Det pratas en hel del om fricamping, Li-batterier, solcellspaneler och 230V oberoende. Batterierna laddas om det är soligt väder, likaså om man kör och man kan följa spänningen som stiger upp till t.ex. 14,2V för att plötsligt lägga sig på 13,20V-13,30V efter bara några timmars körning eller viss tid solcells laddning.
Min observation:
Jag har en känsla av att batteriernas BMS stänger vidare laddning efter ett tag, likaså DC/DC (Euro6) stoppar laddning och samma med 230V regulator. Spänning med 13,2V - 13,3V säger ingenting om hur mycket ström finns.
Nu kommer min fråga: hur mycket ström har man egentligen ”tryckt” in i batterier under den korta körningen eller halv-ljusa dagen? Kommer strömmen att räcka till kompressor kylen, TV tittandet, diesel uppvärmning, SOG-en, vattenpumpen, fekaliekvarnen, dator/padda/telefonladdning och ev. andra förbrukare?