• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Modern teknologi ersätter varningstriangeln

290BBEA3-8EA4-4006-B7A9-8BB653DA7C76.jpeg

Varningstrianglarna byts ut i Spanien​

Från och med 1 juli förra året ersattes varningstrianglarna i bilen av en varningslampa som fästs synligt på fordonet.​

Förutom att varningslampan, av typen V-16, syns tydligare, så slipper bilisterna den farliga uppgiften att ta sig från fordonet längs vägen, för att placera varningstrianglarna.

Varningslampan ska inte bara avisera dem som ser ljuset, utan även skicka en signal till trafikverket. Vidare ska bilar med färddator också ha en funktion, så kallad V-27 ”virtuell varningstriangel” som tills vidare är frivillig och som anger var fordonet står stilla och att det kan utgöra en trafikfara, så att andra trafikanter i området får en varning på sina färddatorer
068A1B77-3953-4064-B79D-223084A4F6C0.jpeg

Verkar som man tagit till sig senaste teknologin och med den skapat en bättre och säkrare ”varningstriangel”.

Vad jag förstår är det en spansk angelägenhet, en ny trafiknorm som fastställts av trafikverket DGT (Dirección General de Tráfico) och som syftar till att öka trafiksäkerheten. Ser inget om EU, men skulle tro att det sprider sig.

Men lugn, den nya lampan är inte att vara obligatorisk förrän 1 januari 2026, men om du redan är i Spanien kan jag berätta att jag såg den på Media Markt igår för 14.99 Euros.
Källa: DGT - Dirección General de Tráfico, España.

Tycker det verkar vara ett klokt intiativ, sådan brukar sprida sig och snart kanske vi ser dem över hela Europa.

Tommy
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen