• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bromsar Lufta bromsar

Raasken

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Ljungby
Nu ska jag snart börja skriva på en manual hur jag Luftar bromsar/ Byter bromsvätska.

Vissa av HB-kollegorna verkar bli grundlurade av verkstäderna på den punkten.
Vad sägs, om alla som själv luftar/ byter bromsolja skriver ner några punkter här,
så kanske vi kan få ihop en riktigt bra handledning? Olika märken/metoder mm.

Både text och bilder efterfrågas, så klart. Kanske även en film?
Bidrag gärna, men dissa inte andras metoder i onödan.
Skicka hellre ett pm.
Både bilmärken och gubbar är olika och kräver sin
speciella service/handpåläggning, eller hur?

Betänk att tillfredsställande resultat kan ofta uppnås på olika sätt /metod.

Redan nu vill jag gärna sticka ut hakan och påstå att den verkstad som påstår att:
-Vi luftade förra året,
men nu sitter luftnings-nippeln som berget!
Jag misstänker att de tummar rejält på sanningen redan där.

Höll på att glömma den internationella ordlistan.
Jag tar den lättaste, Engelska.
Bleeding Brakes.

Mvh Luft-Konstnären a.k.a. Raasken :)
 
Senast ändrad:
Det måste väl finnas ett antal duktiga bilkunniga mekaniker, elektriker…. som är medlemmar i klubben och som skulle kunna bistå oss amatörer med kunskap och anvisningar inom olika områden.

Pratade med en mekaniker häromdagen som gav mig tips om min knarrande bakfjädring. När jag erbjöd mig att swisha en ersättning till honom så avböjde han och sa att han levde på sitt goda rykte och att jag gärna fick föra kunskapen vidare.

Det är väl bättre om vi får tillgång till verklig expertis än att vi amatörer skall ge oss in på områden som vi inte till fullo behärskar. Det är ju också lätt att jag eller någon annan blir en självutnämnd expert trots att vi inte är det. Själv brukar jag ofta skriva att jag är en ”glad amatör” för att inte någon medlem skall bli lurad och tro att det är en expert som uttalar sig.

Jag har full förståelse för att vissa åtgärder inte skall utföras av oss amatörer t.ex när det gäller starkström och gasinstallationer, så sådana områden måste undantas.

Fram för fler experter inom olika teknikområden som med tydliga exempel och anvisningar kan hjälpa oss amatörer som gillar att fixa själva.

Kjell
Nu ska jag snart börja skriva på en manual hur jag luftar bromsar.

Vissa av HB-kollegorna verkar bli grundlurade av verkstäderna på den punkten.
Vad sägs, om alla som själv luftar/ byter bromsolja skriver ner några punkter här,
så kanske vi kan få ihop en riktigt bra handledning? Olika märken/metoder mm.

Både text och bilder efterfrågas, så klart. Kanske även en film?
Bidrag gärna, men dissa inte andras metoder i onödan.
Både bilmärken och gubbar är olika och kräver sin
speciella service/handpåläggning, eller hur?

Betänk att tillfredsställande resultat kan ofta uppnås på olika sätt /metod.

Redan nu vill jag gärna sticka ut hakan och påstå att den verkstad som påstår att:
-Vi luftade förra året,
men nu sitter luftnings-nippeln som berget!
Jag misstänker att de tummar rejält på sanningen redan där.

Höll på att glömma den internationella ordlistan.
Jag tar den lättaste, Engelska.
Bleeding Brakes.

Mvh Luft-Konstnären a.k.a. Raasken :)
Hej. Oavsett vilket bilmärke så har jag en enliters flaska som det har varit bromsvätska i och en slang som går ner i botten på flaskan. Sen lossar jag luftskruven med en sexkantig hylsa. Sen en ringnyckel på luftskruven. Sen trär man på slangen som ska sitter ganska hårt på luftskruven sen lossar jag den sen är det bara att börja lufta. Är man tå då trampar den ena ner bromspedalen och den andra sossar på luftskruven och när bromspedalen är i botten drar man åt luftskruven sen upprepar man det flera gånger tills det inte finns någon luft kvar. Är man själv har man lite bromsvätska i flaskan sen är det bara att trampa ned bromsen och släppa upp den sakta och försiktigt se bara till så inte bromsvätskan i behållaren inte blir tom. Ska man byta bromsvätska så får man göra så på alla hjul tills det är ren och fin bromsvätska som kommer fram. Inte trampa ner bromspedalen med våld förstås.
Mvh Umebo
 
Senast ändrad:
Man bör undvika att trycka ner bromspedalen i botten. Packningarna och bromscylindern har slitits ihop under årens lopp. Normalt är aldrig pedalen i botten.
Man kan lägga en träkloss eller dyligt på golvet så pedalen inte bottnar helt.

Ett tips från Bosse bildoktorn
Det stämmer samlas även smuts längds fram, jag använder en så här.
 
Framförallt slipper man ha sönder nipplarna till luftningen ligga under bilen och få bromsolja på kläder och annorstädes. Visste inte att biltema hade en! Jag vet att den blåser luft genom ett ejektormunstycke så att man får undertryck.
Ett annat sätt är att använda en kylskåpskompressor där får man ett rejält undertryck på sugsidan.
Stefan du som är proffs på bilar du skulle kunna skriva lite mer här?
 
En fundering. Byte av bromsvätska. ABS, ESP och allt vad de heter. Fungerar det med enbart undertryck för att byta all bromsvätska. ABS har väl en pump och flera ventiler mm. Är det risk att det blir kvar gammal bromsvätska i tex ABS. Behöver man göra på ett speciellt sätt vid byte av bromsvätskan på moderna bilar.
Vissa bilar har gemensam behållare för bromsar och koppling. Då är det risk att vätskan
till kopplingen aldrig byts.

Jag råkade ut för ett missöde när min personbil var inne på service.
Mekanikern lyckades med att lackera hela motorutrymmet vid byte av bromsvätskan.
En slang gick sönder vid påfyllning och trycksättning av bromssystemet.
Något som jag också har råkat ut för flera gånger vid byte av bromsvätskan på verkstad är att behållaren har toppfyllts ända upp till locket. Så det kan vara bra att göra en efterkontroll att nivån är rätt efter bilen har varit på verkstad.

Jag byter själv bromsvätskan på min gamla 1989 Hymer.
 
Undertrycket är väl främst till för att få ut luft på ett enkelt sätt från systemet efter reparation. Tror att det nog fuskas med bromsoljebyte, svårt att kolla men man ser ju verkningarna om det är hög vattenhalt och mycket bromsning då kokar vattnet i vätskan och tränger undan oljan vilket medför att bromsen kan försvinna helt eller delvis. Sen brukar det bli problem med korrosion i cylindrarna.
 
En fundering. Byte av bromsvätska. ABS, ESP och allt vad de heter. Fungerar det med enbart undertryck för att byta all bromsvätska. ABS har väl en pump och flera ventiler mm. Är det risk att det blir kvar gammal bromsvätska i tex ABS. Behöver man göra på ett speciellt sätt vid byte av bromsvätskan på moderna bilar.
För ”moderna” Fiat kan man med ett passande diagnosverktyg, t.ex. Multiecuscan, köra en procedur för bromsvätskebyte i ABS-enheten. Proceduren kör pumpen och öppnar ventiler så att vätskan i enheten sköljs ut och ersätts med med ny vätska från bromssystemet, dvs den behöver man ha bytt innan.

Eftersom ABS-enheten inte är unik för Fiat utan kommer från Bosch antar jag att motsvarande funktion finns för andra bilmärken också.

834E906D-6BEC-43DC-9CA0-34E90F16BF44.png
 
Senast ändrad:
För ”moderna” Fiat kan man med ett passande diagnosverktyg, t.ex. Multiecuscan, köra en procedur för bromsvätskebyte i ABS-enheten. Proceduren kör pumpen och öppnar ventiler så att vätskan i enheten sköljs ut och ersätts med med ny vätska från bromssystemet, dvs den behöver man ha bytt innan.

Eftersom ABS-enheten inte är unik för Fiat utan kommer från Bosch antar jag att motsvarande funktion finns för andra bilmärken också.

Visa bilaga 30541
Jag känner igen proceduren men var inte helt säker. Jag har en personbil från 2006. ESP larmade ganska tidigt att den var ur funktion. Det var ett ganska vanligt fel på Ford Focus säkert också på fler märken. I början bytte man ut hela enheten med pump och ventilenheten. itt
Senare efter många haverier på Ford bilarna bytte man bara ut ventilenheten eller vad den heter och behöll pumpen. Så gjorde man på min bil, behöll pumpen.
Då tolkar jag det som att det är viktigt att man gör som det står i beskrivningen vid byte av bromsvätskan. Annars kommer det att finnas kvar gammal bromsvätska i ABS enheten. ABS enheten är en viktig säkerhetsdetalj i bromssystemet.

ESP har räddat mig vid två tillfällen från en dikeskörning. Det låg redan en bil i diket där jag höll på att köra av.
Vid det andra körde jag i 100km/t på en vajerväg. Kanske 20-30 meter efter att filerna gått ihop till en fil körde en bil om mig mellan min bil och vajerräcket.
Bilen svischade förbi i minst 150 km/t eller mer. Den bilen såg jag inte alls komma. Det fanns egentligen inte alls plats för två bilar och min bil började att vobbla av det starka vinddraget. Jag trodde att det skulle gå åt pipan. Någonstans han jag tänka att man ska släppa ratten i det läget, bilen rättade upp sig. Jag hade hört det någonstans att man ska göra så. Vi var tre personer i bilen. Jag, min sambo och yngsta dotter.
Jag är säker på ESP rättade upp bilen.

Så kontentan av det hela är veta vad man gör när ska byta bromsvätskan.
Eller veta vad man inte ska göra är minst lika viktigt.

ESP kan rädda liv och det tror jag att den gjorde i mitt fall.
 
På tal om luftning...
Förra veckan var jag på service, inklusive byte av bromsolja, med personbilen.
Idag tog oljan slut, de hade glömt både att dra åt en nippel samt verktyget.
Inte så bra ☹
Jag hittade firmans oljefilterdragare som satt på filtret och säger bara TACK, slapp köpa en själv.
Luftning ja, detta existerar tydligen inte i MB protokoll runt om i Europa, alla hoppar över detta momentet som dock ska utföras vartannat år. Frågan är bara vad mer som inte görs men borde göras? Nu får jag verkligen ta mig i kragen och läsa på. Bränslefiltret är väl nästa grej innan motorn stannar!!!
 
LUFTA BROMSARNA / BYTA BROMSVÄTSKA. MM
(Så som jag gör, men uppmanar alla att ta personligt ansvar för sina egna handlingar!)

Broms-vätska kan inte komprimeras till skillnad från t.ex. luft.
Så därför heter det egentligen hydrauliska bromsar,
men de flesta säger inte så, ändå.

Bromsvätskan är hygroskopisk, kan ta till sig vatten/fukt...
tusan också!
Fukt och väta skapar korrosion och oxidation/rost.
Passar icke alls med bromsar , eller hur?
Fukt förekommer särskilt rikligt runt HB´ns hjul,
precis där bromsarna sitter.
Riktigt varm fukt kan bli ånga.
Bromsar blir i bland jättevarma, då uppstår ånga, tusan också!

I alla broms-ok och broms-cylindrar finns en nödvändig ansamling av broms-vätska.
Det är oftast den mängden som behöver bytas ut.

I många konstruktioner, särskilt framtill på styrhjulen,
matas broms-oket/-cylindern via en flexibel Broms-slang.
Kolla noga på den slangen efter torrsprickor och andra skador,
byt hellre Broms-slang. än att chansa.
Spricker den slangen tappar du bromsförmågan!
Ja, det gör du!!!

Bosse Bildoktorn och jag har samma erfarenhet, oaktat vad kemisterna säger.
Bestryk alla gängor, ja bara gängorna, med Kopparpasta, eller motsvarande.
Då lossnar gäng-förbanden mycket lättare nästa gång.
På gängorna betyder alltså, inte in i slangar och rör, mm.


Lyft upp aktuellt hjul och demontera hjulet, använd pallbockar.

Lokalisera Luftningsnippeln, ofta är den skyddad av en liten gummihuva.

Rengör noga runt Luftningsnippelns nedre del, t.ex. med stålborste.
Påför gärna rostlösnings-medel/olja där Luftningsnippel och bromsoket
har sin gemensamma gänga.
Ju längre tid rostlösnings-medel får verka, desto bättre!

Losstagning sker med hylsa eller ringnyckel, undvik gaffelnyckel.
De förstnämnda har 6 anliggnings punkter, gaffelnyckel bara 2.

Riktigt hårt fastrostade Luftningsnipplar får ett eget separat avsnitt, längre fram.

"Luftningsnippel"
Tekniskt sett är namnet, antagligen, tillkommit
eftersom denna skruv är försedd med en slanganslutning i yttre ändan.
Slangen som ska leda bort gammal och dålig bromsvätska
till ett uppsamlings-kärl.

Friskrivning tillagd... på förekommen anledning! 2023-09 -27 kl 18.50
 
Senast ändrad:
Vid husbilens senaste bromsvätskebyte testade jag detta verktyg för luftningsnipplarma. Det var ganska behändigt och underlättade jobbet en del. Det funkade OK med hjulen kvar på plats och utan att hissa upp bilen (förutsatt att jag själv låg ner)

 
Senast ändrad:
En amatör har ingen tryckluft men gott om tid så jag har tänkt att byta bromsvätska DOT4 själv i fortsättningen. En god vän har visat mig hur man gör så det är bara att "trampa", fylla på och trampa tills en liter har gått in och en annan ut...
Om man luftar med pedalen lägg då en träbit under så den inte bottnar 🙂
 
Jag ska försöka att inte låta kritisk,
Men det är inte helt lätt att skriva en instruktion på att lufta eller byta ut bromsvätskan som inkluderar de flesta husbilarna, det kan skilja en hel del i tillvägagångssätt på märken årsmodeller beroende på hur de är konstruerade, kretsarnas utformning, utrustning, t.ex lastventil, abs m.m. så manövern kan bli bristfällig. Ska man ge sig på detta för första gången så rekommenderar jag att skaffa en Shop manual/verkstadshandbok på det aktuella fordonet, eller söka instruktioner på nätet om det aktuella fordonet.

Många websidor har generella, men ändå riktigt övergripande instruktioner på t.ex denna operation.

Ett ex.
https://club.autodoc.se/magazin/sa-luftar-du-dina-bromsar
 
I min värld är det främst bromsvätskan i broms-oken och broms-cylindrarna
som åldras/förorenas och därmed behöver bytas.
Samt innehållet i den närmaste biten av bromsvätske-ledningen.
Argumenten för detta resonemang redovisar jag i inlägg # 13.
Upplys mig gärna om jag har helt fel eller har missat något väsentligt
under de snart 50 år som jag tillämpat,
just den metod som jag håller på att beskriva.
Mvh :)

Additiv #1:
Optimisten ser en möjlighet i varje problem.
Pessimisten ser ett problem i varje möjlighet.

Additiv #2:
Det vore mig fullkomligt främmande att en kräva att medlemmar ens läser mina inlägg.
Ytterligare mer verklighetsfrånvänt vore att begära
att folk, som redan vid läsningen, tvivlar på mina instruktioner,
skulle följa dessa!
Bara scrolla vidare och lämna bilen på en märkesverkstad, varje Gubbe Glad!
 
Senast ändrad:
I min värld är det främst bromsvätskan i broms-oken och broms-cylindrarna
som åldras/förorenas och därmed behöver bytas.
Samt innehållet i den närmaste biten av bromsvätske-ledningen.
Argumenten för detta resonemang redovisar jag i inlägg # 13.
Upplys mig gärna om jag har helt fel eller har missat något väsentligt
under de snart 50 år som jag tillämpat,
just den metod som jag håller på att beskriva.
Mvh :)
Hej nej du har alldeles rätt de är där värmen och fukten kommer åt som är känsligt så när man ska byta bromsvätska kan man först suga ur vätskebehållaren och fylla i ny bromsvätska och sen lufta varje hjul så har man eliminerat även fukten som har kommit till båda ställen.
Mvh Umebo
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen