• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Mera LiFePO4 långt från det 1:a

SirMcLain

iValberedning
Medlem
Ort
Playa del Ingles
Jag är en riktig slösare av batteri.

Jag har ett LiFePO4 120A under passagerarsätet och får inte rum med ett till bredvid. Jag har en Pössl Roadcruser 2013 och nu har jag ett kompressorkylskåp och en extra 43 liters frys i skuffen, router, tv, två laptops och funderar på att skaffa en S T A R L I N K på taket som tar mycket ström. På taket har jag redan 540 modiga watt solpaneler sedan tidigare. 120A räcker normalt bra under natten och panelerna laddar oftast upp batteriet redan till lunch om det är klart väder här på Kanarieöarna. Men jag märker att den extra frysboxen tar mycket kräm under natten, nästan så jag får lite elångest.

För att råda bot på det inser jag att jag behöver större batteribank...

Problem: Jag har egentligen bara plats för extra LiFePO4 bak i skuffen bakom nya frysen ca: 3,5 meter från ordinarie batteri. Nu var jag iofs så listig att jag har dragit 16 mm2 kablar till skuffen när jag köpte bilen i Pukavik och lät grabbarna i Kylinge fixa det. De kablarna har jag till en Inverter samt fixat ett starkare 12 voltskraftuttag i skuffen. Invertern har nu spelat ut sin roll då jag har en annan lösning som ger 220 i alla uttag, så den har jag plockat bort.

Jag vet ju att ladd strömmarna från mitt nuvarande LiFePO4 under passagerarstolen inte får vara för höga så att BMS:en slår ifrån när jag kopplat in det nya batteriet. Hur löser jag det? Någon form av regulator???

Jag har ju redan uttag bak och frysen som jag har drar inte mer än 8,5A vid infrysning och mycket lägre i vanlig drift, men jag vill ju gärna att strömmen ska kunna flöda fram och tillbaka i paralellkopplingen.

Då jag bor på Kanarieöarna är utbudet begränsat och oftast tullproblem om jag beställer från Europa. (Kina är inga bekymmer, men frakten blir dyr och tar osäkert lång tid) Men även här är det en explosión med solpaneler och Leroy & Merlin säljer stora LiFePO4 som batteribanker billigt. Funderar på att köpa ett LiFePO4 300A för att aldrig mer ha någon elångest.

Gillar enkla lösningar: Helst vill jag höra. "Inga problem! Koppla in det bara", men jag inser att kunskap från andra är bra före jag gör det.:unsure: Kanske det går bra om nya batteriet för fulladdat från början???

Vet ju att jag som ex. skulle kunna enkelt koppla in ett Litiumbatteri
- Dometic BLP40 för 1200 € i cigguttaget,
men det blir ju billigare och mer kräm om jag köper ett
- 12V 300Ah LiFePO4 Litium 6000+ djupa cykler för 500 €.

Vet att "Goda råd är dyra", men jag kanske får ett billigt tips? ;)

1730816266584.png
1730816235274.png
 
Jag skulle föredra 1 batteri alla dar i veckan.

Det är rätt vanligt med obalans mellan 2st LFP-batterier då det inte är helt lätt att få till det med motstånd i kopplingar, kablar m.m.
En diagonalanslutning med 2st brukar vara ett måste.
 
Senast ändrad:
Jag skulle föredra 1 batteri alla dar i veckan.

Det är rätt vanligt med obalans mellan 2st LFP-batterier då det inte är helt lätt att få till det med motstånd i kopplingar, kablar m.m.
En diagonalanslutning med 2st brukar vara ett måste.
Har ingen lust att slänga mitt första batteri. Men solpanelerna via mppt regulatorn ger ju bra med volt och det måste ju spilla över till det 2:a när det är fullt. 500€ för 300Ah är ju billigt. Bryr mig inte om det bara skulle ramla in 200Ah. Bättre det än Dometic 40Ah som är dubbelt så dyrt. Är jag helt ute och cyklar?
 
Senast ändrad:
Självklart kan du gå på 2st batterier.
Se till att spänningen i de 2 är hyffsat lika vid sammankopplingen, ifall du finner ett likadant som ditt nuvarande så kan det vara en fördel med likadana BMS I batterierna, men inget måste.
Ett måste tycker jag dock att ifall du går på 2st batterier är att de blir diagonalt anslutna för att minska risken att de hamnar i olika soc laddstatus.

223311-2batterikoppling.jpg
 
Du har alltså utrymmet under förarstolen upptaget av något annat som du inte kan/vill flytta på för att sätta ett extra batteri där?

Jag har EBL + batteri 1 under förarstolen och batteri 2 + ny laddare mm under passagerarstolen. Det blev en del kabeldragning men inga långa sträckor.

Jag har sett att andra har klämt in två batterier, eller ett stort, under passagerarstolen.
 
Jag skulle gå på ett i ungefär samma storlek isåfall.
Jag vet inte hur mycket kapacitet ditt nuvarande batteri har kvar, men kollar du efter ett nytt på 100Ah så borde de inte hamna så långt ifrån varandra i kapacitet, och det kryllar av dessa som budgetbatteri på nätet, välj ett med blåtand.
Kan inte beställa batterier till Kanarieöarna då de är för tunga. Men en obalans hur stor kan det vara. 30%?
 
Kan inte beställa batterier till Kanarieöarna då de är för tunga. Men en obalans hur stor kan det vara. 30%?

Obalansen mellan 2 olika storlek på LFP medför egentligen bara att det mindre kommer att cykla oftare, det luriga dock är att ha koll på hur mycket kapacitet man har kvar, där är blåtandskoppling till BMS till stor hjälp.
Pga den plana spänningskurvan på LFP så kan 0,1V skillnad motsvara 50% i kapacitet.
Dock så balanserar batterierna sig emellan nära tomt/fullt när skillnaden i spänning börja diffa, men har du blåtand i båda så ser du iallafall vad kapaciteten ligger på, så detta är bara "småsaker" egentligen.
 
Obalansen mellan 2 olika storlek på LFP medför egentligen bara att det mindre kommer att cykla oftare, det luriga dock är att ha koll på hur mycket kapacitet man har kvar, där är blåtandskoppling till BMS till stor hjälp.
Pga den plana spänningskurvan på LFP så kan 0,1V skillnad motsvara 50% i kapacitet.
Dock så balanserar batterierna sig emellan nära tomt/fullt när skillnaden i spänning börja diffa, men har du blåtand i båda så ser du iallafall vad kapaciteten ligger på, så detta är bara "småsaker" egentligen.
Tack! För ett mycket bra svar. Du är ovärdelig i gruppen.😀
 
Peter sin tegning med kabling er så nær optimal som mulig uten en masse fikling. For deg er det ett lite problem og det er at det forutsetter en kabel mer mellom batteriene en du har på plass. En mer enkel parallell kobling hvor en kobler MPPT laderen på og ved det største batteriet helst med de tyngste forbrukere koblet der også vil redusere jojo spenningen på det minste. Det som bremser ladestrøm er seriemotstand i kabling så med MPPT koblet til det store batteriet vil gi det lille tid til å følge med. Jeg regner med at øvrig strømforbruk er relativt lite så forskjellen i batterispenning blir veldig liten.
 
Nu efter många överväganden och råd

har jag beställt detta. Billigt och bra... Med 3000-10000 cykler kan jag bara konstatera att min bil är skrotad och jag inte längre finns till före mina batterier går ur tiden där cyklerna är beräknade till max 100-150 per år.

1731021649830.png
Sedan är nästa puck att se om varan kommer fram. Men betald är den på AliExpress ivarjefall. :)
 
Nu efter många överväganden och råd

har jag beställt detta. Billigt och bra... Med 3000-10000 cykler kan jag bara konstatera att min bil är skrotad och jag inte längre finns till före mina batterier går ur tiden där cyklerna är beräknade till max 100-150 per år.

Visa bilaga 43014
Sedan är nästa puck att se om varan kommer fram. Men betald är den på AliExpress ivarjefall. :)
Kommer va enda husbilen på GG med el som i ett kärnkraftverk 🤣
 
Jag har ju ett LFP på över 400Ah, jag överdrev också.
"Problemet" med ett stort bobatteri är dock hur man ska lyckas att ladda upp det till 100%, det gäller att fylla all ledig takyta med solpaneler!
Jag har bara 3x120W på taket och det gör att egentligen är det bara maj-juli som jag kan lyckas nå fulladdat vid fricamping.

Min husbil står obrukad utomhus sedan 2månader, glömde lite utrustning igång så batteriet tömdes på en månad, nu efter en månad utan förbrukning och med den lilla laddning solpaneler ger denna årstid, trots vackert väder är jag uppe i 23%!
Mitt på dagen vid strålande solsken så laddar det 1,5A denna årstid!
Samma väder i maj-juni får jag 21A från solen.
Så det är inte många gånger om året jag når 100% fulladdat, jag har ju ingen 230V laddare, så solen samt körning är enda laddning jag har.

Ralph har dock optimala förhållanden för fricamping ☀️☀️
 
Senast ändrad:
Jag har ju ett LFP på över 400Ah, jag överdrev också.
"Problemet" med ett stort bobatteri är dock hur man ska lyckas att ladda upp det till 100%, det gäller att fylla all ledig takyta med solpaneler!
Jag har bara 3x120W på taket och det gör att egentligen är det bara maj-juli som jag kan lyckas nå fulladdat vid fricamping.

Min husbil står obrukad utomhus sedan 2månader, glömde lite utrustning igång så batteriet tömdes på en månad, nu efter en månad utan förbrukning och med den lilla laddning solpaneler ger denna årstid, trots vackert väder är jag uppe i 23%!
Mitt på dagen vid strålande solsken så laddar det 1,5A denna årstid!
Samma väder i maj-juni får jag 21A från solen.
Så det är inte många gånger om året jag når 100% fulladdat, jag har ju ingen 230V laddare, så solen samt körning är enda laddning jag har.

Ralf har dock optimala förhållanden för fricamping ☀️☀️
Vi är riktiga miljövänner vi, som har elingången obrukad och använder Ra:s (solguden) resurser.
  • I den egyptiska mytologin är Ra (Re) solgudens mest betydelsefulla form. Ra styr solbåten under dag och natt. Solen föds i öster, liten och nyfödd, med drag av Horus, är Re-Schu i zenit, går åldrad och döende ned i väster som Re-Atum, och förenas med Osiris vid midnatt i underjorden, för att åter födas vid horisonten.
Jag lyckades maxa mitt tak med 3 x 180 watt.😁 Dock har jag bara en MPPT regulator på 30A. Har tills nu inte sett något behov att byta till 50A, så på sommaren maxar den hela tiden på 30A och nu när vintern kommer går det faktiskt ner till 23-28A även här på Kanarieöarna och maxar sällan.

20240313_131719.jpg20240313_131717.jpg


Skulle kanske få plats med 3 x 50 watt bredvid takluckorna, men då måste jag registreringsbesiktiga om bilen. Det var jag tvungen att göra när jag ökade från 360Watt till 540Watt. I registreringsbeviset står måtten på panelerna samt antal. Var tvungen att lämna in monteringsintyg och faktura från företaget som monterat. I Sverige är det inte samma krav. En liten chock ibland med alla regler.:)

Kanarierna löser problemet enkelt. De har solpanelerna på ett takräck som de tar av före besiktningen. ;)

Ps! Samma regler gäller för extraljus och dragkrok.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen