• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Minusgrader på nätterna 2kw eller 3kw för värmning?

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Borås
Om nätterna är runt 2 till -2 vilket är smartast att värma med 2 kw eller 3 kw.
Låg i går kväll och tänkte att 2 kw, så kanske får pannan gå hela tiden för att hålla 18 grader och då drar den konstans 2kw/h
Medan 3 kw är så passa effektivt att den värmer upp snabbt till 18 grader och bara behöver stödja då och då = mindre el som går åt.

eller är det hugget som stuket?

Nån som kan detta med förbrukning?
 
Alltihop beror på hur stora värmeförluster, energi (kWh), du har i bilen. Dvs. hur bra isolerad den är. Att köra på 3kW i två timmar (3*2 kWh) eller med 2kW i tre timmar (2*3 kWh) matar in precis lika mycket energi i bilen för att ersätta den som försvinner ut genom väggarna. Det spelar alltså ingen som helst roll om du kör på 3 eller 2kW så länge 2kW är tillräckligt för att hålla bilen varm.
Pannan strävar efter att hålla en viss temperatur inne i själva pannan och sedan är det cirkulationspumpen som går till och från för att hålla temperaturen i bilen.
Ställer man in 3kW som maxuttag så drar pannan på med 3kW när den behöver värme. Ganska snabbt växlar den ner till 2kW när den har blivit litet varmare för att sedan gå ner till 1kW tills den har kommit upp i temperatur, då den slår av värmen.

Allt detta gäller förstås när man kör på el. Är gasen inkopplad så kan man uppleva att den går in och stöttar elpatronen när temperaturen faller snabbt på kvällen.

I Aldes servicemanual kan man hitta följande text, som förutsätter att 3kW är inställt som maxeffekt..
 

Bilagor

  • Skärmbild 2024-04-24 103036.png
    Skärmbild 2024-04-24 103036.png
    47,1 KB · Visningar: 32
En bild för de som är nyfikna på hur en Alde-panna arbetar. Kurvorna visar vad som händer en dag i februari 2020 när bilen stod med underhållsvärme (ca 12-15 grader)

Den övre kurvan visar temperaturen i pannan, vilket också avslöjar när cirkulationspumpen är igång. När kurvan sjunker så har pumpen startat och börjat cirkulera glykolen i systemet. Panntemp sjunker då eftersom kall glykol som står i radiatorer m.m. då kommer tillbaka till pannan. Temperturen ökar sedan när elelementen slår till och vämer upp glykolen i pannan. Panntemperaturen pendlar mellan 40 och 70 grader.

Den undre kurvan visar strömmen in i bilen via 230V-intaget. Eftersom nästan inget annat än pannan är igång så visar kurvan effektuttaget från pannan. Den högsta värdet är 3kW. Nästa platå är 1kW. Just den här gången använde pannans reglering inte 2kW-läget. Gasolen är avstängd.

Mellankurvan visar temperaturen på ett ställe inne i bodelen.

Det här är den översiktliga beskrivningen. Sen finns det detaljer i kurvorna som man kan "grotta ner" sig i. :)

Skärmbild 2024-04-25 122055.png
 
Vad händer om man kör cirkulationspumpen på ständig cirkulation? Då bör ju panntemperaturen inte åka jojo. Blir det jämnare temperatur i bilen? Hälsningar Göran
 
Som man ser på mellankurvan så är temperaturen i bodelen väldigt konstant även om panntemperaturen åker jo-jo. Innetemperaturen ligger snällt mellan 15 och 16 grader hela tiden.

Inne i bodelen var det 3-5 graders skillnad mellan sittdelen och sovdelen.

Utetemperaturen låg vid mättillfället på 2 -3 grader.

Mätningen var egentligen en mätning för att mäta energiåtgången som en funktion av skillnaden mellan innetemp och utetemp. Det diagrammet ser ut så här:

Skärmbild 2024-04-25 185357.png
 
Har jag tolkat det rätt om jag säger att förbrukningen lite förenklat blir 2kWh/gradskillnad (inne/ute)/dygn?
Ungefär så ja. Man kan se det som ett mått på bilens isolering.

MEN: temperaturerna är medelvärden över dygnet så det blev konstiga (tyckte jag) siffror när våren började komma och det var stora skillnader mellan dag- och nattemperatur eller när utetemperaturen var högre än den som pannan var inställd att håll inne i bilen. Man kan också fundera på varför det finns en offset på -0.4 kWh. Dvs. om temperaturskillnaden är noll mellan inne och ute så blir energiåtgången -0.4 kWh. Mätfel? Kanske är förhållandet inte linjärt som i figuren?

Jag har mätvärden för flera månader och kurvorna senare på året hade radikalt annorlunda lutning. Jag kommer inte ihåg riktigt hur jag tolkade det hela. Det är ju några år sedan. Men just för en vintermånad när värmen är igång hela tiden är nog diagrammet hyfsat representativt.
 
Min tanke var att hitta ett ungefärligt värde som man kan använda för att beräkna kostnaden/förbrukningen av el för uppvärmning på ställplatser och campingar. Ofta kan man ju välja att betala för elen, antingen som ett bestämt belopp eller per kWh. Man kan då välja mellan att betala för elen eller köra värmaren på gasol eller diesel.
 
Om det er liten skilnad på temp inne og ute i perioder så blir kurven av naturlige grunner veldig merkelig. Lufting slår ut begge veier, og verdien av isolasjon blir merkelig sammen med utveksling av luft mellom inne og ute. Personlig ville jeg tro at kurvene vil sprike i alle retninger med en forskjell under omlag 5 grader.
 
Skulle tro att den medeleffekt som behövs för att hålla en viss temperatur inne i bilen är, i stort sett, oberoende av vilken sorts värmare man har. Det som, gissningsvis, har mest betydelse är hur bra isolering man har i karossen, hur stor bilen är, hur stor del av bilen som är uppvärmd (garaget, dubbelgolv?) och hur många personer man är i bilen. Man brukar räkna med att en person avger ungefär 100 W värme. Hur mycket hundar och katter bidrar med har jag inte sett några siffror på. 😉😁
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen