
Som väntat fortsätter nedgången i nyregistreringen av husvagnar och husbilar även under november. Ett oroligt omvärldsläge med Rysslands krig i Ukraina som lett till energikris och räntehöjningar gör att många kunder nu avvaktar investeringar i nya campingfordon.
- Vår bransch påverkas såklart precis som alla andra branscher, säger Per Nilsson, ordförande i Husvagnsbranschens Riksförbund och fortsätter,
- Vi skall också komma ihåg att jämförelsetalen för 2021 var högre än normalt på grund av registreringar orsakade av förändringar i skattesystemet. Jämför vi mot de två, tre senaste åren är minskningen inte lika kraftig.
Även om nyregistreringen har minskat är tongångarna i branschen fortsatt positiva. Återförsäljarna rapporterar om ett ökat intresse från kunderna att uppgradera sina befintliga fordon.
- Många kunder väljer nu att extrautrusta sina befintliga fordon med exempelvis solceller och andra tillbehör i avvaktan på att konjunkturen vänder. Intresset för mobilt boende finns kvar och när väl nuvarande omvärldsläge har stabiliserat sig kommer många kunder byta upp sitt nuvarande fordon till ett nytt, avslutar Per Nilsson.
Husvagnsregistreringar för november 2022
Under november månad 2022 registrerades 71 husvagnar. (Motsvarande månad förra året registrerades 126.) Hittills under 2022 betyder det 3 125 registrerade husvagnar mot 3 799 under samma period 2021. I procent innebär detta en minskning med 17,74 %.Husbilsregistreringar för november 2022
November månads husbilsregistreringar visar 167, medan det i november föregående år registrerades 209 husbilar. Hittills under kalenderåret 2022 har det totalt registrerats 3 436 husbilar, medan det under motsvarande period 2021 hade registrerats 4 925. I procent innebär detta en minskning med 30,23 % för år 2022.Källa: HRF
Trevligt att branschen trots en nergång på över 30% ser positivt på framtiden, men jag undrar om man verkligen kan se framtiden an med den tillförsikten?
Nu har jag inga jämförande tal, men jag skulle tro att att den svenska marknaden är den som för 2022 kommer att visa det svagaste resultatet.
En orolig omvärld, inflationen och räntehöjningarna delar vi med andra marknader, men till det kan vi lägga Europas dyraste diesel samt den oproportionerliga och orättvisa beskattningen på våra nya husbilar, det är unikt för Sverige. Självklart påverkar det nyregistreringarna av våra fritidsfordon. Undrar hur många nya bilar handlarna har beställt till 2023, 3000 eller 4000?
Tommy
Senast ändrad: