• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Midsommar & Vågen

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Snart är det midsommar, plockade fram några skjortor, shorts, badbyxor osv. När jag började prova alla plagen så uppträdde de konstigt, de ville inte ta min kropp i besittning. På ren skånska de passade inte. Funderade på om allt krympt i tvätten eller om det var konstig luft i garderoben. Fick konsultera hustrun om vad som kunde ha hänt.

Du kanske har gått upp i vikt, sa hustrun, du åt många julbord i december och många påskbord under påsken, kilona kommer kanske därifrån. Om nu ett antal kilon invaderat min kropp så har jag i varje fall själv betalt vartenda kilo med egna pengar.

Ställde mej på vågen och den visade för mycket än den visade för ett år sedan, men kan man lita på vågen. Den vi har är någon gång från 1909, tror jag. Får väl köra i väg den, till en vågmästare, men sa du vågmästaren, frågade hustrun, den här vågen är så antik att den hade platsat i Tv:s antikrunda. Ja den är lite gammal och från 1909, men den visarändå inte rätt vikt. Hustrun har en modern väg som är kopplad till internet, men den visar inte heller rätt vikt.

I slutet av juni varje år kommer delar av jul och påsk maten i repris. När nätterna är som kortast firar vi midsommar. Först på dagen så reser vi ett "kors" som vi kallar midsommarstång. Stången kläs med olika sorters blommor som både gammal och ung varit ute och plockar. Detta brukar ta några timmar eftersom det tar sin tid att klä stången.

När sedan stången rests så kommer det några spelemän med dragspel och fiol för nu skall vi nämligen dansa kring stången. På julen dansar man samma danser fast då kring granen. Några har fåt för sig att de skall sjunga till några av sångerna och detta mina vänner brukar skrämma iväg en del människor. Att se gamla människor hoppa omkring en stång är en underlig syn, som de i södra Europa inte ser och tur är väl detta. Hur kul är det att hoppa runt en klädd stång.

När så dansen är slut och solen sakta börjar sänka sig ner mot horisonten, då kommer delar av julbordet och påskbordet i repris. Dillkokt nypotatis olika sorters inlagd sil, någon sillsort har kanske överlevt påsken. Till detta kommer sedan gräddfil och hackad gräslök. Dryckerna består övervägande av snaps och öl. Det är nu den svenska allsången kommer till sin rätt. Nu tar man fram sånghäften med de sedvanliga snapsvisorna och här spelar melodin och tonart ingen roll, det gäller att sjunga utav bara f-n. Efter några snapsar så sjunger alla utomordentligt bra om man får tro de själva.

Sedan blir det dessert och detta är inget man ändra på för efter silen och snapsen är det dags för jordgubbarna, skulle någon försöka ändra denna tradition blir man landsförvisad. Efter desserten blir det kaffe och avec. Festen fortsätter sedan in på småtimmarna några somnar tidigt långt innan mörkret faller. Andra tar en sväng om på den uppbyggda dansbanan till Kurt-Yngves orkester.

De som inte redan har en tillkommande skall ut och plocka sju olika sorters blommor, som placeras under huvudkudden så man kan drömma om sin tillkommande. Måste vara enklare för tjejerna och killarna, att gå till dansen och själv välja ut sin partner. De som redan har en tillkommande lägger en trisslott under kunden och drömmer om att de sitter i morgonsoffan på TV4 och skrapar fram en storvinst.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen