• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Skadedjur Möss

Fodrstationer av typen Anticimex med rett "fodr" bruker å hjelpe noe.
Det "fodret" som Anticimex numera ger till privatpersoner är totalt verkningslöst. För några år sedan fick man några "klumpar" som mössen skulle gnaga på och det såg man på den färgade avföringen att de åt av betet. Det skulle ge inre blödningar så mössen till att börja med blev törstiga och gav sig av för att söka vatten.
Det bete man får idag är små påsar som mössen överhuvud taget inte bryr sig om. De ligger kvar i foderstationen tills de möglat.
Nä, burfällor är det enda som fungerar under längre tid. Enligt lag skall de tömmas/kontrolleras med visst intervall.
 
Litar helt och fullt på grannskapets katter (5 st) håller rent från möss. Har fungerat i 8 år. Jag håller tummarna för att det funkar i framtiden också.
Självklart har hela bilen ”sanerats” på mat och annat som mössen gillar.
 
Litar helt och fullt på grannskapets katter (5 st) håller rent från möss. Har fungerat i 8 år. Jag håller tummarna för att det funkar i framtiden också.
Självklart har hela bilen ”sanerats” på mat och annat som mössen gillar.
Möss söker inte enbart Mat utan Skydd.. skydd för väta tycks går före skydd för kyla verkar det som.
 
Ja inte bara husbilar går fria denna tog jag i går natt bakom frysen i köket biltemafälla laddad med ölkorv det kan dom ej motstå
 

Bilagor

  • 20230102_120801.jpg
    20230102_120801.jpg
    2 MB · Visningar: 60
Var och titta till bilen idag och den står utomhus allt såg perfekt ut, torrt och fint inne i bilen och inte en tillstymelse till möss eller andra besökare.
Själv tror jag inte på alla dessa huskurer m.m utan jag ser till att inget kan ta sig in i bilen.
Har ingen värme eller fönster öppna utan litar på den vanliga vantilationen, täcker bara för vind och sidorutorna i hytten övriga låter jag vara.

Bilen står uppstäld på en grusplan vid en verkstad med några andra husbilar och husvagnar, det finns lite skog runtomkring så chansen är stor att det finns möss och annat i området.
 
Var och titta till bilen idag och den står utomhus allt såg perfekt ut, torrt och fint inne i bilen och inte en tillstymelse till möss eller andra besökare.
Själv tror jag inte på alla dessa huskurer m.m utan jag ser till att inget kan ta sig in i bilen.
Har ingen värme eller fönster öppna utan litar på den vanliga vantilationen, täcker bara för vind och sidorutorna i hytten övriga låter jag vara.

Bilen står uppstäld på en grusplan vid en verkstad med några andra husbilar och husvagnar, det finns lite skog runtomkring så chansen är stor att det finns möss och annat i området.
Hur ser du till att inget kan ta sig in i bilen?
 
Tätar alla hål, te-silar kan man använda till mycket🙂
Möss kommer in genom utrymmen lika stora som ett hål du gör med en blyertspenna. Handbromswire är en in infart.

B-stolpen på Plåtisar Halvintregerade Ducato är ofta en Motorväg in i bilen då B-stolpen är öppen rakt ut, nätet som borde sitta där tycks vara för dyrt eller har försvunnit. Finns många hål man inte upptäcker, de kan gnaga ett hål i plasten och få infart mellan yttervägg och innervägg..
B-stolpen är också orsaken till att det drar bakom ryggen i hytten, kan åtgärdas genom att rostskydda, pula ner alufolie eller tålfri stålull, sedan lite bygg foam.. lite eftersom det expandera mycket. Sedan är mus ingång och draghål borta.

Du står på Grusplan, bara det gör att risken är 80% mindre än att stå på gräs, möss ogillar öppna ytor som de måste springa över, finns risk för flyganfall så att säga, finns heller inga gömställen mot katter rävar och andra rovdjur.

Detta med blyertspenna visade Gefle Dagblad för Många år (20) sedan, möss hölls utan mat i en låda, sedan testade man hur små hål de tog sig igenom till en låda intill med mat, det minsta var hålet som en blyertspenna gjorde i masonit skivan som agerade mellanvägg.

Att Huskurer fungerar kan jag nu säga är bevisat, 4:e säsongen pågår och hittills inga möss i bilen men finns utanför, grannen satt ut 2 Bil T. fällor under sin bil och tog 4 st innan Han tröttnade, räven tycks fånga möss under snön också :)

Ett problem kan vara när man vill täta mot möss är att hitta myggnät i metall, allt är ju plast idag.

Håller tummen för att Pepparmynts oljan fortsätter att ha Magiska krafter fram till i April då det bör vara dax för mössen att vara utomhus igen.
 
Problemet är inte bara möss i husbilen, möss i motorrummet kan göra stor skada. Kompisen fick byta kabelstammen till motorn, ett kalas som gick på över 30 000:- Dessutom verkar de gilla luftfilter.
En vuxen mus behöver en öppning på ca 17 mm för att ta sig igenom, det där med ett hål stort som en penna verkar gälla en liten näbbmus.
Kolla här:
 
Vi hade en (modell oklar) mus i kylskåpet på jobbet (på 3:e våningen)…
Den ska ha tagit sig in och ut genom dräneringen för kondensvattnet.
Men fällan fick den inte med sig igenom hålet, så då blev den kvar på hyllplanet.
 
Problemet är inte bara möss i husbilen, möss i motorrummet kan göra stor skada. Kompisen fick byta kabelstammen till motorn, ett kalas som gick på över 30 000:- Dessutom verkar de gilla luftfilter.
En vuxen mus behöver en öppning på ca 17 mm för att ta sig igenom, det där med ett hål stort som en penna verkar gälla en liten näbbmus.
Kolla här:
Kan bara instämma, vi hade möss i motorutrymmet på båda våra personbilar häromåret, veckorna innan de skulle återlämnas (privatleasing), inte bitit av något som krävde åtgärder men käkat upp isolering på kablar och de hade även varit inne i kupén och gnagt på växelspaksdamasken i ena bilen som naturligtvis fick lagad/bytas. Man undrar om det är värt att vara djurvän när man ser vad de där kräken åstadkommer, vi har väl tur att majoriteten av djurarter i vårt avlånga land trots allt inte är av skadekaraktär!
 
Denne krabaten setter til livs mange mus og råttor :D. Den ligger et par meter fra inngangsdøren min nå. Kom for litt over et døgn siden og en kunne se at den nettop hadde satt til livs en god del. Rakk ikke å se hvor lang den er, men på det tykkeste omtrent som en arm.

IMG_20230106_121335.jpg
 
Denne krabaten setter til livs mange mus og råttor :D. Den ligger et par meter fra inngangsdøren min nå. Kom for litt over et døgn siden og en kunne se at den nettop hadde satt til livs en god del. Rakk ikke å se hvor lang den er, men på det tykkeste omtrent som en arm.

Visa bilaga 20188
En av mina kompisar är orm-nörd, han svarar så här,

Ja. Det är en sorts rutpyton. Carpet python på engelska.
Är bilden från australien?
 
Ja tatt 2 meter fra inngangen til vår del av huset, i en overgrodd plantning. Og ja det er en carpet snake, som nå har krøpet lengre ned i gresset og er nesten ikke synlig lengre. Vi har et par digre slike og noen mindre. Ellers finnes det noen få Redbelly Black som holder området nesten fritt for de farligere Eastern Brown og Tiger Snakes. Redbellyen var lenge ikke regnet som giftig da ingen ble bitt, men den er faktisk litt giftigere enn Diamond Head Rattle Snake - bra den er veldig fredlig av seg overfor 2 og 4 beinte vesen. Den spiser stort sett kun andre slanger og frosker. Vi har og et par søte Green Tree Snakes, små slanke ikke giftige slanger.
 
Problemet är inte bara möss i husbilen, möss i motorrummet kan göra stor skada. Kompisen fick byta kabelstammen till motorn, ett kalas som gick på över 30 000:- Dessutom verkar de gilla luftfilter.
En vuxen mus behöver en öppning på ca 17 mm för att ta sig igenom, det där med ett hål stort som en penna verkar gälla en liten näbbmus.
Kolla här:
Det var utsvultna Skogsmöss, men Näbbmöss är ännu mindre och kan troligen ta sig genom ännu mindre utrymmen, JO.
Ett sätt är att hänga/lägga pepparmints the påsar i motorutrymmet, har själv klippt söder en disksvamp i 4 delar och droppat Pepparmyntsolja på dess, håller doften länge.
I vår första HB hittade jag 4 möss i luftrenaren, oklart varför de lockas ner där, men insekter som sugs in kan avge dofter...?
 
Denne krabaten setter til livs mange mus og råttor :D. Den ligger et par meter fra inngangsdøren min nå. Kom for litt over et døgn siden og en kunne se at den nettop hadde satt til livs en god del. Rakk ikke å se hvor lang den er, men på det tykkeste omtrent som en arm.

Visa bilaga 20188
Ganska ofarlig för Möss denna Årstid :)
 
Inlägg 9 kan ni bortse ifrån, köp den inte. Bevisligen så är där möss intill.
 

Bilagor

  • 20230417_091939.jpg
    20230417_091939.jpg
    1,5 MB · Visningar: 51

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen