de tjener knapt noe på drivstoffet og er avhengige av salg av annet, flere setter opp ladestasjoner for elbiler. Årsaken til at denne utviklingen går fort er at flere land nå ser tidspunktet for at salget av nye elbiler passerer biler med forbrenningsmotorer. Norge har passert brytningspunktet allerede og det snakkes om at den siste nye bil med forbrenningsmotor blir solgt i år eller neste år. Hva som skjer med bruktbil prisene for biler med forbrenningsmotor etter det er spennende å se. Sverige ligger noen få år etter Norge på dette.
 
Jeg har følelsen av att prisene på en kurant bruktbil aldri har vært høyere i Norge, det ligger flere 10år gamle XC70 til 280-300.000.- på finn.no.
Ser for meg att folk utenfor de store byene vil ta vare på de bilene med forbrenningsmotor som de har, infrastrukturen er for dårlig utbygd.
Det blir som med husbil, dra hvor du vil når du vil og ikke ha noe problem med å bli stående på Krokstrand i 1 døgn fordi Saltfjellet er stengt pga. storm. Det er rett og slett ikke nok sikkerhetsmargin. Dette kom tydelig frem nede på Sørlandet da E18 snødde igjen og det ble flere km lange stillestående køer hvor folk måtte forlate bilene sine pga. de gikk tom for strøm, Røde Kors kjørte skytteltrafikk med snøskutere.
El-bil til og fra jobb ja, men til lenger turer og ferie med husbil, det tror jeg att jeg venter med, men om 10-15år kan nok ting se helt annerledes ut.
Miljømessig er el-bil blitt bruk og kast, det ligger flere 10år gamle Nissan Leaf på finn i prisklasse 20-30.000.- og ned i 6.100 mil, og det er en av de mest solgte el-bilene i Norge.
Hybridbil tja?, eller hvis noen kommer med en tilhenger med strømaggregat........hvem vet?
 
Senast ändrad:
En sådan har jag som Daily driver privat, fast diesel och utan campinginreding och på längsta chassit och i mixto-utförande, den på bilderna är kortaste chassit på Vito, att kalla detta för en husbil är en grov överdrift, mer en minvan i mina ögon, men kanske nån med tjock plånbok står ut i detta minimala utrymme, komfortabel att köra är de iallafall :rolleyes:
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen