• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Avgasrening Motorlampan - ett sattyg

Lelle silver

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Västerfärnebo
Glad Påsk alla ni som har fungerande bil och kan vara ute och njuta.
Många av oss har väl fått motorlampan att lysa någon gång?

Läser i gruppen ”vi med plåtis” om en tjej som nekas både garanti, avgasreningslagen och hjälp!
Direktivet 2011:318 håller tillverkaren skyldig att bekosta både delar och arbete på bil som är Max 5 år eller gått Max 8000 mil.

Själva har vi en bil som lämnats ut 5 gånger som körklar men fungerar mellan 1 km och 330 mil sedan återkommer gula lampan och bilen går ner i limp mode. Mycket irriterande när det blir 27 gånger på 7 månader och ingen hittar felet.

Några fler som har råkat illa ut och hur slutade det? Sitter det några experter i gruppen och har något svar?
Vårt ärende ligger nu hos ARN.

PS Vår bil står kvar i Spanien på FIAT då den sotar igen och vägrar fungera.
 
Nu förstår jag inte riktigt vad avtal o dyl har med detta att göra, i denna tråden och vem som egentligen läst och förstått vad!
Skriver ni på nåt avtal när ni lämnar in bilen på verkstad för service eller åtgärda fel?
Jag har då inte gjort det någon gång, med någon bil!
De var mycket tillmötesgående och jag fick ju gratis lånebil i en månad, i st f hyrbil. Det var ett knepigt fel och visst hade jag (och verkstaden) kanske helst sluppit denna erfarenheten, men allt löste sig ju till det bästa och HBn rullade på som vanligt hela fjolåret.
Jag åker en Iveco bil och servar i Tyskland och Portugal. Där får du skriva under ett avtal om vad som skall göras på verkstaden när du lämnar bilen. Det är nog det insändaren menar.
Bästa husbilshälsningar
 
Eftersom detta är en Lag så gäller den, om inte säljaren godtar vad Lagen föreskriver kontaktar
fordonsägaren ALLMÄNNA REKLAMATIONSNÄMDEN kort kallad ARN.
Efter klargörande där åläggs säljaren följa Nämndens beslut, vilket dock är frivilligt!!
Följer inte säljaren ARN´s beslut så går fordonsägaren till Domstol vilket är bara en formalitet
egentligen eftersom Lagen säger en sak och säljaren har att följa Lagen.
Nu kan det finnas kryphål som jag en enkel tänkande pensionist inte vet om..

Är tydligen flera som har samma problem, vad jag undrar över är om inte Generalagenten för Fiat
vidtalats?
Eller är det som jag länge misstänkt att Husbilar är en sidoimport som generalagenten
inte har med att göra helt enkelt.. vem är då ansvarig, Bodelspåbyggaren/säljaren, eller vem?
Men samtidigt gäller ju Fiats Fabriksgarantier fullt ut.
Detta är mina egna funderingar som kommer upp när det måste vara så enkelt att lösa, i grunden
är det ett problem för Fiat att lösa... Eller..?
 
Eftersom detta är en Lag så gäller den, om inte säljaren godtar vad Lagen föreskriver kontaktar
fordonsägaren ALLMÄNNA REKLAMATIONSNÄMDEN kort kallad ARN.
Efter klargörande där åläggs säljaren följa Nämndens beslut, vilket dock är frivilligt!!
Följer inte säljaren ARN´s beslut så går fordonsägaren till Domstol vilket är bara en formalitet
egentligen eftersom Lagen säger en sak och säljaren har att följa Lagen.
Nu kan det finnas kryphål som jag en enkel tänkande pensionist inte vet om..

Är tydligen flera som har samma problem, vad jag undrar över är om inte Generalagenten för Fiat
vidtalats?
Eller är det som jag länge misstänkt att Husbilar är en sidoimport som generalagenten
inte har med att göra helt enkelt.. vem är då ansvarig, Bodelspåbyggaren/säljaren, eller vem?
Men samtidigt gäller ju Fiats Fabriksgarantier fullt ut.
Detta är mina egna funderingar som kommer upp när det måste vara så enkelt att lösa, i grunden
är det ett problem för Fiat att lösa... Eller..?
För att avgasreningen skall gå under lagen, krävs att bilen är inom miltal och år, samt att bilen underkänns vid besiktning på avgasreningen.
Bilen underkänns med motorlampa tänd, men det behöver inte innebära att avgasreningen är problemet.
 
Eftersom detta är en Lag så gäller den, om inte säljaren godtar vad Lagen föreskriver kontaktar
fordonsägaren ALLMÄNNA REKLAMATIONSNÄMDEN kort kallad ARN.
Efter klargörande där åläggs säljaren följa Nämndens beslut, vilket dock är frivilligt!!
Följer inte säljaren ARN´s beslut så går fordonsägaren till Domstol vilket är bara en formalitet
egentligen eftersom Lagen säger en sak och säljaren har att följa Lagen.
Nu kan det finnas kryphål som jag en enkel tänkande pensionist inte vet om..

Är tydligen flera som har samma problem, vad jag undrar över är om inte Generalagenten för Fiat
vidtalats?
Eller är det som jag länge misstänkt att Husbilar är en sidoimport som generalagenten
inte har med att göra helt enkelt.. vem är då ansvarig, Bodelspåbyggaren/säljaren, eller vem?
Men samtidigt gäller ju Fiats Fabriksgarantier fullt ut.
Detta är mina egna funderingar som kommer upp när det måste vara så enkelt att lösa, i grunden
är det ett problem för Fiat att lösa... Eller..?
Helt rätt!
Dock gömmer sig Tumbo bakom ord som saknar verklighetsförankring se här; “Vi bestrider kundens krav på återköp av husbil samt krav på likvärdig (eller bättre bil enligt beskrivning) då felet inte faller under konsumentköplagen som köprättsligt fel.”
Köprättsligt fel anser Tumbo vara att felet fanns inte där från början???

Tumbo har dessutom haft bilen inne i 3 1/2 månad och lämnat ut den 5 gånger som ”klar”! Tumbo lutar sig mot att den gick 330 mil efter senaste reperation och det räknar Tumbo som en godkänd reperation! Då sotade den igen och gick inte att köra längre.

FIAT Sverige vet om detta men hänvisar bara till återförsäljare som i vårt fall är Tumbo. Denne har även haft andra bilar med samma fel utan att kunna åtgärda felet. En tjej blev uppmanad att söka annan verkstad vilket betyder att Tumbo klarar inte av att leva upp till “Proffesionell”!

Ärendet ligger hos ARN och vi åberopar Avgasreningsdirektivet 2011:318 där vår bil ryms inom kraven.

Förhoppningsvis är bilen på väg hem nu, efter 2 månader på verkstad i Spanien, lastad på trailer. Vi vågar inte längre köra med den utan kräver annan likvärdig men körduglig bil eller återköp!
 
För att avgasreningen skall gå under lagen, krävs att bilen är inom miltal och år, samt att bilen underkänns vid besiktning på avgasreningen.
Bilen underkänns med motorlampa tänd, men det behöver inte innebära att avgasreningen är problemet.
4025 mil och från 2019. Motorlampan tänd och felkoder EGR. Foton tagna på bilens dator där Tumbo bekräftar fel på avgas! Skulle tro att bilen blir underkänd då den inte går!
 
För att avgasreningen skall gå under lagen, krävs att bilen är inom miltal och år, samt att bilen underkänns vid besiktning på avgasreningen.
Bilen underkänns med motorlampa tänd, men det behöver inte innebära att avgasreningen är problemet.
Besiktning har inget med avgasgarantin att göra. Jag har fått personbilen fixad på avgasgarantin när en spridare la av och bilen var 4 år gammal.
 
Det finns även (privatimporterade ?) bilar som INTE har avgasreningsgaranti.
Så här kan det se ut i transportstyrelsens fordonsuppgifter:

Visa bilaga 24011
Om jag har förstått det rätt gäller det alla bilar som tidigare varit registrerade i annat land, dvs oberoende om det är import av privatperson eller företag.
 
Det finns även (privatimporterade ?) bilar som INTE har avgasreningsgaranti.
Så här kan det se ut i transportstyrelsens fordonsuppgifter:

Visa bilaga 24011
Ja alldeles Rätt.. Detta är en fälla som många riskerar att falla i med lite otur, är många med
affärs idé att sälja importerade nyare bilar, som saknar denna garanti, och ofta har sämre utrustning i övrigt.
 
Sånt här händer ju aldrig mig. Men nu har det hänt. Startade resan hem mot Sverige i söndags och efter 9 km (uppförsbacke) pep det till och motorlampan tändes. Vi skulle inte så långt, bara till Lagos så det gick bra. Startade motorn morgonen därpå, motorlampan lyste. Eftersom dom firade Frihetsdagen i tisdags väntade vi med att åka till onsdagen och då var lampan släckt! Det gick jättebra att köra drygt 20 mil, motorn spann på hur bra som helst så även igår när vi körde branta backar upp och ner. Men i en brant backe pep det till och "check engine" lyste igen. På plan mark går bilen hur bra som helst, men i uppförsbackar är det kris 40-50 km i timmen. Och eftersom vi är i branta delar av Portugal (högt uppe på ett berg i Lamego) och det kanske är turbon som lagt av undrar jag om det är farligt att köra alldeles för långt? Vi har tänkt vara tillbaka hemma månadsskiftet maj-juni. Vi har en 2018 Malibuplåtis med 7900 mil på mätaren, motorförsäkringen gäller väl bara till 8000 mil.
 
Den felkoden P0238 tyder på fel i laddtrycksgivaren även kallad map sensor den mäter trycket i insuget
den Sotar igen ibland och ibland räcker det att rengöra men i dom flesta tillfällen får vi byta dom
kan även vara kontakter / kabelbrott men inte så vanligt kan även vara ett vacuum läckage vid insuget eller slangbrott på vacuumslangarna
 
Den felkoden P0238 tyder på fel i laddtrycksgivaren även kallad map sensor den mäter trycket i insuget
den Sotar igen ibland och ibland räcker det att rengöra men i dom flesta tillfällen får vi byta dom
kan även vara kontakter / kabelbrott men inte så vanligt kan även vara ett vacuum läckage vid insuget eller slangbrott på vacuumslangarna
Ursäkta, nu stjäl jag tråden ! Om det är så att du jobbar med bilar och i synnerhet FIAT och motorlampan så kanske du kan förstå vilket fel vi har på vår bil.

”Vår gula lampa tändes 27 gånger och verkstaden har bytt ut turbo, katalysator, intercooler, dieselfilter, 4 EGR-ventiler, några sensorer, kabelstam, gasspjäll, partikelfilter, mängdmassemätare och luftfilter.
Hämtat ut bilen 5 gånger men kommer bara några kilometer! Bilen varit mest hos Tumbo men nu på hem väg med lastbil från Spanien. Sammanlagt 5 månader på verkstad”
2 verkstäder påpekar kraftig igensotning!
 
Sånt här händer ju aldrig mig. Men nu har det hänt. Startade resan hem mot Sverige i söndags och efter 9 km (uppförsbacke) pep det till och motorlampan tändes.

Jo, sånt hender selv den beste. Det som skjer er att når du kjører i motbakke og motorstyringen over ett lite tidsintervall leser en verdi fra en av sensorene som er utenfor forhåndsprogrammerte verdier så vil motorlampen tenne. Litt avhengig av hvilken feilkode så vil motorlampen slukke når feilmålingen opphører, eller den vil fortsette å lyse, eller den vil fortsette å lyse og motoren går i nødmodus (du mister mye motorkraft). Veldig ofte kan du da svinge inn til siden, stoppe motoren og så starte den igjen og ha full motorkraft fordi motorstyringen kjører en full systemsjekk ved oppstart og er det ingen sensorer som er utenfor måleområde så sier den att alt er ok. Men det er også noen få feilkoder som ikke vil gi deg full motorkraft ved ny oppstart. Feilkodene vil ligge lagret selv om motorlampen slukker, du kan også koble vekk startbatteriet uten att feilkodene blir slettet (på gamle biler kunne du slette koder ved å koble vekk batteriet).
Jeg vil anbefale deg å finne ett autorisert Fiat verksted for å få lest ut feilkodene og evn. reparasjon, be om å få utskrift av feilkodeleseren evn. ta bilde av feilkodene på displayet på feilkodeleseren slik att du har dokumentasjon hvis det blir mer feil senere. Det er vanskelig å si hva feilen er men dette kan muligens være ett eksos rense problem type EGR eller en feil på styringen til turboen, men du har jo også den kjente sensoren som måler trykkfallet over partikkelfilteret, men nå har vi vell kapret tråden litt?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen