• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Miniprojekt - installera en bilradio

Stefan

Techadmin
Admin medlem
Medlem
Att installera en Bilradio

Att installera en ny bilradio är inte så svårt som det kan verka. I alla fall inte om man tar det steg för steg och delar upp instruktionerna i de saker som man behöver göra för sin modell och stryka resten.
Jag valde en Azom XBO Plus, för att den har Android 12, vilket gör att jag fritt kan installera de appar jag behöver från Google Play.

Instruktionerna till den modell jag köpte, en XBO Plus, var omfattande och heltäckande. Det bifogades både instruktioner med försändelsen och via epost innan leveransen. Alternativen med olika kontakter och konfigurationer, kombinerat med separata instruktioner i olika mail man får beroende på bilmodell, blir lätt överväldigande, vilket är en nackdel då det kan bli svårt att veta vilka instruktioner jag bör bry mig om och vilka jag behöver komma ihåg. Men om man tar det steg för steg så fungerade det bra.

I mitt fall hade jag den enklaste typen av ISO-kontakt. Så många alternativa instruktioner föll bort och gjorde jobbet enklare.
Jag har inte heller rattstyrning (tyvärr) eller backkamera som skulle kopplas till radion heller, så det underlättade också.
Men jag skriver ner hur det gick till i alla fall, för att visa att det finns saker som man kan våga sig på.
(Klicka på bilderna för att se dem i full storlek)

Jag hade tidigare bytt ut den enkelDIN-radio som satt i när jag köpte bilen till en dubbelDIN Kenwood, så jag hade redan anpassat hålet för en större radio.

Min Kenwood satt med 4 skruv i en konsoll, som i sin tur satt med 4 skruv, så det var lätt. Det var bara att snäppa bort frontramen så kom man åt alla skruvarna.

PXL_20250511_140306939.MP~2.jpgEfter att jag tagit bort den gamla radion så ser man på kontakterna om man skall använda kontakt X, Y eller Z.
X är basic-kontakten som är den som fungerade på min bil från 2016. Den saknar CANBUS-dekoder.
Dessa sladdar har uttag för CANBUS-dekoder och två kontakter som skall kopplas i radion, en svart, samma som X, och en vit som bara passar i en kontakt. Den har stöd för original USB och förstärkare.

Det följer även med en kontakt för radion med enbart lösa sladdar, för bilar helt utan ISO-kontakt.

Inför beställningen hade jag kontakt med Azom och därför följde en ram med till radion som passade till min bil, Fiat, liksom många andra tillverkare kan byta variant under modellåret. Så ett bra råd är att försäkra sig om att man får med rätt delar.
PXL_20250414_142008516.jpgRamen hade tre delar plus en påse med skruv.
Efter att jag skruvat ihop den så provade jag passformen och märkte att den inte hakade fast ordentligt på ena sidan. Men efter att jag slipat bort lite material i bilen och lagt till en bit papp som packning så hakade den fast som den skall.
Radion var bara att stoppa in i hålet och skruva fast den med 4 små skruvar.

När detta är gjort så är det dags att koppla in kablaget. Jag anslöt alla kontakter som följde med, vare sig jag behövde dem nu eller ej.
Ingångar var 2 kontakter för USB och en för 4G simkort. Antenner för FM, 4g och GPS.
4G och GPS antennerna, som ingick, har dubbelhäftande tejp. Jag skruvade loss pappers/tablet-hållaren och grop upp sladdarna där och fäste dem ovanpå instrumentbrädan. Men efteråt har jag läst att det fungerar lika bra att fästa antennerna på undersidan av instrumentbrädan.

PXL_20250511_144409676.jpg

Jag drog kablarna för USB och 4G-sim till en lucka i golvpanelen, strax ovanför mugghållarna. Den panelen sitter med två skruvar under två ovala plastlock och metallclips som lossnar när man drar loss den (jag glömde dock att ta en bild när den var lös).
PXL_20250511_121337352.jpgPXL_20250511_121403033.jpg
Via dessa USB-uttag kommer jag att kunna ladda in filer vid behov och eventuellt koppla in ett sim-kort. Men just nu kopplar jag bara upp den till husbilens router.

När alla kablar är på plats och radion blivit installerad, är det dags att installera appar och testa.
PXL_20250511_121213123.jpg

Som navigator i denna radio är Igo förinstallerad. Detta gjorde mig glad, eftersom det var den bästa navigatorn för många år sedan, då jag navigerade med iPad. Men numera har de flesta konkurrenterna, som Google maps, CoPilot och Sygic m.fl. gått förbi när det gäller kvalité och användarvänlighet.

Flera olika start-teman ("launchers") finns förinstallerade och antingen lever man med standardtemat som är förvalt. Eller så får man leta igenom dem för att undersöka vilken som bäst presenterar den data man vill se.

Efter installationen så har jag nu spenderat de små resor vi gjort till att testa "launchers" och hur olika navigatorer uppför sig tillsammans med vald launcher. Alternativt så kan jag använda Android Auto istället. Jag har inte hittat rätt än, utan testerna fortsätter.

Tack Stefan för mycket intressant ämne. Gratulerar för pedagogiskt upplagd beskrivning av Ditt projekt.
Jag skulle gärna vilja fråga Dig om erfarenheter från senaste dagars användning av radion samt om säkerhetsaspekter: t.ex går det att på något viss låsa radio så att det inte blir så lätt att stjäla den? När man startar radio ska lösenord anges för att förhindra att obehöriga får tillgång till filer man har sparat i radions minne?
Ännu en gång stort tack för beskrivningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen