• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Karosseri Ljudisolering Fiat Hobby 650

Jari

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Tierp
Har en Fiat hobby 650 -98 och ska ljudisolera dörrarna då dom i originalutförande är som gitarrlådor.
Tänkte isolera dörrar och golv och evt huven med Silent Coat Vibrodamping 2mm i dörrarna ska jag även ha Silent Coat Noise isolator, någon som gjort liknande och kan dela med sig av lite tips?
Har märkt att Silent Coat Noise isolator är snarlikt liggunderlag så funderar på att testa även med det 🙂
 

Bilagor

  • åsnan-höst 2022.jpg
    åsnan-höst 2022.jpg
    417,9 KB · Visningar: 2
Jag har visserligen bara isolerat dörrarna. Har för mig, att det var med något ganska lättarbetat material från Feltema.
Ljuddämpningsplatta heter det visst, 2mm och självhäftande.

Lite pyssel och mycket skruvande innan man kommer fram dit man ska.... åtminstone på min Fiat -15.
Vad jag minns särskilt från den operationen, var att clipsen till dörrsidorna satt som berget, stenhårt!

Gjorde ett verktyg av en gammal morakniv, skar av spetsen på knivbladet och slipade ut liksom ett "U" i änden,
anpassat till clipsen storlek. Böjde till ytteränden en aning och filade till tjockleken något.

Voilá, det blev ett kanonbra verktyg och jag kunde nu lätt bända loss clipsen helt utan skador.

IMG_5823.jpeg
 
 
Här kommer länk till ett inlägg, nummer 14, jag gjorde som svar till...
Kalle i Viken.
Läs gärna hela den tråden, den har nog en hel del nyttigt beträffande din fråga.

 
Jag har visserligen bara isolerat dörrarna. Har för mig, att det var med något ganska lättarbetat material från Feltema.
Ljuddämpningsplatta heter det visst, 2mm och självhäftande.

Lite pyssel och mycket skruvande innan man kommer fram dit man ska.... åtminstone på min Fiat -15.
Vad jag minns särskilt från den operationen, var att clipsen till dörrsidorna satt som berget, stenhårt!

Gjorde ett verktyg av en gammal morakniv, skar av spetsen på knivbladet och slipade ut liksom ett "U" i änden,
anpassat till clipsen storlek. Böjde till ytteränden en aning och filade till tjockleken något.

Voilá, det blev ett kanonbra verktyg och jag kunde nu lätt bända loss clipsen helt utan skador.

Visa bilaga 20822
Har Rostskyddat Dörrarna på Vår 2017 Ducato, på Firma, den massa de sprutade in
gjorde lite skillnad i ljudnivå men mer i isolering mot kyla.
Rostskydd är ganska viktigt då kondens bildas i dörrarna, se till att öppningarna är
fria så vattnet rinner ut.
Ljudet kommer mest som vi tycker från Hjulen och hjulupphängningen.
Tar man bort fotstegen finns ett "tomt" utrymme under golvet i Hytten att isolera
dock sitter en hel del elektronik därstädes också.
Lade BT tunnaste isolering under Fotstegen på båda sidor, vilket gjorde sitt emot
kallraset vid dörrarna, har som standard en stor fläktkonvektor som blåser varmluft
i hytten också.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen