• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Projekt Mindre spridda projekt

Logga in för att dölja denna ruta:

Projekt släcka gula irriterande lampor​

Tanklampan, glödningslampan och spolarvätsklampan lyser.
Tanklampan var det enkla att släcka, men sen blev det lite mer pyssel.

Glödstift och glödstiftsmodul
Failure på glödstift ett och två, passade på att byta glödstiftsmodulen i ett tidigt skede då det är enkelt, men det var inte problemet.
Byta glödstift är något som kan ge en ångest, i bästa fall går det bra men historier om avdragna glödstift och demonterade topplock mm ligger i potten i andra änden.
Det gick bra, jag sprutade på lite rostolja och varmkörde, stiften lossnade hur enkelt som helst. :)
Övre delen av insuget måste man ta bort för att komma åt dem.

IMG20260514151443.jpgIMG20260514151433.jpgIMG20260514151515.jpg
IMG20260514162716.jpg

Varningen för låg spolvätskenivå
Den slocknade inte efter jag fyllt på, jag fick jobba lite mer och jag krånglade till det lite i onödan..
Jag trodde det satt en givare i tanken men kunde inte hitta någon, det visade sig att nivågivaren sitter i pumpen.
Den hade väl fastnat av åren bilen stått och lite rostolja i avluftning slangen och en del skakande så lossnade flötet.
Men jag hade inte behövt skruva bort hela spolarburken egentligen.
IMG20260514170528.jpg

Bonus
Om man skruvar bort sin spolarburk och dräller nån liter spolarvätska ner i luftburken kan man ta tillfället i akt och göra rent den och dräneringsventilen samtidigt. :)

IMG20260514170547.jpg

Senast ändrad:
Temat för nästa projekt.
Inget direkt förvånande då bilen har stått ett tag.
Fyra puckar beställda av min gummigubbe.

IMG20260519085250.jpgIMG20260519085228.jpg

. T ex solljus, höga temperaturer etc
Bilen har stått på samma fläck i åratal, framhjulen har nog fått se en del morgon och förmiddagssol (som framstrålkastarna).
Men det är nog antalet år som jag lämnat den för väder och vind som helt enkelt tagit ut sin rätt, när jag drog fram den ur dvalan så var jag mest imponerad av att hjulen inte var platta, nåt mer än det är de inte skyldiga mig. :)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen