- Ort
- Falkenberg
Att installera en Bilradio
Att installera en ny bilradio är inte så svårt som det kan verka. I alla fall inte om man tar det steg för steg och delar upp instruktionerna i de saker som man behöver göra för sin modell och stryka resten.
Jag valde en Azom XBO Plus, för att den har Android 12, vilket gör att jag fritt kan installera de appar jag behöver från Google Play.
Instruktionerna till den modell jag köpte, en XBO Plus, var omfattande och heltäckande. Det bifogades både instruktioner med försändelsen och via epost innan leveransen. Alternativen med olika kontakter och konfigurationer, kombinerat med separata instruktioner i olika mail man får beroende på bilmodell, blir lätt överväldigande, vilket är en nackdel då det kan bli svårt att veta vilka instruktioner jag bör bry mig om och vilka jag behöver komma ihåg. Men om man tar det steg för steg så fungerade det bra.
I mitt fall hade jag den enklaste typen av ISO-kontakt. Så många alternativa instruktioner föll bort och gjorde jobbet enklare.
Jag har inte heller rattstyrning (tyvärr) eller backkamera som skulle kopplas till radion heller, så det underlättade också.
Men jag skriver ner hur det gick till i alla fall, för att visa att det finns saker som man kan våga sig på.
(Klicka på bilderna för att se dem i full storlek)
Jag hade tidigare bytt ut den enkelDIN-radio som satt i när jag köpte bilen till en dubbelDIN Kenwood, så jag hade redan anpassat hålet för en större radio.
Min Kenwood satt med 4 skruv i en konsoll, som i sin tur satt med 4 skruv, så det var lätt. Det var bara att snäppa bort frontramen så kom man åt alla skruvarna.
Inför beställningen hade jag kontakt med Azom och därför följde en ram med till radion som passade till min bil, Fiat, liksom många andra tillverkare kan byta variant under modellåret. Så ett bra råd är att försäkra sig om att man får med rätt delar.
När detta är gjort så är det dags att koppla in kablaget. Jag anslöt alla kontakter som följde med, vare sig jag behövde dem nu eller ej.
Ingångar var 2 kontakter för USB och en för 4G simkort. Antenner för FM, 4g och GPS.
4G och GPS antennerna, som ingick, har dubbelhäftande tejp. Jag skruvade loss pappers/tablet-hållaren och grop upp sladdarna där och fäste dem ovanpå instrumentbrädan. Men efteråt har jag läst att det fungerar lika bra att fästa antennerna på undersidan av instrumentbrädan.

Jag drog kablarna för USB och 4G-sim till en lucka i golvpanelen, strax ovanför mugghållarna. Den panelen sitter med två skruvar under två ovala plastlock och metallclips som lossnar när man drar loss den (jag glömde dock att ta en bild när den var lös).


Via dessa USB-uttag kommer jag att kunna ladda in filer vid behov och eventuellt koppla in ett sim-kort. Men just nu kopplar jag bara upp den till husbilens router.
När alla kablar är på plats och radion blivit installerad, är det dags att installera appar och testa.

Som navigator i denna radio är Igo förinstallerad. Detta gjorde mig glad, eftersom det var den bästa navigatorn för många år sedan, då jag navigerade med iPad. Men numera har de flesta konkurrenterna, som Google maps, CoPilot och Sygic m.fl. gått förbi när det gäller kvalité och användarvänlighet.
Flera olika start-teman ("launchers") finns förinstallerade och antingen lever man med standardtemat som är förvalt. Eller så får man leta igenom dem för att undersöka vilken som bäst presenterar den data man vill se.
Efter installationen så har jag nu spenderat de små resor vi gjort till att testa "launchers" och hur olika navigatorer uppför sig tillsammans med vald launcher. Alternativt så kan jag använda Android Auto istället. Jag har inte hittat rätt än, utan testerna fortsätter.
Att installera en ny bilradio är inte så svårt som det kan verka. I alla fall inte om man tar det steg för steg och delar upp instruktionerna i de saker som man behöver göra för sin modell och stryka resten.
Jag valde en Azom XBO Plus, för att den har Android 12, vilket gör att jag fritt kan installera de appar jag behöver från Google Play.
Instruktionerna till den modell jag köpte, en XBO Plus, var omfattande och heltäckande. Det bifogades både instruktioner med försändelsen och via epost innan leveransen. Alternativen med olika kontakter och konfigurationer, kombinerat med separata instruktioner i olika mail man får beroende på bilmodell, blir lätt överväldigande, vilket är en nackdel då det kan bli svårt att veta vilka instruktioner jag bör bry mig om och vilka jag behöver komma ihåg. Men om man tar det steg för steg så fungerade det bra.
I mitt fall hade jag den enklaste typen av ISO-kontakt. Så många alternativa instruktioner föll bort och gjorde jobbet enklare.
Jag har inte heller rattstyrning (tyvärr) eller backkamera som skulle kopplas till radion heller, så det underlättade också.
Men jag skriver ner hur det gick till i alla fall, för att visa att det finns saker som man kan våga sig på.
(Klicka på bilderna för att se dem i full storlek)
Jag hade tidigare bytt ut den enkelDIN-radio som satt i när jag köpte bilen till en dubbelDIN Kenwood, så jag hade redan anpassat hålet för en större radio.
Min Kenwood satt med 4 skruv i en konsoll, som i sin tur satt med 4 skruv, så det var lätt. Det var bara att snäppa bort frontramen så kom man åt alla skruvarna.
Inför beställningen hade jag kontakt med Azom och därför följde en ram med till radion som passade till min bil, Fiat, liksom många andra tillverkare kan byta variant under modellåret. Så ett bra råd är att försäkra sig om att man får med rätt delar.
När detta är gjort så är det dags att koppla in kablaget. Jag anslöt alla kontakter som följde med, vare sig jag behövde dem nu eller ej.
Ingångar var 2 kontakter för USB och en för 4G simkort. Antenner för FM, 4g och GPS.
4G och GPS antennerna, som ingick, har dubbelhäftande tejp. Jag skruvade loss pappers/tablet-hållaren och grop upp sladdarna där och fäste dem ovanpå instrumentbrädan. Men efteråt har jag läst att det fungerar lika bra att fästa antennerna på undersidan av instrumentbrädan.

Jag drog kablarna för USB och 4G-sim till en lucka i golvpanelen, strax ovanför mugghållarna. Den panelen sitter med två skruvar under två ovala plastlock och metallclips som lossnar när man drar loss den (jag glömde dock att ta en bild när den var lös).


Via dessa USB-uttag kommer jag att kunna ladda in filer vid behov och eventuellt koppla in ett sim-kort. Men just nu kopplar jag bara upp den till husbilens router.
När alla kablar är på plats och radion blivit installerad, är det dags att installera appar och testa.

Som navigator i denna radio är Igo förinstallerad. Detta gjorde mig glad, eftersom det var den bästa navigatorn för många år sedan, då jag navigerade med iPad. Men numera har de flesta konkurrenterna, som Google maps, CoPilot och Sygic m.fl. gått förbi när det gäller kvalité och användarvänlighet.
Flera olika start-teman ("launchers") finns förinstallerade och antingen lever man med standardtemat som är förvalt. Eller så får man leta igenom dem för att undersöka vilken som bäst presenterar den data man vill se.
Efter installationen så har jag nu spenderat de små resor vi gjort till att testa "launchers" och hur olika navigatorer uppför sig tillsammans med vald launcher. Alternativt så kan jag använda Android Auto istället. Jag har inte hittat rätt än, utan testerna fortsätter.