• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Avgasrening Motorlampan - ett sattyg

Lelle silver

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Västerfärnebo
Glad Påsk alla ni som har fungerande bil och kan vara ute och njuta.
Många av oss har väl fått motorlampan att lysa någon gång?

Läser i gruppen ”vi med plåtis” om en tjej som nekas både garanti, avgasreningslagen och hjälp!
Direktivet 2011:318 håller tillverkaren skyldig att bekosta både delar och arbete på bil som är Max 5 år eller gått Max 8000 mil.

Själva har vi en bil som lämnats ut 5 gånger som körklar men fungerar mellan 1 km och 330 mil sedan återkommer gula lampan och bilen går ner i limp mode. Mycket irriterande när det blir 27 gånger på 7 månader och ingen hittar felet.

Några fler som har råkat illa ut och hur slutade det? Sitter det några experter i gruppen och har något svar?
Vårt ärende ligger nu hos ARN.

PS Vår bil står kvar i Spanien på FIAT då den sotar igen och vägrar fungera.
 
Jo, sånt hender selv den beste. Det som skjer er att når du kjører i motbakke og motorstyringen over ett lite tidsintervall leser en verdi fra en av sensorene som er utenfor forhåndsprogrammerte verdier så vil motorlampen tenne. Litt avhengig av hvilken feilkode så vil motorlampen slukke når feilmålingen opphører, eller den vil fortsette å lyse, eller den vil fortsette å lyse og motoren går i nødmodus (du mister mye motorkraft). Veldig ofte kan du da svinge inn til siden, stoppe motoren og så starte den igjen og ha full motorkraft fordi motorstyringen kjører en full systemsjekk ved oppstart og er det ingen sensorer som er utenfor måleområde så sier den att alt er ok. Men det er også noen få feilkoder som ikke vil gi deg full motorkraft ved ny oppstart. Feilkodene vil ligge lagret selv om motorlampen slukker, du kan også koble vekk startbatteriet uten att feilkodene blir slettet (på gamle biler kunne du slette koder ved å koble vekk batteriet).
Jeg vil anbefale deg å finne ett autorisert Fiat verksted for å få lest ut feilkodene og evn. reparasjon, be om å få utskrift av feilkodeleseren evn. ta bilde av feilkodene på displayet på feilkodeleseren slik att du har dokumentasjon hvis det blir mer feil senere. Det er vanskelig å si hva feilen er men dette kan muligens være ett eksos rense problem type EGR eller en feil på styringen til turboen, men du har jo også den kjente sensoren som måler trykkfallet over partikkelfilteret, men nå har vi vell kapret tråden litt?
Tack för svaret!
 
Om det är så att du jobbar med bilar och i synnerhet FIAT och motorlampan så kanske du kan förstå vilket fel vi har på vår bil.

Jeg har jobbet med biler, er pensjonist. Har aldri jobbet med Fiat, (siste 10 årene som systemteknikker på Land Rover).
Har du lest hele den lange tråden på Fiatforumet som PL 8 henvise til i innlegg 3 om doble EGR ventiler.
Det kan virke som att Fiat har ett problem på disse motorene, den ene EGR kjøleren som er veldig vanskelig og bytte kombiner med en programmeringsfeil i motorstyringen.
Slik jeg forstår tråden så sotet motorene igjen med originale programvaren, du må oppgradere til minimum original softwareutgave XXXXX og så måtte alt på innsugsiden og EGR/kjølere rengjøres, og så kjøres på den dyre utgaven av diesel som er iblandet dyse/motor-rens for å unngå att motoren soter igjen.
Når du lese den overnevnte Fiatforum tråden ta med i betraktning att ikke alle som skriver der har like mye kunnskap.
Mye av disse problemene skyldes att fabrikkene i det lengste forsøkte å unngå bruk av Adblue.
En får håpe att Fiat finner en brukbar løsning på problemet.

 
Det finns även (privatimporterade ?) bilar som INTE har avgasreningsgaranti.
Så här kan det se ut i transportstyrelsens fordonsuppgifter:

Visa bilaga 24011
Bra info. detta tänker inte vi på som köper en bil beg. eller kanske ny.
Funderar på om bilen Inte säljs genom Fiat´s importkanal då är det väl en sidoimport
kan det vara därför flera har problem med att få t.e.x Tumbo att agera..
Bara en undring. (n)
 
Bra info. detta tänker inte vi på som köper en bil beg. eller kanske ny.
Funderar på om bilen Inte säljs genom Fiat´s importkanal då är det väl en sidoimport
kan det vara därför flera har problem med att få t.e.x Tumbo att agera..
Bara en undring. (n)
Köper du en ny bil via Tumbo tex. är det inga problem, är bilen däremot privatimporterad kan du få problem med garantier.
 
Sånt här händer ju aldrig mig. Men nu har det hänt. Startade resan hem mot Sverige i söndags och efter 9 km (uppförsbacke) pep det till och motorlampan tändes. Vi skulle inte så långt, bara till Lagos så det gick bra. Startade motorn morgonen därpå, motorlampan lyste. Eftersom dom firade Frihetsdagen i tisdags väntade vi med att åka till onsdagen och då var lampan släckt! Det gick jättebra att köra drygt 20 mil, motorn spann på hur bra som helst så även igår när vi körde branta backar upp och ner. Men i en brant backe pep det till och "check engine" lyste igen. På plan mark går bilen hur bra som helst, men i uppförsbackar är det kris 40-50 km i timmen. Och eftersom vi är i branta delar av Portugal (högt uppe på ett berg i Lamego) och det kanske är turbon som lagt av undrar jag om det är farligt att köra alldeles för långt? Vi har tänkt vara tillbaka hemma månadsskiftet maj-juni. Vi har en 2018 Malibuplåtis med 7900 mil på mätaren, motorförsäkringen gäller väl bara till 8000 mil.
Här kommer feedbacken, äntligen 🤠 Det var felkod P2146 insprutning ventiler styrning kortslutning till plus. Rosor till Rogers Bilel och service som lyckades lokalisera felet på första försöket. Styrboxen skickades till England! som skickade tillbaka en omprogrammerad utbytesbox. Det funkade och nu går bilen bättre än den någonsin gjort. Jag är mer än nöjd, och med Folksam var det inga problem. 16552:- minus självrisk 5000:-
 
Här kommer feedbacken, äntligen 🤠 Det var felkod P2146 insprutning ventiler styrning kortslutning till plus. Rosor till Rogers Bilel och service som lyckades lokalisera felet på första försöket. Styrboxen skickades till England! som skickade tillbaka en omprogrammerad utbytesbox. Det funkade och nu går bilen bättre än den någonsin gjort. Jag är mer än nöjd, och med Folksam var det inga problem. 16552:- minus självrisk 5000:-
Rogers Bilel bör få diplom för sin insats och lycka till nu med bilen! FIAT borde stå för hela kalaset inom ramen för 2011:318!
 
Rogers Bilel bör få diplom för sin insats och lycka till nu med bilen! FIAT borde stå för hela kalaset inom ramen för 2011:318!
Hej alla!
Har just nu problem med lysande motorlampa.Lampan lyser men det finns ganska mycket effekt i motorn,klarar 100km/t.Skall nästa vecka in på verkstad,Kennet och Son i Österbybruk.Återkommer vad det var för fel.Bilen är 2012 2,3L 150hk.
Mvh.
 
Hej alla!
Har just nu problem med lysande motorlampa.Lampan lyser men det finns ganska mycket effekt i motorn,klarar 100km/t.Skall nästa vecka in på verkstad,Kennet och Son i Österbybruk.Återkommer vad det var för fel.Bilen är 2012 2,3L 150hk.
Mvh.

Hej alla!
Har just nu problem med lysande motorlampa.Lampan lyser men det finns ganska mycket effekt i motorn,klarar 100km/t.Skall nästa vecka in på verkstad,Kennet och Son i Österbybruk.Återkommer vad det var för fel.Bilen är 2012 2,3L 150hk.
Mvh.
Hej igen.

Lovade åter komma angående motorlampan.Felet fixad.Turbo tryckgivaren var full med vatten.Vanligt fel,läcker vid skarven i plastrännan vid rutans nedre kant och droppar rakt på givaren som sitter vid motorhuvens bakkant i bröstplåten.Givaren bytt och skarven tätat med silikon.Allt frid och fröjd,riktiga mekaniker.

Givare 699kr arbete 1080kr

Mvh.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen