• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

LPG montering

Status
Stängd för vidare inlägg.

Frank N

Välkänd medlem
Medlem
Hej

Har i dagarna beställt tillbehören för ett montage av LPG flaska i Husbilen. Jag kommer att beställa gasolflaskan i ett kit efter nyår. Finns det något intresse av att jag dokumenterar installationen på film och delar här ?

Har du hittat något företag som kan provtrycka/täthetsprova installationen sen?
Lite tankar om installationen av tankflaskor.
Om man endast monterar LPG flaska med slang och tankanslutning så behövs ingen provtryckning. Provtryckning gäller systemet efter gasflaskorna oavsett om det är en vanlig flaska eller LPG och bör givetvis utföras minst varje år även om lagkrav saknas i Sverige. Täthetsprovning av de installerade komponenterna gör man med såpa eller läckspray på samma sätt som man gör vid varje skifte av standardflaska. Denna del av en gasinstallation är ju till100% i ett utrymme avsett för gasflaskor alternativt under bilen alltså med bottenventilation samt utomhus. Tankslangen får absolut inte dras via något slutet utrymme så det man riskerar vid ett läckage är gasförlust ut i fria luften. Flaskan som sådan måste monteras med permanenta beslag inte spännband som är det vanligaste för att hålla fast standardflaskor.

Hälsningar
Peter

Min tanke är att testa gasolanläggningen i samband med att jag fyller tuben i sundsvall. Kommer att använda läckspray. Samtidigt så kommer jag att dra kopplingarna så hårt för att undvika läckage i tankslangens båda ändar.

Tyvärr har det blivit lite fel här ovan. Så här ligger det till:

Hur en provtryckning ska utföras är definierat i en EN-norm. Denna görs med 10 x arbetstrycket, och görs i samband med nyinstallation/reparation/komplettering av systemet.

Även hur en täthetskontroll ska göras är beskrivet i samma EN-norm. Denna görs med 3 x arbetstrycket, och det är detta som husbilsverkstaden gör vid den årliga kontrollen.

Ett läckagetest är vad bilprovningsföretagens utför. Detta görs med arbetstrycket, och säger egentligen inte så mycket om anläggningens skick. Detta motsvarar det test man själv kan göra med lite såpvatten eller läckspray.

Pålle

Senast ändrad:
Min tanke är att testa gasolanläggningen i samband med att jag fyller tuben i sundsvall. Kommer att använda läckspray. Samtidigt så kommer jag att dra kopplingarna så hårt för att undvika läckage i tankslangens båda ändar.
Tankslangens båda ändar är metall mot metall det blir tätt utan problem,denna del är bara trycksatt under tankning.
Det är utgången från tankflaskan till regulatorn som gäller att få tät,då det krävs övergångar eller ny slang med rätt koppling.

Tankslangens båda ändar är metall mot metall det blir tätt utan problem,denna del är bara trycksatt under tankning.
Det är utgången från tankflaskan till regulatorn som gäller att få tät,då det krävs övergångar eller ny slang med rätt koppling.
Sätter en övergång från tysk till svensk anslutning

Sätter en övergång från tysk till svensk anslutning
Gör inte det, kosta på dig en ny slang. Den tyska kopplingen är så mycket bättre än den svenska Polkopplingen som lossnar i takt med att gummit torkar. Detta är ju normalt inget problem när man skiftar flaska men det skall du ju inte göra I fortsättningen.
@Ingrid o Pålle tack för korrigeringen, jag pudlar.
Men provtryckning/täthetskontroll gäller hur som helst systemet efter flaskan. Läckagetest av yttre anslutningar gör man vid varje flaskbyte, annars riskerar man ju att förlora gas.
Hälsningar
Peter

Jag vill kunna ha en svensk flaska att koppla in på uttaget. Det blir vid de tillfällen när jag inte kan fylla LPG. Har närmsta tankställe 20 mil bort. Gummi packningen byter jag årsvis och har på reserv. Har inte sedan 2005 haft något läckage på gasolanläggningen. Den sköts noggrant

Senast ändrad:
Varför göra en film när det finns redan. Denna film visar installation där båda slangarna och flaskan kräver verktyg för demontering.
Denna film visar en installation där det går att demontera båda slangarna och flaskan utan verktyg. I en fast installation! Det kravet finns ännu inte i Sverige.

Varför göra en film när det finns redan. Denna film visar installation där båda slangarna och flaskan kräver verktyg för demontering.
Denna film visar en installation där det går att demontera båda slangarna och flaskan utan verktyg. I en fast installation! Det kravet finns ännu inte i Sverige.
Ja med då skiter jag i det helt enkelt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen