• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ventilation/AC Montera takfläkten MaxxFan

Har beställt en Maxx fan Deluxe och är inte så pigg på att borra och skruva i taket utan funderar istället på att limma, tänkte använda Tec7 som jag använt tidigare till solcell och dom sitter som f--n. Någon som också limmat fast takluckan.
Har limmat min
Jag gjorde så här ritade upp var kanten på fläkten går. Tejpade ca 2-3mm utanför linjen. Ruggade upp kontaktytorna. Tvättade med rödsprit. La dit distanser som är 2mm höga på några ställen. Ut med kletet, tryckte till ordentlig. Drog fingret runt om å tog bort överflödet. Plockade bort maskeringstejpen. Väntade i 24t, monterade dit klumpen. Har även gjort samma på mina solceller. Sitter som berget. Använder Dekalin Dekasyl MS-5 vit

Takfläkten Skruvas Aldrig i taket vad jag vet!
Däremot tätningsmedlet Butyl eller annat fungerar som lim när man drar åt Spännskruvarna, när man drar åt skruvarna lite grann i korsmönster så alla dras lika hårt pressad luckans ram emot taket och tätmedlet pressas ut, slätas till med fingret doppat i diskmedel!
Maxx deluxe skruvas med 16 skruvar

Har limmat min
Jag gjorde så här ritade upp var kanten på fläkten går. Tejpade ca 2-3mm utanför linjen. Ruggade upp kontaktytorna. Tvättade med rödsprit. La dit distanser som är 2mm höga på några ställen. Ut med kletet, tryckte till ordentlig. Drog fingret runt om å tog bort överflödet. Plockade bort maskeringstejpen. Väntade i 24t, monterade dit klumpen. Har även gjort samma på mina solceller. Sitter som berget. Använder Dekalin Dekasyl MS-5 vit
Distanser? Har Du plåtis?
Är svårare att montera på dessa, men finns distanser som passar i rännorna på taket!

Maxx deluxe skruvas med 16 skruvar
I takplåten.??? Märkligt.. det sa de inget om när jag funderade på en maxifan!
Blev inget då den byggde för mycket inne
I taket på plåtisen!
Har monterat många åt mig själv o andra men aldrig hört att några skruvas i Plåttaket det förstör ju bilen den dag fläkten tas bort..

I taket på plåtisen!
Har monterat många åt mig själv o andra men aldrig hört att några skruvas i Plåttaket det förstör ju bilen den dag fläkten tas bort..
Det står så i monterings instruktionerna för Maxxfan deluxe

Takfläkten Skruvas Aldrig i taket vad jag vet!
Däremot tätningsmedlet Butyl eller annat fungerar som lim när man drar åt Spännskruvarna, när man drar åt skruvarna lite grann i korsmönster så alla dras lika hårt pressad luckans ram emot taket och tätmedlet pressas ut, slätas till med fingret doppat i diskmedel!
Visst är takfläkten tänkt att skruvas i taket utifrån. Men det går säkert lika bra att montera den med enbart ”lim”.

Har börjat montera min Maxxfan. Gick ganska lätt att få bort den gamla luckan värst var nog att få bort kladdet och få rent, så var det äntligen rent sen så slipar jag av både taket och luckramen med slipduk tvättar sen med silicontvätt innan jag limmar, nu ska det torka några timmar innan fläkten ska på.
Har tur med vädret har ca 28 gr så då torkar det fort 🙂
20220825_095018.jpg
Ramen var inte förborrad, perfekt nu när jag ska limma.
20220825_112229.jpg20220825_112239.jpg20220825_113922.jpg

Senast ändrad:
Det står så i monterings instruktionerna för Maxxfan deluxe
Möjligt, har inte läst utan fick muntlig info!
Men Aldrig man ska skruva en fläkt i taket, då är de någon skrev att limma mycket bättre, går det utmärkt att limma Solcellshållare går det säkert ännu bättre att limma denna fläkt på platt tak!
Knepigare på profilerat plåtistak..??

Har börjat montera min Maxxfan. Gick ganska lätt att få bort den gamla luckan värst var nog att få bort kladdet och få rent, så var det äntligen rent sen så slipar jag av både taket och luckramen med slipduk tvättar sen med silicontvätt innan jag limmar, nu ska det torka några timmar innan fläkten ska på.
Har tur med vädret har ca 28 gr så då torkar det fort 🙂
Visa bilaga 13931
Ramen var inte förborrad, perfekt nu när jag ska limma.
Visa bilaga 13932Visa bilaga 13933Visa bilaga 13934
Bra info! Det är inte borrat! Är alltså tänkt att det är ett alternativ om det inte går att Limma av någon anledning!
Har det varit meningen att den ska skruvas hade nog hålen varit förborrade,

Bra info! Det är inte borrat! Är alltså tänkt att det är ett alternativ om det inte går att Limma av någon anledning!
Har det varit meningen att den ska skruvas hade nog hålen varit förborrade,
Håller med om att det säkert går lika bra att limma. Men för tydlighetens skull bifogar jag en bild på installationsanvisningen där det tydligt framgår att den skall skruvas. Kanske skett någon förändring på senare modeller!?

12BCE20B-AF37-447E-95B2-64EBC95A6148.png

Efter att vi fått närmare 60mm så var jag ute och kollade och det var tätt !! 😅:giggle:
Våra luckor var Täta efter att 161 mm regn fallit i Agusti 2021 i Gävle.. mp gastade 1000 år regn Klimat katastrof.. sedan konstaterades att på samma datum 1947 hade det kommit 150 mm regn.. tätt mellan 1000 års regnen mp.. 1947 kom regnet efter en värmebölja med +36 gr. i Gävle.. 2021 kom regnet efter en värmebölja med 34 gr. värme..!
Kan det månne ha samband att efter värme -böljor kommer ofta regn..

Off topic:
Det var SMHI som kom fram till att det var ett 1000-årsregn. Och då menade man de 101 mm som föll på två timmar. Siffran för 1947 gäller nog annan tidsrymd. Kanske 24 timmar?

Åter till ämnet…..

Senast ändrad:
I taket på plåtisen!
Varför ska du ta bort den? Ä den inte bra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen