• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

När är bodelsbatterierna ”fulladdade”

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Det pratas en hel del om fricamping, Li-batterier, solcellspaneler och 230V oberoende. Batterierna laddas om det är soligt väder, likaså om man kör och man kan följa spänningen som stiger upp till t.ex. 14,2V för att plötsligt lägga sig på 13,20V-13,30V efter bara några timmars körning eller viss tid solcells laddning.

Min observation:
Jag har en känsla av att batteriernas BMS stänger vidare laddning efter ett tag, likaså DC/DC (Euro6) stoppar laddning och samma med 230V regulator. Spänning med 13,2V - 13,3V säger ingenting om hur mycket ström finns.

Nu kommer min fråga: hur mycket ström har man egentligen ”tryckt” in i batterier under den korta körningen eller halv-ljusa dagen? Kommer strömmen att räcka till kompressor kylen, TV tittandet, diesel uppvärmning, SOG-en, vattenpumpen, fekaliekvarnen, dator/padda/telefonladdning och ev. andra förbrukare?
 
Beror säkert på vilka batterier och övrig utrustning man har.

I mitt fall så brukar jag på morgonen kolla batteriernas laddning genom att läsa av ”SOC” (laddningsstatus) i den app som finns till batterierna.

Under körning har jag en mätare som visar hur många A som batterierna laddas med och vilken spänning de laddas med. När spänningen når upp till 14,3-14,4V sjunker laddningen ner till noll. Då är batterierna ”fulladdade”. Om jag då kollar SOC brukar den ligga på 99-100%.
 
Senast ändrad:
SOC burde være den korrekte informasjonen. Og optimal ladning av LFP er opp til et ønsket nivå mellom 80 og 100% SOC og et godt stykke ned igjen før ladning slippes på igjen. Dette vil gi en levetid på batteriet på flere titalls år. Selv en mer brutal bruk med ladning til 100% og påfylling så snart en kommer ned under 90% vil gi mange års levetid. Bly+syre holder lengst når de holdes fulle hele tiden.

Smartgeneratorer på nye Euro-6 biler er ikke snille mot batteriene, uansett kjemi.
 
Jag var till mitt garage igår och skiftade till vinterhjul på min Vito, passade då på att "läsa av" bobatteriet i Doris.
Husbilen står med småförbrukare på, typ frostvakt m.m. ingen laddning ansluten.
BMS123 shunt visar 100% , cellspänningar 3,29-3,31V
Victron smartshunt visar 62%
Vilken tror ni visar rätt?
 
Det pratas en hel del om fricamping, Li-batterier, solcellspaneler och 230V oberoende. Batterierna laddas om det är soligt väder, likaså om man kör och man kan följa spänningen som stiger upp till t.ex. 14,2V för att plötsligt lägga sig på 13,20V-13,30V efter bara några timmars körning eller viss tid solcells laddning.

Min observation:
Jag har en känsla av att batteriernas BMS stänger vidare laddning efter ett tag, likaså DC/DC (Euro6) stoppar laddning och samma med 230V regulator. Spänning med 13,2V - 13,3V säger ingenting om hur mycket ström finns.

Nu kommer min fråga: hur mycket ström har man egentligen ”tryckt” in i batterier under den korta körningen eller halv-ljusa dagen? Kommer strömmen att räcka till kompressor kylen, TV tittandet, diesel uppvärmning, SOG-en, vattenpumpen, fekaliekvarnen, dator/padda/telefonladdning och ev. andra förbrukare?

Går knappast att ge ett bra svar då det kan skilja stort i laddutrustningen.
Min utrustning ger i snitt 25-30A samt ca. 45A som högst vid färd.
För att veta ifall strömmen kommer att räcka är en Smartshunt ett bra tillbehör tycker jag, minns inte ifall du redan har en sån i ditt bygge.
 
3,3V per celle LFP skulle bli under 80%, så Victron er mest korrekt. Dette om jeg husker tabellene rett - det er noen år siden jeg holdt på med dette.

Oppdatering, vi var to som skrev samtidig.

Detta med cellspänning vs. SoC är mycket svårt på LiFeSO4 batterier, samt inte tillförlitligt.
Jag har 3st hembyggda LFP-batterier med olika fabrikat på celler, där ligger vilospänningen olika vid 100% SoC.
Högst ligger mina Winston följt av Calb och sen mina blå av lågprismodell (minns inte märket).

Så en bra shunt är nästan ett måste, ifall man vill ha koll på ifall batteriet räcker till det man hoppats på.
 
Jag var till mitt garage igår och skiftade till vinterhjul på min Vito, passade då på att "läsa av" bobatteriet i Doris.
Husbilen står med småförbrukare på, typ frostvakt m.m. ingen laddning ansluten.
BMS123 shunt visar 100% , cellspänningar 3,29-3,31V
Victron smartshunt visar 62%
Vilken tror ni visar rätt?
Jag kollade min Victronshunt mot en riktig ampermeter, den har en felvisning på ca 30% för mycket förbrukning när den visar -0.12A. Fluken som jag har som ref visade då -0,091A. Vid -1A strömuttag är felvisningen i princip borta. Har inte hunnit kolla upp om det går att kalibrera den, det finns ju en inställning/ parameter som skall kunna sätta nollan i alla fall.
Mitt 150A lithium från SBL har ett tröskelvärde på +-1.5A innan BMS registrerat något alls i appen så den är opålitlig för små uttag.

Hälsningar
Peter
 
Jag kollade min Victronshunt mot en riktig ampermeter, den har en felvisning på ca 30% för mycket förbrukning när den visar -0.12A. Fluken som jag har som ref visade då -0,091A. Vid -1A strömuttag är felvisningen i princip borta. Har inte hunnit kolla upp om det går att kalibrera den, det finns ju en inställning/ parameter som skall kunna sätta nollan i alla fall.
Mitt 150A lithium från SBL har ett tröskelvärde på +-1.5A innan BMS registrerat något alls i appen så den är opålitlig för små uttag.

Hälsningar
Peter
Vad säger spec:en på Victron Strömshunt? 0.12A / 500A = 0.024%
Vad har du för mätområde på fluken, upplösning o noggrannhet?

10mA / 500A => 1 / 50000, nästan 1 / 65536 => 1bit på en 16bitars AD-konverterare

Intressant med mätteknik!

Mvh
Anders
 
Vad säger spec:en på Victron Strömshunt? 0.12A / 500A = 0.024%
Vad har du för mätområde på fluken, upplösning o noggrannhet?

10mA / 500A => 1 / 50000, nästan 1 / 65536 => 1bit på en 16bitars AD-konverterare

Intressant med mätteknik!

Mvh
Anders
För att undvika missförstånd så var mitt inlägg inte menat som kritik mot vare sig Victron eller SBL utan jag ville belysa att de små strömmar som belastar batteriet vid ex. Vinteruppehåll är svåra att mäta men de kommer sakta men säkert att ladda ur batterierna.
Victron skriver om detta i sin manual och som standard är ett tröskelvärde inställt för att filtrera bort fel vid små strömmar.
Men mätfelet ligger ju åt "rätt" håll så om jag håller koll på victron så tömms i alla fall inte batteriet. När jag laddade sist så visade Victron SOC 29% och SBL appen 95% och det tycker jag är tänkvärt.
Jag använde flukens 6A läge med 0.001A upplösning, noggranheten?

Hälsningar
Peter
Screenshot_20221026-201020.jpgScreenshot_20221026-201232.jpgScreenshot_20221026-201305_SBL.jpg
 
Anders er inne på et vesentlig punkt, oppløsningen på AD konverter for måling av spenningsfall over shunt. Dette sammen med presisjonen på motstanden i shunten gir total presisjon på målingen. Om en bms benytter 8, 10, 12 eller 16 bits AD konverter har veldig mye å si for presisjonen. Om shunten det måles over er for 10A eller 500A gir veldig store utslag på presisjon ved lav strøm. Regner med at Victron benytter en 32 bit ADC i smartshunt, men det skal mye til at det er mer en 16 bit i en bms. Den orginale bms123 hadde kun 8 bit, hva de har i dag vet jeg ikke. En Arduino chip inneholder en 10 bit konverter som gir 0,1% av maks måleområde.

Det finnes mange ADC chips på 24 bit, og noen veldig få chip/moduler med 32 bit. Men hva en klarer av nøyaktighet ved lav strøm styres og av maks strøm for konstruksjonen og presisjonen på shunt motstanden. En shunt for 500A med en 0,1% nøyaktighet gir i seg selv en feil på 0,5A - og motstand har ofte en termisk variasjon. Skulle tro at selve motsatanden i Victron har en presisjon bedre enn 0,02% ved 20 grader og at de benytter en 24 bit ADC.
 
En annan aspekt att tänka på också vad gäller ström mätning är vilken typ av last det är, om det är resistiv last, där I = U / R, (Ström = Spänning / lasten i ohm) som är i princip konstant om inte U sjunker är lättare att mäta, om lasten däremot är en inverter som skapar sinus spänning genom att "hacka upp" DC spänningen med hög frekvens, så kan strömmen in till invertern få en mycket annorlunda form än ren DC ström och då beror det på hur strömmen samplas och integreras, se tex följande beskrivning av RMS värde: https://sv.wikipedia.org/wiki/Effektivvärde
Om batteriet är dåligt uppladdat och belastas av resistiv last så sjunker strömmen ju mer spänningen sjunker, däremot med en inverter kan det antagligen bli problem med att invertern kompenserar sjunkande spänning med att ta ut mer ström.
Mvh
Anders
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen