• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Mina favoritplatser i Sverige att upptäcka med husbil

Logga in för att dölja denna ruta:

swedenflag

Ny Medlem
Medlem
Hello!

I'm curious about which places in Sweden you think are most worth visiting by motorhome. Sweden has so many different types of destinations – from coasts and archipelagos to deep forests, small villages and historical sites.

What I think is special about motorhome trips is that you get the opportunity to discover smaller places that you might otherwise have driven past. A quiet evening by a lake, a small local attraction or a nice community can often be the best memory of the trip.

I have recently read more about Swedish traditions, nature and different places to discover and it made me think about how much variety Sweden actually offers for those who like to travel around the country.

I am curious about your experiences:

Which campervan trip in Sweden do you remember best?
Is there a place you always recommend to others?
Do you have a lesser-known destination that more people should discover?

Please share your best tips and travel stories!

You must sometime visit Vadstena, a small picturesque town by the lake of Vättern.
Nice little campsite nearby the castle.

Vadstena låter verkligen som ett trevligt tips! Jag har hört mycket om området runt Vättern, men har faktiskt inte utforskat det så mycket med husbil ännu. Kombinationen av sjön, den gamla stadsmiljön och slottet låter som precis den typen av plats som gör en husbilsresa minnesvärd.

Brukar ni stanna flera nätter i Vadstena, eller är det mer ett stopp på vägen? Finns det några andra platser runt Vättern som du tycker att man inte bör missa?

Nu har jag ju förmånen att bo i grannkommunen till Vadstena, så det är helt naturligt att åka dit emellanåt för att "varva ner".

Är du intresserad av småställen, så varför inte börja i Askersund och sedan planera flera stop längs med Vättern.
Det finns så många fler smultronställen att upptäcka, t.ex Motala (promenadstråk utmed kanalen, Varamobaden) ,
Vadstena (har vi berört) , Omberg (naturnära upplevelser), Borghamn (liten fiskehamn) , Hästholmen (rek Vätterhästens härliga schnitzel)
och vidare turistvägen ner mot Gränna (sevärt i allmänhet och kanske avnjuta en riktig räkfrossa uppe på Grännaberget, färja Visingsö)
Vi har dessutom förmånen att uppleva kanske de mest fantastiska solnedgångarna på denna sidan av Vättern. 😎
Sen kan man dra sig in mot landet till Bunn, som erbjuder en trevlig ställplats med bastu och här serveras också god mat.

Tack för alla fina tips! Det är precis sådana här mindre orter och historiska miljöer som gör en husbilsresa extra intressant. Jag tycker ofta att de äldre städerna och små samhällena har en speciell känsla som man inte alltid hittar på de mer kända turistmålen.

Området runt Vättern verkar verkligen ha en bra kombination av natur, historia och lugnare platser att stanna på. Omberg, Visingsö och de gamla miljöerna runt Vadstena låter som platser som skulle vara värda att utforska mer.

Jag blir också nyfiken på vilka andra historiska platser i Sverige ni tycker passar bra att besöka med husbil. Finns det någon plats ni återkommer till eller tycker att fler borde upptäcka?

Läckö-Kinnekulle finns mycket att se.

Några exempel

Läckö Slott
Spikens fiskehamn där man hittar den godaste fish and chips på Gös.
Ställplats Naven.

Nya strandpromenaden med bad i Lidköping.
Alfs motormuseum och Ittala outlet I Rörstrands området.

Stenbrottet och utsiktsplatsen i Hällekis

Tack för tipsen! Läckö–Kinnekulle låter verkligen som ett område som passar perfekt för en lugnare husbilsresa. Jag har hört att just kombinationen av natur, historia och små lokala platser gör området väldigt speciellt.

Läckö slott verkar vara en av de platser som verkligen är värd ett stopp, särskilt om man gillar historiska miljöer. Spikens fiskeläge låter också trevligt – sådana mindre platser brukar ofta vara de som ger de bästa reseminnena.

Jag ska definitivt lägga till området på listan över platser att upptäcka. Finns det någon speciell ställplats eller camping i närheten av Läckö–Kinnekulle som du skulle rekommendera för husbil?

Tack för tipsen! Läckö–Kinnekulle låter verkligen som ett område som passar perfekt för en lugnare husbilsresa. Jag har hört att just kombinationen av natur, historia och små lokala platser gör området väldigt speciellt.

Läckö slott verkar vara en av de platser som verkligen är värd ett stopp, särskilt om man gillar historiska miljöer. Spikens fiskeläge låter också trevligt – sådana mindre platser brukar ofta vara de som ger de bästa reseminnena.

Jag ska definitivt lägga till området på listan över platser att upptäcka. Finns det någon speciell ställplats eller camping i närheten av Läckö–Kinnekulle som du skulle rekommendera för husbil?
Spiken har ställplats 350 kr.
Läckö har en gruspsparkering för 170 kr där det finns toa och där man får. Åka in på campingen och tömma /fylla på.
Sedan har du Hörvikens marina med ställplatser och Naven med ställplats som var utsedd till sveriges bästa för några år sedan.

Inne i Lidköping flera HB gratisparkeringar.

Hällekis står du gratis I Stenbrottet och utsiktsplatsen . Frivilligt bidrag kan ges.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen