• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Avgasrening Motorlampan - ett sattyg

Lelle silver

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Västerfärnebo
Glad Påsk alla ni som har fungerande bil och kan vara ute och njuta.
Många av oss har väl fått motorlampan att lysa någon gång?

Läser i gruppen ”vi med plåtis” om en tjej som nekas både garanti, avgasreningslagen och hjälp!
Direktivet 2011:318 håller tillverkaren skyldig att bekosta både delar och arbete på bil som är Max 5 år eller gått Max 8000 mil.

Själva har vi en bil som lämnats ut 5 gånger som körklar men fungerar mellan 1 km och 330 mil sedan återkommer gula lampan och bilen går ner i limp mode. Mycket irriterande när det blir 27 gånger på 7 månader och ingen hittar felet.

Några fler som har råkat illa ut och hur slutade det? Sitter det några experter i gruppen och har något svar?
Vårt ärende ligger nu hos ARN.

PS Vår bil står kvar i Spanien på FIAT då den sotar igen och vägrar fungera.
 
Glad Påsk alla ni som har fungerande bil och kan vara ute och njuta.
Många av oss har väl fått motorlampan att lysa någon gång?

Läser i gruppen ”vi med plåtis” om en tjej som nekas både garanti, avgasreningslagen och hjälp!
Direktivet 2011:318 håller tillverkaren skyldig att bekosta både delar och arbete på bil som är Max 5 år eller gått Max 8000 mil.

Själva har vi en bil som lämnats ut 5 gånger som körklar men fungerar mellan 1 km och 330 mil sedan återkommer gula lampan och bilen går ner i limp mode. Mycket irriterande när det blir 27 gånger på 7 månader och ingen hittar felet.

Några fler som har råkat illa ut och hur slutade det? Sitter det några experter i gruppen och har något svar?
Vårt ärende ligger nu hos ARN.

PS Vår bil står kvar i Spanien på FIAT då den sotar igen och vägrar fungera.
Hej. De där med motor lampan inte något kul. Vad har du för husbil och årgång det är ganska många saker som kan inverka så jag kan inte ge några tips före jag vet detta.
Mvh Umebo
 
Hej. De där med motor lampan inte något kul. Vad har du för husbil och årgång det är ganska många saker som kan inverka så jag kan inte ge några tips före jag vet detta.
Mvh Umebo
FIAT 2019, 2,3 l, 150 hk. Märke Dreamer.
I dagsläget är följande delar utbytta; turbo, intercooler, katalysator, Luftmassemätare, 4 EGR/ventiler, gasspjäll, dieselfilter, luftfilter, trycksensor, kabelstam kontakter och stift.
 
FIAT 2019, 2,3 l, 150 hk. Märke Dreamer.
I dagsläget är följande delar utbytta; turbo, intercooler, katalysator, Luftmassemätare, 4 EGR/ventiler, gasspjäll, dieselfilter, luftfilter, trycksensor, kabelstam kontakter och stift.
Ungefär samma delar byttes på min bil för några år sedan,enbart delarna gick på över 35000kr FIAT tog kostnaden, den sotade också, gick ned limpmode, men efter två reset med OBDläsare varje dag tog vi oss hem.
 
Ungefär samma delar byttes på min bil för några år sedan,enbart delarna gick på över 35000kr FIAT tog kostnaden, den sotade också, gick ned limpmode, men efter två reset med OBDläsare varje dag tog vi oss hem.
Hej. Har du fullt med gas i aircondition för den har med motorlampan att göra oxå sen finns det vakuum slangar mellan insugnings sidan och turbon som oxå styr det hela.
Mvh Umebo
 
Ungefär samma delar byttes på min bil för några år sedan,enbart delarna gick på över 35000kr FIAT tog kostnaden, den sotade också, gick ned limpmode, men efter två reset med OBDläsare varje dag tog vi oss hem.
Har också mätaren men till sist blev det trafikfarligt att stanna var annan kilometer så den ska troligen bärgas hem!
 
Någon hade problem med att ett uttag för test av turbo (eller om det var EGR, kommer inte ihåg) inte var pluggat utan där läckte in/ut tryck.
Uttaget satt på en plåt under vindrutan och framför torpeden.
De hade felsökt en längre tid innan någon kom på att någon glömt att plugga uttaget efter en test.
Hej. Ja dessa reservdels bytare på verkstäderna som bara har datorn för ögonen.
Mvh Umebo
 
Skall försöka göra en lång historia kort!!
Motorlampan på min 13 år gamla, halvintegrerade HB började också lysa gult och motorn tappade styrka i slutet av sept -21. Fick höra att det var EGR-ventilen, så den byttes ut för 5000kr på märkesverkstad.

Efter någon vecka började motorn sacka igen, dock utan att den gula lampa lyste. Ringde då verkstaden, som ville att jag kom dit. Väl där lyste den gula lampan igen, som tur var. Återigen byttes EGR-ventilen (på garanti av det tidigare bytet), men denna gång hann jag knappt hem (5 km) innan den gula lampan lyste!! Körde direkt tillbaka och kom dit 5 min före stängning! Fick då höra att de aldrig sätter in nya, utan gamla, renoverade för miljöns skull. 😱
Dagen efter ringde de och ville göra ny felsökning, men nu ville de att jag skulle betala för det och jag vägrade!! Hävdade att ursprungsfelet, som ju fortf kvarstod, ej var åtgärdat. De kontaktade då huvudkontoret och fick höra att de hade en annan HB med samma, oförklarliga fel. Nu köptes istället en helt ny EGR-ventil in, för 8000kr, från England. Tyvärr tog detta lite tid p g a pandemins efterdyningar m m, men jag slapp betala något mer än de 5000kr jag betalade första gången!
Den nya fungerar perfekt och roten till det onda berodde på firman i Tyskland, som renoverade de gamla EGR-ventilerna. Det visade sig att de vid renoveringen skadat flera ventiler på något sätt. Verkstaden skulle försöka få ut ersättning, men jag vet inte hur det gick! De var i alla fall glada och tacksamma för att jag stått på mig, så de fick reda på vad felet berodde på, både på min och den andra HBn.

Kan tillägga att jag har assistansförsäkring och trodde jag skulle få hyrbil, men då måste man ha kommit dit med bilen på bärgare!! Nu hade jag tur att få gratis lånebil av dem istället, men säsongens sista traditionella HB-tur innan vinteravställningen blev ju aldrig av, då HBn var på verkstad nästan hela oktober!

PS: Konstig regel med bärgare och hyrbil!! Kan man ta sig dit för egen maskin, har man ju sparat den kostnaden åt dem och bör få hyrbil ändå!
 
Senast redigerad av en moderator:
Skall försöka göra en lång historia kort!!
Motorlampan på min 13 år gamla, halvintegrerade HB började också lysa gult och motorn tappade styrka i slutet av sept -21. Fick höra att det var EGR-ventilen, så den byttes ut för 5000kr på märkesverkstad.

Efter någon vecka började motorn sacka igen, dock utan att den gula lampa lyste. Ringde då verkstaden, som ville att jag kom dit. Väl där lyste den gula lampan igen, som tur var. Återigen byttes EGR-ventilen (på garanti av det tidigare bytet), men denna gång hann jag knappt hem (5 km) innan den gula lampan lyste!! Körde direkt tillbaka och kom dit 5 min före stängning! Fick då höra att de aldrig sätter in nya, utan gamla, renoverade för miljöns skull. 😱
Dagen efter ringde de och ville göra ny felsökning, men nu ville de att jag skulle betala för det och jag vägrade!! Hävdade att ursprungsfelet, som ju fortf kvarstod, ej var åtgärdat. De kontaktade då huvudkontoret och fick höra att de hade en annan HB med samma, oförklarliga fel. Nu köptes istället en helt ny EGR-ventil in, för 8000kr, från England. Tyvärr tog detta lite tid p g a pandemins efterdyningar m m, men jag slapp betala något mer än de 5000kr jag betalade första gången!
Den nya fungerar perfekt och roten till det onda berodde på firman i Tyskland, som renoverade de gamla EGR-ventilerna. Det visade sig att de vid renoveringen skadat flera ventiler på något sätt. Verkstaden skulle försöka få ut ersättning, men jag vet inte hur det gick! De var i alla fall glada och tacksamma för att jag stått på mig, så de fick reda på vad felet berodde på, både på min och den andra HBn.

Kan tillägga att jag har assistansförsäkring och trodde jag skulle få hyrbil, men då måste man ha kommit dit med bilen på bärgare!! Nu hade jag tur att få gratis lånebil av dem istället, men säsongens sista traditionella HB-tur innan vinteravställningen blev ju aldrig av, då HBn var på verkstad nästan hela oktober!
Tråkigt när det ”jobbas” bakom ryggen på en! Det bör vara skyldighet att upplysa om vad som sker, utbytesdelar, lånebil, garantier, olika direktiv typ 2011:318, milersättning ska betalas automatiskt m.m.
 
Tråkigt när det ”jobbas” bakom ryggen på en! Det bör vara skyldighet att upplysa om vad som sker, utbytesdelar, lånebil, garantier, olika direktiv typ 2011:318, milersättning ska betalas automatiskt m.m.
Avgasreningslagen (2011:318) gäller fem år eller 80 000 km som du själv skriver i första inlägget. Hur kommer den in i fallet med en 13 år gammal bil?

"Tillverkares ansvar gentemot en enskild bilägare
21 § Bestämmelserna i 22-28 §§ gäller endast i fråga om personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar som inte är äldre än fem år och inte har körts längre än 80 000 kilometer.
"
 
Avgasreningslagen (2011:318) gäller fem år eller 80 000 km som du själv skriver i första inlägget. Hur kommer den in i fallet med en 13 år gammal bil?

"Tillverkares ansvar gentemot en enskild bilägare
21 § Bestämmelserna i 22-28 §§ gäller endast i fråga om personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar som inte är äldre än fem år och inte har körts längre än 80 000 kilometer.
"
Helt rätt!
Mitt senaste inlägg är en reflektion gällande olika scenarion som vi som husbilsägare kan råka ut för! Vi ska ha upplysningar löpande utan påstötningar! Men som vanligt är det annorlunda före påskrivet avtal och efter påskrift!
 
Helt rätt!
Mitt senaste inlägg är en reflektion gällande olika scenarion som vi som husbilsägare kan råka ut för! Vi ska ha upplysningar löpande utan påstötningar! Men som vanligt är det annorlunda före påskrivet avtal och efter påskrift!
Jag skulle nog säga att det oftast är samma både före och efter, tyvärr har de flesta inte läst (och förstått) hela avtalet som man skrivit under och då uppstår gärna missförstånd och diskussioner.
 
Jag skulle nog säga att det oftast är samma både före och efter, tyvärr har de flesta inte läst (och förstått) hela avtalet som man skrivit under och då uppstår gärna missförstånd och diskussioner.
Finns väl få, om ens några, som kan slingra sig så mycket som ”hästskojarna” när det kommer till tvetydigheter gällande garanti och luddiga tolkningar! Tror inte att det är kunderna som ”gärna” missförstår!
 
Tråkigt när det ”jobbas” bakom ryggen på en! Det bör vara skyldighet att upplysa om vad som sker, utbytesdelar, lånebil, garantier, olika direktiv typ 2011:318, milersättning ska betalas automatiskt m.m
Jag skulle nog säga att det oftast är samma både före och efter, tyvärr har de flesta inte läst (och förstått) hela avtalet som man skrivit under och då uppstår gärna missförstånd och diskussioner.
Nu förstår jag inte riktigt vad avtal o dyl har med detta att göra, i denna tråden och vem som egentligen läst och förstått vad!
Skriver ni på nåt avtal när ni lämnar in bilen på verkstad för service eller åtgärda fel?
Jag har då inte gjort det någon gång, med någon bil!
De var mycket tillmötesgående och jag fick ju gratis lånebil i en månad, i st f hyrbil. Det var ett knepigt fel och visst hade jag (och verkstaden) kanske helst sluppit denna erfarenheten, men allt löste sig ju till det bästa och HBn rullade på som vanligt hela fjolåret.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen