• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning 12V Montage av rörlig solcell

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Rörlig solcell är en förlängning av tanken med att optimera el-lagring till bl.a.:
- kompressor kylskåp (gasol oberoende)
- Truma’s dieseluppstart (kräver mycket ”kräm”)
- TV tittande
- Toa kvarn (elektrisk 10Ah macerator) som maler och transporterar fekalier till en uppsamlingstank under HB

Vi behöver mest ström under vinterperioden då vi är i Spanien, men också under sommarperioden när solen visar sig mer sällan. Den befintliga solcellen på 110 Watt är OK, men kanske lite för lite till våra behov. Jag köpte ytterligare en (monkristalin) 100W solcellspanel som jag monterade enl. följande:

- en barstols snurra (en snurrgrej man har på ”barsolar”) som jag hittade på nätet
- 3 st begagnade takräcken som man har på transportbilar typ WV & Sprinter
- rostfria skruvar med muttrar i lämplig längd för takräcken samt…
- båtbutiken: kapellrör med beslag & låsskruv som panelen kunde vridas på
- båbtutiken: låsbart utdragbart stag (för att fixera rotationen i ett visst läge)

Först sätter man 2 takräcken på taket, sen monterar man 2 halvor på tvären av det 3:e tackräcket under
I mitten monterar man fast nedre delen av barstols snurra medan den övre ska kunna rotera i 180˚
Nu kommer det knepiga att montera en lyftannordning för kapellrör på den övre platta av snurrgrejen. Bäst att jag tar ett foto (snart…) då det ör ganska svårt att beskriva detaljer. Man lyfter alltså upp hela solcellspanelen och låser lyftanordning fast.
Det man gör med solcellspanelen nu är att man kan vippa den fram och bak runt kapellröret. Detta innebär att man behöver aldrig snurra runt med hela panelen.

Nu är det så att jag gör allt detta inifrån husbilen genom takluckan. Sätter bordet tvärs över sittdynor och ”klättrar” upp halva kroppen genom takluckan. Har man ”en vanlig” husbil, det skulle kunna fungera utmärkt även med en stege om ”anläggningen” sitter nära kanten (spelar inge roll vilken).

Skillnaden på laddningen är enorm även på vintern. Vi har verkligen ström som räcker året runt oavsett väderförhållanden. I värsta fall får man flytta på sig och ladda med motorn eller 230V på nå’n kamping.

1677419233234.jpeg

Jag kollar laddningen då och då och en normal solig dag får vi 10A rätt in genom regulatorn. Fullt OK! Tänk bara på att solceller kan bli ganska smutsiga av fågelskit, löv, regn och inte minst ”calima” söderut (sahara sand) så det gäller att ”gå upp” på taket och tvätta av solcellspaneler…

Om du vill veta mer Kjell, då tar jag detaljbilder & beskrivningar m.m. inga problem… När det gäller kostnader, det bestämmer man själv, köpa färdig och bekväm 100W solcellspanel som väger multum ären sak, min lösning är en lågbudgetvariant med lågvikt & kul under byggtiden.

//ranko

Hittade bild på baksidan: den visar allt jag beskrev ovan…
1677420408091.jpeg

Senast ändrad:
Det finns att köpa färdiga rörliga solcells anordningar som liknar satellit antenner/mottagare, men jag tyckte dessa var dyra, tunga och ganska små så jag byggde eget för några hundralappar.

Mina solceller är nästan helt täckta av gult pollen från cypresser som brukligt så här års, men den vinklande solcellen har ändå klarat sig något bättre än den liggande. Detta kan jag se med VictronConnect-app på mobilen.
Solen lyser, det är mitt på dagen och solcellspaneler levererar:
D96B546D-E1B4-43E9-8819-07A0AF90A780.png

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen