• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bodel övrigt Möss i bilen

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ett återkommande tema som aldrig verkar ta slut.

Har nu testat det mesta för att hindra mössen att ta sig sig in i bilen som t.ex

• musskrämmor av olika modeller
• pepparmyntsolja

Trodde länge på pepparmyntsoljan. Men även fast den var inköpt på rätt apotek så hjälpte den inte.

Men skam den som ger sig. Tänkte att lite ljud skulle hjälpa. Ställde en radio i husbilen med P1 gående dygnet runt. Det visade sig att mössen höll sig utanför bilen i några nätter. Men som så många gånger förr så grusades mina förhoppningar i natt. Nu var de tillbaka.

För att få lite bättre koll på var de tar sig in så har jag monterat en kamera inne i bilen. Nästa steg, som börjar närma sig, är att sätta kameran under bilen.

Bifogar en kort filmsnutt som visar ett av de ”söta” små odjuren.

Håller med dig helt och hållet. Har redan gjort försök att täta ingångshålen men tydligen inte lyckats fullt ut.

De hål jag just nu tänker sikta in mig på är

• ingången för handbromsvajern
• b-stolparna
• batterilådan för startbatteriet

Men det finns säkert fler hål att täta.

Hoppas få hjälp av kameran att se var de tar sig in.
Och vid pedalerna...

Hela trådens syfte har ju varit just det, att stoppa mössen från att ta sig in. Tycker att det är den spontana, mest intuitiva, reflektionen att hindra mössen från att ta sig in i stället för att hålla på med en massa mirakelmedel som inte håller måttet. Hitills har jag inte sett något medel/någon åtgärd som har bekräftad effekt från ett flertal användare.
Hade för några år sedan möss inne i vår sommarstuga. När de inte kröp i väggarna eller uppe i taket tog de sig en vända i sängkläderna och släppte ifrån sig sina extremiteter. Inte fullt så roligt. Jag gav mig den på att hitta var de tog sig in i huset. Efter mycket letande lyckades jag hitta ingången och lyckades täta ingångshållet. Peppar, peppar men nu har vi haft musfritt i 5 år utan några som helst medel eller apparater.
Försöker tillämpa samma tankesätt när det gäller husbilen. Det enklaste, billigaste och skönaste är naturligtvis att lyckas täppa till hålet/hålen där mössen tar sig in. Om jag inte lyckas får jag väl fortsätta lyssna till övrigas förslag på alla undermedel och mirakelapparater.

Hela trådens syfte har ju varit just det, att stoppa mössen från att ta sig in. Tycker att det är den spontana, mest intuitiva, reflektionen att hindra mössen från att ta sig in i stället för att hålla på med en massa mirakelmedel som inte håller måttet. Hitills har jag inte sett något medel/någon åtgärd som har bekräftad effekt från ett flertal användare.
Hade för några år sedan möss inne i vår sommarstuga. När de inte kröp i väggarna eller uppe i taket tog de sig en vända i sängkläderna och släppte ifrån sig sina extremiteter. Inte fullt så roligt. Jag gav mig den på att hitta var de tog sig in i huset. Efter mycket letande lyckades jag hitta ingången och lyckades täta ingångshållet. Peppar, peppar men nu har vi haft musfritt i 5 år utan några som helst medel eller apparater.
Försöker tillämpa samma tankesätt när det gäller husbilen. Det enklaste, billigaste och skönaste är naturligtvis att lyckas täppa till hålet/hålen där mössen tar sig in. Om jag inte lyckas får jag väl fortsätta lyssna till övrigas förslag på alla undermedel och mirakelapparater.
Du tycks ha missat mycket: Pepparmynts oljan hjälper verkligen, doften får mössen att vända.
Men som jag skrivit massor av gånger köp rätt olja från apoteket.se annan har inte samma effekt, droppa överallt där Du tror möss kan komma in och långt in under skåp inte bara på en enda plats, under stolarna eller annan plats där elsystemet ligger.
Pepparmints te påsar, doftar ännu mer om Du offrar en droppe på påsen och håller doften i månader.
Såg i nysnön i går spår efter de små krabaterna, in under bilen .. och ut på andra sidan, vår var inte attraktiv denna gång, luktar verkligen gott i bilen från Pepparmyntans olja.
Däremot finns inte några elektroniska prylar som fungerar, enligt de som använt dem. Blir nog som med kattskrämman vi köpte en gång, katten skulle fly enligt reklamen.. istället tog hon som vana att gå fram till stolpen med skrämman, kjela lite med den och sedan lägga sig i våra stolar..

Senast ändrad:
Jag verkar inte alls ha missat något. Har gjort precis som du skriver i flera år och trodde precis som du att det var ett säkert medel att hålla mössen utanför husbilen. Nu vet jag och förhoppningsvis du också att så inte är fallet.

PS. Var och en blir salig på sin tro. DS

Absolut ska man eftersträva det, men tyvärr kan möss göra minst lika mycket åverkan i motorrummet bland alla kablar och gummislangar. :(

Finns det nån som provat med flöjt?
Gammal o väl beprövad metod.
För den som provat allt... så är det väl värt att chansa på.

Råttfångaren från Hameln – Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Råttfångaren_från_Hameln

PS nu ska ju inte alla hål ..täppas till!
Men alla hål o springor behöver åtgärdas så att de är mindre än ca 4-5 mm...max i storlek. Så i första hand finmaskigt nät. men också..typ stålull eller annat som inte är så aptitligt att gnaga på.
Men först måste ju dessa hål/ ingångar hittas.
Nej , i motorrummet fungerar det inte med nät? Det blir nog lite väl krångligt?
Fast jag tolkar den ursprungliga frågan som att det handlar om bodelen?

Nu fick jag några reflektioner. Alla utom Geva har missat mina inlägg 47 och 103. Undrar så vad jag gör för fel när jag skriver, försöker även tydliggöra med bilder. Men det funkar ju inte. Att täta alla hål i bodelen gör ju ingen nytta för motorutrymmet, då det är ett gigantiskt hål alltihop.

Skall man först få skador i bodelen för att göra åtgärder och sedan vänta på skador i motorutrymme för att sedan göra åtgärder? När man kan göra en åtgärd på hela husbilen.

Tror inte alls att alla utom Geva har missat dina inlägg. Tvärtom tror tror jag att många med mig har läst dina inlägg. Det stora problemet, enligt mig, är att det finns så få ”vittnesmål” som verifierar att utrustningen verkligen fungerar. Det innebär inte med automatik, som jag skrivit tidigare, att den inte fungerar. Men det hade ju varit intressant att få ta del av flera musjägares erfarenheter då produkttypen funnits på marknaden så länge.

Nu står vi i ett garage och vi låter alltid motorhuven stå öppen under vinterförvaringen. Vet inte om det hjälper men det är så enkelt att göra så jag fortsätter med det trots att vi aldrig fått in någon mus där.

Där vi har husbilen bor ägarna precis bredvid och dom har katt men där kommer mössen in lite då och då.
Är tveksam på att sprida katthår fungerar.

Även vi har besök av grannens katt under husbilen. Ser den på kameran ungefär 2-3 ggr/dygn. Men som sagt det är svårt att avgöra om det är doften från möss som lockar dit katten eller om det är doften av katt som skrämmer bort mössen. Har ju inte sett några möss vare sig inne i eller under husbilen på ett par veckor.
Det kan ju också vara så att katten vittjar våra musfällor där den ena är placerad nära husbilen. För något år sedan, då vi fångade så mycket möss, så var fällorna ofta vittjade innan vi hann göra det. Kunde även se kattspår i snön till och från fällorna. Hoppas den är tacksam för att få komma till dukat bord. Stackaren kanske får för lite mat hemma.
För några år sedan, då vi hade små lösa musfällor från Biltema, så hittade en annan granne vår fälla med fångad mus under sin säng. Jag kunde identifiera fällan då jag satt ett rött plastband i den för att lättare kunna hitta den i terrängen. Avståndet till den grannen är ca 300 meter fågelvägen.

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen