• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Masa vintertäcke

Tack för idéen. Jag har sytt en del dynor o bäddmarasser till båten/ båtar under årens lopp. Det jag har lärt mig på det är att det blir bättre o bättre ju noggrannare man är. Man måste mäta och klippa väldigt exakt. Min fråga tillbaka är...tror du att man klarar detta på en vanlig " hemmasymaskin" eller har du tillgång till en kraftigare?
 
Tack för idéen. Jag har sytt en del dynor o bäddmarasser till båten/ båtar under årens lopp. Det jag har lärt mig på det är att det blir bättre o bättre ju noggrannare man är. Man måste mäta och klippa väldigt exakt. Min fråga tillbaka är...tror du att man klarar detta på en vanlig " hemmasymaskin" eller har du tillgång till en kraftigare?
Har tillgång till en kraftigare med dubbelsöm, en riktig industrimaskin, men jag tänker prova med en vanlig först.

Sydde nuvarande på en vanlig maskin

A1F7299A-811A-4602-9D02-1BC5176E991E.jpeg

A7A849EE-F561-4FB2-8529-8F4A6A97850B.jpeg

Kjell
 
Det som syns på bild fick jag gratis av en granne men det är samma som säljs av följande företag


Om jag kommer ihåg rätt så räcker det med 5m om man mallar ”smart”.

Har sett att det finns gör-det-självkitt på något företag som säljer husbilstillbehör.

Gjorde följande
- mallade av direkt på plats genom att rita på med tuschpenna
- klippte till med sax
- kantsydde på vanlig symaskin med polyesterband, köpt på Stoff&Stil, med tråd anpassad för detta
- klistrade på kardborreband, svårt att hitta rätt som tål värme - här får man testa sig fram

Det nya som jag funderar på skall bli som ett riktigt Masatäcke med riktigt bra tyg. Håller på med marknadsundersökning och har beställt tygprover. Har nog hittat vad jag vill ha men ber att få återkomma lite senare.
 
Det som syns på bild fick jag gratis av en granne men det är samma som säljs av följande företag


Om jag kommer ihåg rätt så räcker det med 5m om man mallar ”smart”.

Har sett att det finns gör-det-självkitt på något företag som säljer husbilstillbehör.

Gjorde följande
- mallade av direkt på plats genom att rita på med tuschpenna
- klippte till med sax
- kantsydde på vanlig symaskin med polyesterband, köpt på Stoff&Stil, med tråd anpassad för detta
- klistrade på kardborreband, svårt att hitta rätt som tål värme - här får man testa sig fram

Det nya som jag funderar på skall bli som ett riktigt Masatäcke med riktigt bra tyg. Håller på med marknadsundersökning och har beställt tygprover. Har nog hittat vad jag vill ha men ber att få återkomma lite senare.
Vilken av tjocklekarna använde du?
 
Såg att det fanns tjockare oxå, blir det nått problem jag inte tänker på om man använder den tjockaste 16mm?
Vet inte hur det går att sy kantband när det är så tjockt. Kräver i så fall ett brett band. Sen gäller det väl förvaringen. Brukar rulla ihop mina tre bitar, sätter rem runt, och förvara dem i garaget.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen