• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hjul Mönsterdjup däck

Dethleffs

Välkänd medlem
iKunskapsbibliotek
Medlem
Bytte husbil förra året till en ny. Förra säsongen så fick jag en kommentar av en kompis när han såg framdäcken (stod vridna så man såg mönstret tydlig). Den bilen kan ju inte vara ny, där ser ut att var dåligt mönsterdjup. Vi mätte inte och jag kunde bara hålla med.
Var hos däck firman idag av en annan anledning och vi stod och snackade, så kom vi in på detta ämne. Jodå så är det säger han, man ville ha ner avgasutsläppen och däck rullar lättare med mindre mönster. Det har säkert varit så i sex sju år. Jag står och gapar och tittar storögt på honom, så kan det väl ändå inte vara.
Nu väl hemma så hittar jag detta https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-skal-for-minskat-monsterdjup och det är tio år gammalt och jag lärde mig det idag!

Stämmer, våra sommardäck har "A" för både ljud och förbrukning och är ganska småmönstrade på sidorna, men ändå har tre 6-7mm djupa skåror i mitten... Är verkligen lättrullade och tysta jämfört med åretrunt däcken som vi inte ska använda längre.

Trikset er full dybde på langsgående riller og minimal på tverr. For enkelte dimmensjoner er det nesten umulig å finne dekk som har grep på fuktig gress. Klarte til slutt å finne et sett som passet til vår Iveco Daily 45C180 lastebil. Originale hadde 3 dype langsgående riller og et brukbart antall relativt dype men uten bredde på tverr. Mønsteret ga brukbart grep på tørre landeveier, men spant med en gang det var gress. De nye har endel mer lyd på tørr vei, men klarer fuktig gress mye bedre.

Stämmer, våra sommardäck har "A" för både ljud och förbrukning och är ganska småmönstrade på sidorna, men ändå har tre 6-7mm djupa skåror i mitten... Är verkligen lättrullade och tysta jämfört med åretrunt däcken som vi inte ska använda längre.
Problemet är ju om ni av en eller annan anledning måste köra hem under vintertid då blir det problem inte bara i Sverige utan också i Tyskland. Jo det finns en del som kör ändå men händer det en olycka så blir det stora problem. Jag har ju kört med året runt däck fast jag vet att de oftast är mycket sämre för att uppfylla lagkraven.

Problemet är ju om ni av en eller annan anledning måste köra hem under vintertid då blir det problem inte bara i Sverige utan också i Tyskland. Jo det finns en del som kör ändå men händer det en olycka så blir det stora problem. Jag har ju kört med året runt däck fast jag vet att de oftast är mycket sämre för att uppfylla lagkraven.
Så tänkte vi när jag köpte våra året runt däck, men verkligheten brukar vara så här:
- Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag under tidsperioden 1 december - 31 mars. Vi åker 1-4 november.
- Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen (Polisen avgör). November/april (?)
- 1 april till 30 november = om det inte är vinterväglag ska du använda sommardäck Vi är hemma 23 april.

Vi beräknar vara hemma december kör på original däck som satt på bilen. Om det är snöstorm så stannar vi tills vägen är plogad.
Väl hemma åker vinterdäcken på 😀

Sommardäck kan ju se ut på många sätt och är det mycket mönster fungerar de ganska bra, jag är ju uppväxt med sommardäck hade en Saab tvåtakt och sommardäck på vintern 38hk och den spann loss i 100 km.
Beror väldigt mycket på vem som kör men det är ju myndigheterna som bestämmer skulle köra med sommardäck året runt annars. Det är ju sällan man behöver köra på is och snö det röjs ju fort. Sen söderut får man ju välja sina vägar man kör ju inte upp i Andorra på vintern.

Vi har kört drygt 3000 mil på våra Michelin Agilis CrossClimate (tror jag de heter) och de har bra mönsterdjup kvar, både på längden och tvären. Kan nog ha att göra med att de är godkända som vinterdäck också (snöflinga), men de fungerar bra på sommarväglag och ska ha rätt bra testvärden på våt väg vill jag minnas. Vått gräs är dock utmanande om underlaget är lite sunkigt, fast det gäller nog de flesta däck som inte är "AllTerrain" eller liknande. När det är riktigt vinterväglag och is får dock husbilen stå (ca dec-feb), då vill jag ha dubb om jag ska att ge mig ut på vägarna. Vill gärna överleva fram till pension, även om själva pensionen (inkomsten) nog inte kommer vara så mycket att se fram emot när man väl kommer dit (hinner passera många klåfingriga politiker som kan/kommer ändra på förutsättningarna innan dess!).

Vi har kört drygt 3000 mil på våra Michelin Agilis CrossClimate (tror jag de heter) och de har bra mönsterdjup kvar, både på längden och tvären. Kan nog ha att göra med att de är godkända som vinterdäck också (snöflinga), men de fungerar bra på sommarväglag och ska ha rätt bra testvärden på våt väg vill jag minnas. Vått gräs är dock utmanande om underlaget är lite sunkigt, fast det gäller nog de flesta däck som inte är "AllTerrain" eller liknande. När det är riktigt vinterväglag och is får dock husbilen stå (ca dec-feb), då vill jag ha dubb om jag ska att ge mig ut på vägarna. Vill gärna överleva fram till pension, även om själva pensionen (inkomsten) nog inte kommer vara så mycket att se fram emot när man väl kommer dit (hinner passera många klåfingriga politiker som kan/kommer ändra på förutsättningarna innan dess!).
Vi lever och frodas trots Dubbfria däck på Husbilen sedan 2001.. kör uppskattningsvis 600 mil per vinter, många gånger 12 resor
tur o retur Jokkmokk i äkta vinterväder och vinterväglag med spegelplank E45 från Kårböle och upp, ingen sand/grus utom i Östersund
trakten, vinter väg plogat skrapat, ytterst sällan vi sett dikeskörningar överhuvudtaget norr om Kårböle.. men.. söder om Byn Rv84 där saltning upphör finns talrika spår i snön efter avåkningar.
Lika längs alla saltade vägar oavsett dubb eller inte kör folk av vägen.
Vi har alltid Riktiga odubbade däck Nokian Hakkapelitta.
Har testat Blizzard en gång 70 mil sedan returnerades dessa.
Michelin var bra för 50 år sedan, kört på M sommardäck då bilarna varit utrustade med M sommardäck från fabrik.
Förra våren var det dags att byta tofflor och då köpte vi Nokian C-däck.. och vilken skillnad, Tysta däck heller inte stötiga på dålig väg, har nu rullat 2 tusen vil och ser nya ut i mönster.
Skiftar alltid axel vid bytet, Fram höger ligger nästa säsong på Bak höger vilket ger jämn förslitning på däcken.

Vi lever och frodas trots Dubbfria däck på Husbilen sedan 2001.. kör uppskattningsvis 600 mil per vinter, många gånger 12 resor
tur o retur Jokkmokk i äkta vinterväder och vinterväglag med spegelplank E45 från Kårböle och upp, ingen sand/grus utom i Östersund
trakten, vinter väg plogat skrapat, ytterst sällan vi sett dikeskörningar överhuvudtaget norr om Kårböle.. men.. söder om Byn Rv84 där saltning upphör finns talrika spår i snön efter avåkningar.
Lika längs alla saltade vägar oavsett dubb eller inte kör folk av vägen.
Vi har alltid Riktiga odubbade däck Nokian Hakkapelitta.
Har testat Blizzard en gång 70 mil sedan returnerades dessa.
Michelin var bra för 50 år sedan då Micelin X var standard, kört på M sommardäck då bilarna varit utrustade med M sommardäck från fabrik.
Förra våren var det dags att byta tofflor och då köpte vi Nokian C-däck.. och vilken skillnad, Tysta däck heller inte stötiga på dålig väg, har nu rullat 2 tusen vil och ser nya ut i mönster.
Skiftar alltid axel vid bytet, Fram höger ligger nästa säsong på Bak höger vilket ger jämn förslitning på däcken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen