• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Min husbil

Idag tröttnade barnen på sol och bad och en övrigt händelselös dag.
Eller helt händelselös var den inte då kustbevakningen övade räddning med helikopter precis utanför där vi stod, spännande.
Hur som, vid middagstid bröt vi upp och åkte vidare.
Blev ett besök i något naturreservat (enligt visit Gotland en av öns vackraste platser) och Laus kyrka och en till kyrka innan dagen avslutas på Ljugarns camping.
Nu när tankarna är tömda och vatten påfyllt får man äntligen ta en välförtjänt öl 😉

Under körningen idag funderade jag på vilka förbättringar som varit just förbättringar på husbilen eller om det fanns saker jag kunnat vara utan.
På elsidan har jag dubbla solpaneler på 150W st, ett 210Ah litiumbatteri samt en 1500W inverter.
Solpanelerna hade jag nog klarat mig utan. Batterierna är aldrig under 80% laddning, trots att jag glömt ställa om kylen till gasdrift (har gått på 230V via invertern i tre dagar).
Laddningen räcker gott på dagens körningar. Kanske om jag fricampar i flera dagar på samma plats så har jag nytta av panelerna.
Litiumbatteriet hade kunnat vara hälften så stort.
Markisen har vi använt 1gång på 40 dagar....
Den kinesiska dieseldrivna luftvärmaren är använd en gång (för att få upp temperaturen fortare).
Dock har aldrig gasolen tagit slut i denna bilen och när (inte om) den gör det (alltid på natten) är det bra med en annan värmekälla.

Har lagt in två eldrivna saxdomkrafter (hade två hydrauliska innan, men de sjönk). Dessa har utnyttjats nästan varje dag. Tar max 2min att hissa på plats och få bilen i våg.
Var inne på att komplettera med hydrauliska stödben men skippar nog det tillsvidare (finns roligare saker att lägga pengarna på).

Den ombyggda utelampan blev ju kanon.
Tror lampan kostade 25kr från Kina (köpte 4 för 100kr har jag för mig, bara för att prova kvaliteten).
20220730_174001.jpg
 
Idag tröttnade barnen på sol och bad och en övrigt händelselös dag.
Eller helt händelselös var den inte då kustbevakningen övade räddning med helikopter precis utanför där vi stod, spännande.
Hur som, vid middagstid bröt vi upp och åkte vidare.
Blev ett besök i något naturreservat (enligt visit Gotland en av öns vackraste platser) och Laus kyrka och en till kyrka innan dagen avslutas på Ljugarns camping.
Nu när tankarna är tömda och vatten påfyllt får man äntligen ta en välförtjänt öl 😉

Under körningen idag funderade jag på vilka förbättringar som varit just förbättringar på husbilen eller om det fanns saker jag kunnat vara utan.
På elsidan har jag dubbla solpaneler på 150W st, ett 210Ah litiumbatteri samt en 1500W inverter.
Solpanelerna hade jag nog klarat mig utan. Batterierna är aldrig under 80% laddning, trots att jag glömt ställa om kylen till gasdrift (har gått på 230V via invertern i tre dagar).
Laddningen räcker gott på dagens körningar. Kanske om jag fricampar i flera dagar på samma plats så har jag nytta av panelerna.
Litiumbatteriet hade kunnat vara hälften så stort.
Markisen har vi använt 1gång på 40 dagar....
Den kinesiska dieseldrivna luftvärmaren är använd en gång (för att få upp temperaturen fortare).
Dock har aldrig gasolen tagit slut i denna bilen och när (inte om) den gör det (alltid på natten) är det bra med en annan värmekälla.

Har lagt in två eldrivna saxdomkrafter (hade två hydrauliska innan, men de sjönk). Dessa har utnyttjats nästan varje dag. Tar max 2min att hissa på plats och få bilen i våg.
Var inne på att komplettera med hydrauliska stödben men skippar nog det tillsvidare (finns roligare saker att lägga pengarna på).

Den ombyggda utelampan blev ju kanon.
Tror lampan kostade 25kr från Kina (köpte 4 för 100kr har jag för mig, bara för att prova kvaliteten).
Visa bilaga 12492
Hej!
Var köpte du de eldrivna saxdomkrafterna?
Mvh
Anders
 
Det yttre duschuttaget är ju också grymt bra.
Spola av sandiga fötter efter ett besök på stranden eller en lortig hund som rullat sig i någon skit.

Airfryern har nyttjats flera gånger och har nu sin givna plats i bilen (vi har ingen ugn).

Invertern (som egentligen köptes för att kunna köra ac:n) behövs nu istället till airfryer och ungarnas hårfön och locktång (bra köp).
Jag undrar hur mycket ström en fryer vill ha, viklken modell blev det ?
Det blev en

OBH NORDICA AG2018S0 Easy Fry Classic​

Till riktigt bra pris på Gekås, 699:- (nästan 1400 billigaste på nätet).
 
Men det finns saker jag kommit på att jag inte behöver eller som ska göras om.
Tex så "orkade" jag inte dra en slang mellan tanken och dieselvärmaren.
Den matas istället från en 10l reservdunk i garaget.
Tänkte att det kunde vara smart så man även har en reservdunk med.
Har funderat på när jag senast körde slut på soppa så jag behövde en dunk.
Hmmm, med bil aldrig men med MC en gång.
Har jag reservdunk på MC:n? Nej.
Så det kopplas nog om.

Jag har en höglyftande hydraulisk domkraft med om man skulle behöva byta däck.
Men jag har inget reservhjul...
De elektriska saxdomkrafterna orkar knappt (specade 3ton) lyfta ett hörn på bilen men om man använder två samtidigt så orkar de.
Så till nöds kan dessa användas, den höglyftande plockas nog ur.
Det hänger 40galgar i garaget (ingen större vikt men ivägen) så dessa kommer bantas ner.

Ska även gå igenom garaget, det ligger säkert saker där som aldrig kommer användas.
Jag vet att utöver bilens kompressor och däckspray så finns ytterligare 4 flaskor däckspray....
 
Men det finns saker jag kommit på att jag inte behöver eller som ska göras om.
Tex så "orkade" jag inte dra en slang mellan tanken och dieselvärmaren.
Den matas istället från en 10l reservdunk i garaget.
Tänkte att det kunde vara smart så man även har en reservdunk med.
Har funderat på när jag senast körde slut på soppa så jag behövde en dunk.
Hmmm, med bil aldrig men med MC en gång.
Har jag reservdunk på MC:n? Nej.
Så det kopplas nog om.

Jag har en höglyftande hydraulisk domkraft med om man skulle behöva byta däck.
Men jag har inget reservhjul...
De elektriska saxdomkrafterna orkar knappt (specade 3ton) lyfta ett hörn på bilen men om man använder två samtidigt så orkar de.
Så till nöds kan dessa användas, den höglyftande plockas nog ur.
Det hänger 40galgar i garaget (ingen större vikt men ivägen) så dessa kommer bantas ner.

Ska även gå igenom garaget, det ligger säkert saker där som aldrig kommer användas.
Jag vet att utöver bilens kompressor och däckspray så finns ytterligare 4 flaskor däckspray....
Va säger du nu att de elektriska domkrafterna inte lyfter 3ton, jag som precis beställt 2 likadana :(
Kunde du väl skrivit i din beskrivning tidigare, jag hade tänkt använda dom på vår 4ton husbil som justerbara stödben, utgick från att din husbil också väger lite över 3500kg då du verkar ha så mycket med dig.
/Anders
 
Va säger du nu att de elektriska domkrafterna inte lyfter 3ton, jag som precis beställt 2 likadana :(
Kunde du väl skrivit i din beskrivning tidigare, jag hade tänkt använda dom på vår 4ton husbil som justerbara stödben, utgick från att din husbil också väger lite över 3500kg då du verkar ha så mycket med dig.
/Anders
Min bil väger runt 4ton.
Det finns en modell som är specad 2ton och en för tre ton.
Tidigare har jag haft två tons varianten monterad under förra bilen permanent men de tog stryk av inträngande vatten (de nya har jag tätat med silicon).
Nu köpte jag tre tons varianten i hopp om att få kraftigare doningar men de ser ut att vara ungefär samma (kan vara skillnad på utväxling).
De drar ju, som allt annat, mer ström vid hög belastning och jag har skarvat två kablar för att de ska räcka från cigg-uttaget i bilen.
Förmodligen blir det för mycket spänningsfall då för motorn kroknar när jag försöker lyfta bak (ca 1,5-2ton).
Kopplar jag kablarna direkt från batteriet orkar de.
Ska komplettera med bättre uttag i garaget (kraftigare matning).
 
Min bil väger runt 4ton.
Det finns en modell som är specad 2ton och en för tre ton.
Tidigare har jag haft två tons varianten monterad under förra bilen permanent men de tog stryk av inträngande vatten (de nya har jag tätat med silicon).
Nu köpte jag tre tons varianten i hopp om att få kraftigare doningar men de ser ut att vara ungefär samma (kan vara skillnad på utväxling).
De drar ju, som allt annat, mer ström vid hög belastning och jag har skarvat två kablar för att de ska räcka från cigg-uttaget i bilen.
Förmodligen blir det för mycket spänningsfall då för motorn kroknar när jag försöker lyfta bak (ca 1,5-2ton).
Kopplar jag kablarna direkt från batteriet orkar de.
Ska komplettera med bättre uttag i garaget (kraftigare matning).
Vad är det för längd och dimension på den medföljande kabeln?
 
Kanske EMC störningar från din inverter som stör ut kommunikationen med din telefon.
Nu har jag testat lite.
När jag inte har kontakt och på något vis startar laddning (motor, laddare eller sol) så får jag kontakt direkt.
Men när jag slår ifrån laddningen tappar den kontakten igen :-(
 
6m, 1mm2 => nog minst 0.1ohm + kontakt resistans => med 15A => minst 1.5V förlust, om det sitter en 15A säkring kan den ha ca 50mOhm => ytterligare 0.75V förlust => minst 2V × 15A = 30W förlust
 
6m, 1mm2 => nog minst 0.1ohm + kontakt resistans => med 15A => minst 1.5V förlust, om det sitter en 15A säkring kan den ha ca 50mOhm => ytterligare 0.75V förlust => minst 2V × 15A = 30W förlust
15A ström går det när motorn har sin märkspänning 12V, vid 10V blir strömmen mindre, så effekt-förlusten till motorn blir ännu större drygt 50W, jämföras med 12×15=180W, nästan 30% förlust
 
Nu har jag testat lite.
När jag inte har kontakt och på något vis startar laddning (motor, laddare eller sol) så får jag kontakt direkt.
Men när jag slår ifrån laddningen tappar den kontakten igen :-(
Skumt fel. Jag kollade lite på Vitrons hemsida. Det finns ett skydd i som stänger av kommunikation om spänningen går under 8V. Nu sjunker inte spänningen så mycket när du testar din anläggning. Du har ju byggt allt själv. Det som jag funderar på är vad som hände ibland med droppin batterier i början när de kom. Vad jag kommer ihåg slog BMS i från batteriet vid belastning. Det gällde inte alla batterier. Det blev en kort spännings dipp vid belastning och då bröt BMS. Det gick att lösa med en kondensator.
Det kan vara något liknande som händer med dina grejer vid hög belastning av invertern.
Det finns kanske någon nedre spänningsgräns för kommunikationen i din BMS.
Spånat lite.
Nu har jag testat lite.
När jag inte har kontakt och på något vis startar laddning (motor, laddare eller sol) så får jag kontakt direkt.
Men när jag slår ifrån laddningen tappar den kontakten igen :-(
 
6m, 1mm2 => nog minst 0.1ohm + kontakt resistans => med 15A => minst 1.5V förlust, om det sitter en 15A säkring kan den ha ca 50mOhm => ytterligare 0.75V förlust => minst 2V × 15A = 30W förlust
Ja det är ju med en kabel (2 ledare a 3m) men jag har skarvat två för de ska nå så det blir ju dubbla förlusten.

Hmm, man kanske ska göra en ny matningskabel helt enkelt. Den gamla känns lite klen...
 
Skumt fel. Jag kollade lite på Vitrons hemsida. Det finns ett skydd i som stänger av kommunikation om spänningen går under 8V. Nu sjunker inte spänningen så mycket när du testar din anläggning. Du har ju byggt allt själv. Det som jag funderar på är vad som hände ibland med droppin batterier i början när de kom. Vad jag kommer ihåg slog BMS i från batteriet vid belastning. Det gällde inte alla batterier. Det blev en kort spännings dipp vid belastning och då bröt BMS. Det gick att lösa med en kondensator.
Det kan vara något liknande som händer med dina grejer vid hög belastning av invertern.
Det finns kanske någon nedre spänningsgräns för kommunikationen i din BMS.
Spånat lite.
Ja det är inte helt omöjligt.
Invertern ligger före bms eftersom bms bara tål 80A ut och invertern kan dra betydligt mer.

Jag har fått ställa om mätvärdena för cellspänningarna eftersom den summerade spänningen inte stämde med vad som fanns tillgängligt på utgången (de visade några tiondelar högre).
Det gjorde att tillgänglig kapacitet inte stämde.
Fast efter ändringen stämmer det inte heller. Skulle tro att det har att göra med att invertern ligger före.
 
Idag har jag skruvat husbil....
Igår hämtade jag det beställda kittet med luftfjädring.
Började bakifrån och tänkte att detta kommer bli en barnlek.
Bälgarna tog en dryg timma att montera på båda sidorna.
Dra slangarna ytterligare någon timme.
Sedan kom kruxet med att hitta en passande plats för kompressorn.
La ut en fråga på ett annat forum och någon hade monterat i utrymmet bakom fotsteget på förarsidan.
Och Jo visst passade kompressorn utmärkt där.
Blev lite pysslade med kabel och slangar fram men resultatet blev över förväntan.
Nu går bilen att höja drygt 10cm bak individuellt.
Provade att stå med ena bakhjulet uppe på trottoaren och kunde ställa bilen i våg med luftfjädringen.
Längtar ut på nästa tur så man kan testa på riktigt.
 
Idag har jag skruvat husbil....
Igår hämtade jag det beställda kittet med luftfjädring.
Började bakifrån och tänkte att detta kommer bli en barnlek.
Bälgarna tog en dryg timma att montera på båda sidorna.
Dra slangarna ytterligare någon timme.
Sedan kom kruxet med att hitta en passande plats för kompressorn.
La ut en fråga på ett annat forum och någon hade monterat i utrymmet bakom fotsteget på förarsidan.
Och Jo visst passade kompressorn utmärkt där.
Blev lite pysslade med kabel och slangar fram men resultatet blev över förväntan.
Nu går bilen att höja drygt 10cm bak individuellt.
Provade att stå med ena bakhjulet uppe på trottoaren och kunde ställa bilen i våg med luftfjädringen.
Längtar ut på nästa tur så man kan testa på riktigt.
Intressant! På min hjälpluftfjädring från AL-KO kan man bara justera med någon/några centimeter. Vad har du för märke?
 
Intressant! På min hjälpluftfjädring från AL-KO kan man bara justera med någon/några centimeter. Vad har du för märke?
MAD, från Nederländerna.
Vid max körtryck (3,5bar) är skillnaden 5cm.
Sedan står det i instruktionen att maximalt tryck endast ska användas i undantagsfall vid körning på mycket dåliga vägar eller lastning/lossning.
Jag körde upp den till 6bar och mätte mellan vägen och stötfångaren, då gick den upp drygt 5cm till.
 
MAD, från Nederländerna.
Vid max körtryck (3,5bar) är skillnaden 5cm.
Sedan står det i instruktionen att maximalt tryck endast ska användas i undantagsfall vid körning på mycket dåliga vägar eller lastning/lossning.
Jag körde upp den till 6bar och mätte mellan vägen och stötfångaren, då gick den upp drygt 5cm till.
Har du tomt i ena bälgen när du får 5cm i skillnad?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen