• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ventilation/AC Montera takfläkten MaxxFan

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
För att få lite bättre ventilation i husbilen har vi monterat en takfläkt, Maxxfan, i sovdelen.
Ersatte befintlig taklucka och monterade därefter takfläkten i det gamla hålet.

Tog bort takluckan genom att försiktigt bända loss den från ovansidan

CAADA82B-AB08-4055-B1C5-0052ED8FEACB.jpeg
744AF7B6-201E-4AF3-B62F-83D51500B6CF.jpeg

först med smörknivar i plast och sedan med smala träbitar.

Det går ju också bra att använda en smal tråd och såga sig igenom fästmassan.

Elen drog jag inuti taket till en närliggande garderob där den kopplades in på elen till antennförstärkaren.
Hålet i innertaket borrade jag med en långborr från luckhålet in i garderobens tak. Där borrade jag ett nytt hål snett upp i taket och träffade slutet på det långa borrhålet.

Hur MaxxFan fungerar kan man läsa i de recensioner som finns i forumet.

Kjell

Det finns flera bra butylmaterial, rulle, Teroson 2759 (som jag använder) , Bostic och ett par andra är också bra. Biltemas är det inte…

Att ta bort sådan butyl tycker jag är lättast om man tar en liten boll med butyl och ”duttar och drar” den som sitter fast, vilket gör bollen större. Sedan tvätta bort det sista med rödsprit, som Kjell säger.

Senast ändrad:
Tips.
För att enkelt ta bort den gamla fläkten/luckan.
Enkla lösningen. (bör göras i rumstemperatur)
Ta en 45-90 regel i lämplig längd, med benmusklerna tryck ut luckan/fläkten innifån bilen.

Om den sitter som f_n, sätt en domkraft under regeln, med lagom inspänning, vänta till nästa dag, och luckan har släppt.

Vi använder mörkläggningsgardinen efter som vi upplevde att mycket ljus tränger igenom trots att vi har den mörka luckan.
Har haft gardinen i några år och märkt att låsanordningen är en aning vek, så jag har modifierat den och limmat fast ett magnetlås från Clas Ohlson.

Vi använder mörkläggningsgardinen efter som vi upplevde att mycket ljus tränger igenom trots att vi har den mörka luckan.
Har haft gardinen i några år och märkt att låsanordningen är en aning vek, så jag har modifierat den och limmat fast ett magnetlås från Clas Ohlson.
Tack!

Enligt information på campingtillbehör4u så är den med vit färg bäst på att stänga ute ljus:

• Finns med mörktonat (som solfilm), vitt (helplast, släpper in minst ljus) och ljustonat glas (som en vanlig taklucka).

Om det fungerar har jag tänkt att byta ut vår AC som sitter precis ovanför vår dubbelsäng i bak, och vi är känsliga för ljus när vi ska sova.

Att den går att använda när man kör, ser jag som otroligt bra, vad är eran erfarenhet av att använda mörkläggning, blir det mycket sämre "kyl-effekt"?

Hur resonerade ni när ni valde färg på glaset/luckan?

Mvh
Anders

Har beställt en Maxx fan Deluxe och är inte så pigg på att borra och skruva i taket utan funderar istället på att limma, tänkte använda Tec7 som jag använt tidigare till solcell och dom sitter som f--n. Någon som också limmat fast takluckan.

Behövde byta en Midi Heki taklucka som var limmad från bilens tillverkning i likhet med alla andra luckor och fönster. Besvärligt och tog tid att få bort luckan men det var helt torrt under luckan efter 12 år.
Nya luckan limmades med Tec 7 och ingen tendens till läckage finns.

Har beställt en Maxx fan Deluxe och är inte så pigg på att borra och skruva i taket utan funderar istället på att limma, tänkte använda Tec7 som jag använt tidigare till solcell och dom sitter som f--n. Någon som också limmat fast takluckan.
Har ingen själv (ännu), men läst på andra ställen att några limmat sina utan skruv, och det ska ha fungerat utan problem.

Har på en husbilsverkastad bytt ut AC till en MaxxFan. Vi är mycket nöjda med resultatet. Fönstret längst bort lite på glänt för inluft så blir det bra och snabbt luftombyte. Men sen är det det där med yttertaket. ACn var lite större så där finns spår efter lim och tätningsmassa + att solcell var tvunget att flyttas med samma spår där. Ska man låta det vara eller?
/Tommy L

Takfläkten Skruvas Aldrig i taket vad jag vet!
Däremot tätningsmedlet Butyl eller annat fungerar som lim när man drar åt Spännskruvarna, när man drar åt skruvarna lite grann i korsmönster så alla dras lika hårt pressad luckans ram emot taket och tätmedlet pressas ut, slätas till med fingret doppat i diskmedel!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen