• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Min första plåtis!Ford Globevan! Info m.m.

MrQuality-MrStoke

Ny Medlem
Medlem
Hej,
Jag vill först och främst presentera mig.
Jag heter Dario och har köpt min första plåtis som ska fungerar som vanligt bil, surf bil(är en vindsurfare) och som en mini husbil när jag har barn😃. Pga är helt ny i husbil världen då söker information angående värme/bodel/el m.m.
Min plåtis är en Dethleffs Ford Globevan och är byggt på en Ford Transit Custom. När jag slå reg. nr. för att kunna hitta reservdelar då hittar inte bilen i dem flesta webbsidor och jag tror är det pga är en husbil.
Är det någon som är en liknande modell??
I min bil har jag en Eberspachär Easy start pro värmare och jag googlade och såg att man kan koppla på telefon men när jag registrerar mig behöver jag IMEI nr.
Jag hittar inte det. Var bruka värmare installeras? Själva apparat alltså inte kontrollpanel. Samtidigt undrar jag, pga den gå med diesel finns det någon funktion som säger att man behöver mera luft i bilen? Någon som känner av att jag behöver rent luft om vi säger så? Jag har på den värme och fläkt funktion. Bruka man använda fläkt på sommar som någon form av AC eller även på vinter?
Det hade varit bra få lite info inför min första övernattning i bilen. Säljare var inte så intresserad att förklara alla funktioner eller visa mig när jag köpte bilen tyvärr så försöker hitta information själv.
Tack på förhand

20250213_120206.jpg

Hej,
Jag vill först och främst presentera mig.
Jag heter Dario och har köpt min första plåtis som ska fungerar som vanligt bil, surf bil(är en vindsurfare) och som en mini husbil när jag har barn😃. Pga är helt ny i husbil världen då söker information angående värme/bodel/el m.m.
Min plåtis är en Dethleffs Ford Globevan och är byggt på en Ford Transit Custom. När jag slå reg. nr. för att kunna hitta reservdelar då hittar inte bilen i dem flesta webbsidor och jag tror är det pga är en husbil.
Är det någon som är en liknande modell??
I min bil har jag en Eberspachär Easy start pro värmare och jag googlade och såg att man kan koppla på telefon men när jag registrerar mig behöver jag IMEI nr.
Jag hittar inte det. Var bruka värmare installeras? Själva apparat alltså inte kontrollpanel. Samtidigt undrar jag, pga den gå med diesel finns det någon funktion som säger att man behöver mera luft i bilen? Någon som känner av att jag behöver rent luft om vi säger så? Jag har på den värme och fläkt funktion. Bruka man använda fläkt på sommar som någon form av AC eller även på vinter?
Det hade varit bra få lite info inför min första övernattning i bilen. Säljare var inte så intresserad att förklara alla funktioner eller visa mig när jag köpte bilen tyvärr så försöker hitta information själv.
Tack på förhand

Visa bilaga 44854
Värmaren sitter ofta under bilen, pannans luft tas förstås utifrån, annan luft kommer in via dolda ventiler i golvet. luft kommer in och ventileras ut genom takluckorna! pannan tar ingen luft inifrån bilen utan blåser ut luft inne i bilen och trycker ut den också!

Värmaren sitter ofta under bilen, pannans luft tas förstås utifrån, annan luft kommer in via dolda ventiler i golvet. luft kommer in och ventileras ut genom takluckorna! pannan tar ingen luft inifrån bilen utan blåser ut luft inne i bilen och trycker ut den också!
För dem som sover ute i den här vädret
Tack för svaret. För dem som sover ute i typ 3°C -5°C som nu, hur brukar ni tänka. Har ni värme på några timmar sen stänger den innan ni ska gå lägga er eller man ställer och låta den gå på natten några timmar sedan man sover?

För dem som sover ute i den här vädret

Tack för svaret. För dem som sover ute i typ 3°C -5°C som nu, hur brukar ni tänka. Har ni värme på några timmar sen stänger den innan ni ska gå lägga er eller man ställer och låta den gå på natten några timmar sedan man sover?
Det går troligen ställa den på tex 20 grader , sedan sköter den sig själv.

Man måste skilja på luft och luft, och på olika pannor också.

Nu har ju trådstartaren en Eberspächer och den har jag inte kollat på, men den Truma-panna för luftburen värme som många av oss har i våra husbilar tar förbränningsluften utifrån och släpper självklart avgaserna utanför bilen. Men den luft som skall värmas upp hämtar den inifrån boutrymmet, värmer upp och blåser sedan tillbaks den i boutrymmet. Så den fläktstyrda cirkulationen för uppvärmning är helt skild från friskluftscirkulationen för ventilation, som ofta sker med självdrag.

Dolda ventiler i golvet för ventilation har jag inte sett till i någon av mina bilar. Eller så är de så extremt dolda att de inte syns när man kryper runt och mekar. Och det har jag gjort mycket.

Senast ändrad:
Man måste skilja på luft och luft, och på olika pannor också.

Nu har ju trådstartaren en Eberspächer och den har jag inte kollat på, men den Truma-panna för luftburen värme som många av oss har i våra husbilar tar förbränningsluften utifrån och släpper självklart avgaserna utanför bilen. Men den luft som skall värmas upp hämtar den inifrån boutrymmet, värmer upp och blåser sedan tillbaks den i boutrymmet. Så den fläktstyrda cirkulationen för uppvärmning är helt skild från friskluftscirkulationen för ventilation, som ofta sker med självdrag.

Dolda ventiler i golvet för ventilation har jag inte sett till i någon av mina bilar. Eller så är de så extremt dolda att de inte syns när man kryper runt och mekar. Och det har jag gjort mycket.

Dolda ventiler har Kabe Polar Adria Westfalia och troligen alla andra!
Sitter gömda under skåp och annat!
Luft tas in i bilen genom dessa, på vår Westfalia med Ebersprächer vattenburen värme sitter de långt bak helt osynliga under paneler men inga vid fläkt elementen! samt bakom garderoben där luften styrs upp bakom kompressor kylskåpet som sitter i arbetshöjd.
På adria satt de nätförsedda hålen också lång bak under skåpen.
På Kabe/polar tas luft in under och bakom konvektorerna samt på alla med kylen på golvet åtminstone, under kylskåpen, hål där också Gasolen rinner ut vid läckage från skåpet..

Senast ändrad:
Instämmer med Mats S, jag har aldrig sett "dolda luftintag" för friskluft i golvet på en husbil, däremot för intern luftcirkulation.

Erok, har du filter på dessa golvluftintag, eller tar de in luft direkt under bilen?
Det borde annars bli vansinnigt dammigt i husbilen när man åker på t.ex. grusväg.

Min gamla Hymer tar endast in friskluft via kupefiltret, ut är via två stycken spärrade electrolux-ventiler i taket som skapar undertryck i vinden, samt inbyggda utluft-ventiler i garagedörrarna.
Nyare husbilar än min brukar ha tvångsventilation inbyggd i takluckorna.

Kravet i Tyskland er ett passivt inntak med et minimum areal (som jeg ikke husker lengre) på et lavest mulig punkt lengt mulig vekk fra alle avgasser. På undersiden av bilen er et slik inntak gjerne skjermet med et kilfomet påbygg med åpning bakover. Let bak bakakselen og på høyre side så finner en den oftest.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen