• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

När är bodelsbatterierna ”fulladdade”

Det vore fantastiskt bra om detta var fallet.
Ett vanligt problem är att invertern drar ner spänningen så den slår ifrån, långt innan batteriet är urladdat.
Exakt,
Här ett litet test som visar just den effekten att en inverter är mycket svårare att driva med ett bly-batteri än med ett LiFePO4-batteri pga det kraftiga spänningsfallet i ett blybatteri vid lite högre belastning.

 
Det er 2 spenningsfall som slår til for blybatteri sammen med inverter. Den ene er den en ser også for resitiv last, men i tillegg kommer spenningsfall fra indre motstand i batteriet. Dette øker kraftig med strømuttaket og når inverteren kompenserer for lavere spenning med større strøm så blir spenningen inn på inverteren fort for lav og den kutter ut.
 
Det pratas en hel del om fricamping, Li-batterier, solcellspaneler och 230V oberoende. Batterierna laddas om det är soligt väder, likaså om man kör och man kan följa spänningen som stiger upp till t.ex. 14,2V för att plötsligt lägga sig på 13,20V-13,30V efter bara några timmars körning eller viss tid solcells laddning.

Min observation:
Jag har en känsla av att batteriernas BMS stänger vidare laddning efter ett tag, likaså DC/DC (Euro6) stoppar laddning och samma med 230V regulator. Spänning med 13,2V - 13,3V säger ingenting om hur mycket ström finns.

Nu kommer min fråga: hur mycket ström har man egentligen ”tryckt” in i batterier under den korta körningen eller halv-ljusa dagen? Kommer strömmen att räcka till kompressor kylen, TV tittandet, diesel uppvärmning, SOG-en, vattenpumpen, fekaliekvarnen, dator/padda/telefonladdning och ev. andra förbrukare?
Hur ofta och hur länge går vattenpumpen Skitkvarnen (vilket är en sällsynthet i sig) SOG går väl enbart när Du använt toan? och använder Du
WC som hemma behöver Du ingen SOG...d.v.s spolar upp vatten i skålen, gör det du ska och öppna sliden i 1 sek.. ingen lukt! där spar Du 2 milliamper,, :)
Sedan att alla mätare för Elektronisk mätning är missvisande är ju ett faktum sedan man började med dessa på 1970 talet, första vi kom i kontakt med var i vår SMW 440 1974 där en rad med dioder lyste, ju fler ju mer ström i det lilla 75 Amp batteriet, som snabbt drogs ut av Glödlamporna. . Man får låta erfarenheten ta kommandot, se hur belysningen ser ut, hur TV fungerar o.s.v!Kort sagt lära sig av misstagen.
 
Hur ofta och hur länge går vattenpumpen Skitkvarnen (vilket är en sällsynthet i sig) SOG går väl enbart när Du använt toan? och använder Du
WC som hemma behöver Du ingen SOG... :)
Så är det Erok, visst har vi shunt och läser av alla värden (SOC m.m.) via ”blåtand”, men erfarenhet säger mer än alla värden tillsammans. Är det mulet och vi inte har kört speciellt mycket (en bedömningsgrej), då vet jag av erfarenhet att även om spänningen ligger på över 13V det blir ändå ”svajigt” när vi flyttar fekalier med 15Ah (macerator) kvarn/pump till samlingstanken (bl.a. TV bilden ”stannar”). Sen vill vi värma oss med Truma’s diesel som i sin tur kräver mycket ”kräm” i uppstarts skedet. När värmen väl är igång (glödstiftet har fått sitt) då är det lugna puckar…

Vad jag vill säga är att jag aldrig är helt säker på hur mycket ”ström” finns till förfogande inför kvällen och att allt bygger på gissningar och erfarenheter mer än att man kan läsa sig till det, tyvärr.
 
Jag får väl vara lite ”motvalls kärring” och säga att jag idag tycker att det är rätt lätt att hålla koll på förbrukning och hur mycket ”kräm” det finns kvar i batterierna. Då förutsätter jag att installerad mätutrustning fungerar som den ska och att bilen används och inte är stillastående en längre tid.

Om jag kan mäta SOC och kan hålla koll på laddningen under körning/stillastående så vet jag hur många Ah jag har tillgång till.

Annat var det när man seglade och hade tillgång till 300Ah blybatterier som skulle försörja kyl, värmare, belysning, navigationsutrustning och eventuellt lanternor under nattsegling. Då byggde mycket på erfarenhet då mätutrustning saknades helt och hållet. Då blev man varse att krämen var slut då värmaren vägrade starta eller kylen stängde av på grund av för låg spänning.
 
I början av litiumperioden hade jag stenkoll på hur mycket det gick in och ur batteriet.
Första vintern åkte jag ut till bilen varannan vecka och kollade laddningen.
Som sämst var batteriet nere på 50% (var i början för jag glömt radion på med avstängt ljud).
Men normalt pendlade det runt 70%.
Första två åren när bilen nyttjades, med kompressor skåp, så pendlade batteriet mellan 60 och 100%.
Nu är kapaciteten dubbelt så stor (210Ah) och det är sällan under 80%.
Endast en gång har batteriet varit nere på "noll" och bms slog ifrån (hade glömt invertern på i några veckor).

Nu kollar jag när jag hämtar fram bilen och sedan glöms det bort för det verkar funka utan handpåläggning....
 
Så är det Erok, visst har vi shunt och läser av alla värden (SOC m.m.) via ”blåtand”, men erfarenhet säger mer än alla värden tillsammans. Är det mulet och vi inte har kört speciellt mycket (en bedömningsgrej), då vet jag av erfarenhet att även om spänningen ligger på över 13V det blir ändå ”svajigt” när vi flyttar fekalier med 15Ah (macerator) kvarn/pump till samlingstanken (bl.a. TV bilden ”stannar”). Sen vill vi värma oss med Truma’s diesel som i sin tur kräver mycket ”kräm” i uppstarts skedet. När värmen väl är igång (glödstiftet har fått sitt) då är det lugna puckar…

Vad jag vill säga är att jag aldrig är helt säker på hur mycket ”ström” finns till förfogande inför kvällen och att allt bygger på gissningar och erfarenheter mer än att man kan läsa sig till det, tyvärr.
Tillfälliga spänningsfall när "stora" förbrukare går igång kanske handlar om ledningsnätets (inklusive de i/vid batteriet) design och dimensionering snarare än batteriets laddningsgrad?
 
Stämmer! Den som drog våra kablar räknade inte med retur vilket jag fick åtgärda på vissa ledningar. Nu är det betydligt bättre men inte om batterierna har ”lågt” med ström (korta respass & molnigt), vilket visar sig oftast på morgonkvisten efter kvällens TV tittande, ev. dieseluppvärmning, kylskåps och annan förbrukning… Är vi fulladdade då är det inga problem alls.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen