- Ort
- Playa del Ingles
Jag är en riktig slösare av batteri.
Jag har ett LiFePO4 120A under passagerarsätet och får inte rum med ett till bredvid. Jag har en Pössl Roadcruser 2013 och nu har jag ett kompressorkylskåp och en extra 43 liters frys i skuffen, router, tv, två laptops och funderar på att skaffa en S T A R L I N K på taket som tar mycket ström. På taket har jag redan 540 modiga watt solpaneler sedan tidigare. 120A räcker normalt bra under natten och panelerna laddar oftast upp batteriet redan till lunch om det är klart väder här på Kanarieöarna. Men jag märker att den extra frysboxen tar mycket kräm under natten, nästan så jag får lite elångest.
För att råda bot på det inser jag att jag behöver större batteribank...
Problem: Jag har egentligen bara plats för extra LiFePO4 bak i skuffen bakom nya frysen ca: 3,5 meter från ordinarie batteri. Nu var jag iofs så listig att jag har dragit 16 mm2 kablar till skuffen när jag köpte bilen i Pukavik och lät grabbarna i Kylinge fixa det. De kablarna har jag till en Inverter samt fixat ett starkare 12 voltskraftuttag i skuffen. Invertern har nu spelat ut sin roll då jag har en annan lösning som ger 220 i alla uttag, så den har jag plockat bort.
Jag vet ju att ladd strömmarna från mitt nuvarande LiFePO4 under passagerarstolen inte får vara för höga så att BMS:en slår ifrån när jag kopplat in det nya batteriet. Hur löser jag det? Någon form av regulator???
Jag har ju redan uttag bak och frysen som jag har drar inte mer än 8,5A vid infrysning och mycket lägre i vanlig drift, men jag vill ju gärna att strömmen ska kunna flöda fram och tillbaka i paralellkopplingen.
Då jag bor på Kanarieöarna är utbudet begränsat och oftast tullproblem om jag beställer från Europa. (Kina är inga bekymmer, men frakten blir dyr och tar osäkert lång tid) Men även här är det en explosión med solpaneler och Leroy & Merlin säljer stora LiFePO4 som batteribanker billigt. Funderar på att köpa ett LiFePO4 300A för att aldrig mer ha någon elångest.
Gillar enkla lösningar: Helst vill jag höra. "Inga problem! Koppla in det bara", men jag inser att kunskap från andra är bra före jag gör det. Kanske det går bra om nya batteriet för fulladdat från början???
Vet ju att jag som ex. skulle kunna enkelt koppla in ett Litiumbatteri
- Dometic BLP40 för 1200 € i cigguttaget,
men det blir ju billigare och mer kräm om jag köper ett
- 12V 300Ah LiFePO4 Litium 6000+ djupa cykler för 500 €.
Vet att "Goda råd är dyra", men jag kanske får ett billigt tips?
Jag har ett LiFePO4 120A under passagerarsätet och får inte rum med ett till bredvid. Jag har en Pössl Roadcruser 2013 och nu har jag ett kompressorkylskåp och en extra 43 liters frys i skuffen, router, tv, två laptops och funderar på att skaffa en S T A R L I N K på taket som tar mycket ström. På taket har jag redan 540 modiga watt solpaneler sedan tidigare. 120A räcker normalt bra under natten och panelerna laddar oftast upp batteriet redan till lunch om det är klart väder här på Kanarieöarna. Men jag märker att den extra frysboxen tar mycket kräm under natten, nästan så jag får lite elångest.
För att råda bot på det inser jag att jag behöver större batteribank...
Problem: Jag har egentligen bara plats för extra LiFePO4 bak i skuffen bakom nya frysen ca: 3,5 meter från ordinarie batteri. Nu var jag iofs så listig att jag har dragit 16 mm2 kablar till skuffen när jag köpte bilen i Pukavik och lät grabbarna i Kylinge fixa det. De kablarna har jag till en Inverter samt fixat ett starkare 12 voltskraftuttag i skuffen. Invertern har nu spelat ut sin roll då jag har en annan lösning som ger 220 i alla uttag, så den har jag plockat bort.
Jag vet ju att ladd strömmarna från mitt nuvarande LiFePO4 under passagerarstolen inte får vara för höga så att BMS:en slår ifrån när jag kopplat in det nya batteriet. Hur löser jag det? Någon form av regulator???
Jag har ju redan uttag bak och frysen som jag har drar inte mer än 8,5A vid infrysning och mycket lägre i vanlig drift, men jag vill ju gärna att strömmen ska kunna flöda fram och tillbaka i paralellkopplingen.
Då jag bor på Kanarieöarna är utbudet begränsat och oftast tullproblem om jag beställer från Europa. (Kina är inga bekymmer, men frakten blir dyr och tar osäkert lång tid) Men även här är det en explosión med solpaneler och Leroy & Merlin säljer stora LiFePO4 som batteribanker billigt. Funderar på att köpa ett LiFePO4 300A för att aldrig mer ha någon elångest.
Gillar enkla lösningar: Helst vill jag höra. "Inga problem! Koppla in det bara", men jag inser att kunskap från andra är bra före jag gör det. Kanske det går bra om nya batteriet för fulladdat från början???
Vet ju att jag som ex. skulle kunna enkelt koppla in ett Litiumbatteri
- Dometic BLP40 för 1200 € i cigguttaget,
men det blir ju billigare och mer kräm om jag köper ett
- 12V 300Ah LiFePO4 Litium 6000+ djupa cykler för 500 €.
Vet att "Goda råd är dyra", men jag kanske får ett billigt tips?