• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Artikel Litiumbatteri till husbil – En bra investering

Litiumbatterier har blivit ett stort ämne att fundera över och skapar ofta heta debatter bland husbilsägare, båtägare med flera.
Det finns en del fördelar med ett litiumbatteri, jämfört med det traditionellt monterade blybatteriet.
Bland annat dubbla användbara energimängden, till halva vikten.

Ni som ännu inte gjort slag i saken, och funderar kring ämnet kan finna en del värdefull fakta i denna artikel!

Klicka på denna länk, för att läsa https://www.husbil.se/nyheter/dubbla-effekten-halva-vikten-med-litiumbatteri/

Obs, bilden är bara ett exempel. Det finns många varumärken att välja i mellan.

1739167651970.png
 
Hur lång tid tar det?
Säg att startmotorn skulle dra 800A konstant bara för att ha ett extremt värde att utgå ifrån. Säg sedan att generatorn bara laddar med 40A.
800A / 40A = 20ggr längre tid att ladda än att ladda ur, 2h=120min => 120min / 20 = 6min med konstant 800A

Edit: 40A*2h=80Ah

Mvh
Anders
 
Säg att startmotorn skulle dra 800A konstant bara för att ha ett extremt värde att utgå ifrån. Säg sedan att generatorn bara laddar med 40A.
800A / 40A = 20ggr längre tid att ladda än att ladda ur, 2h=120min => 120min / 20 = 6min med konstant 800A
Mvh
Anders

Jag googlade så klart..finns lite olika svar..
Temperatur..väder!
Det tar längre tid att ladda in de sista procenten i ett batteri.
Fanns bland de svar jag hittade.
 
Det hjelper ikke om generatoren kan gi 200A når det er et blybatteri, fra nesten tomt batteri tar det ikke lang tid før ladestrømmen er nede under 20A. Hadde 180A generator i min siste husbil, ladestrøm til bilbatteri 100Ah ved halvfullt batteri kom ikke over 20A. Ladestrøm til mine 400Ah Winstone celler ved 50% SOC kom lett opp i over 80A selv med lange kabler og spenningsfall.
 
Det hjelper ikke om generatoren kan gi 200A når det er et blybatteri, fra nesten tomt batteri tar det ikke lang tid før ladestrømmen er nede under 20A. Hadde 180A generator i min siste husbil, ladestrøm til bilbatteri 100Ah ved halvfullt batteri kom ikke over 20A. Ladestrøm til mine 400Ah Winstone celler ved 50% SOC kom lett opp i over 80A selv med lange kabler og spenningsfall.

När jag hade 3x95Ah AGM så kunde jag få 30-40A en kort stund, sen sjönk strömmen snabbt till under 20A och vidare nedåt då det inre motståndet i blybatterier stiger snabbt.

Jag håller på och bygger tillbaka i laddningen nu, kopplar bort dc/dc-delen i min Renogy dcc50s som normalt bara ger 20-30A men behåller den och använder mppt-regulatorn i den.
Kommer att ladda via ebl, osäker vilken ström skiljereläet klarar i ebl119 som original. Kablaget är 16mm2 och säkrat 50A.
Det blir lite spännande att se vad det kan bli för ström i min bil, den har en 180A osmart generator, men har långa kablar så jag tror inte jag får så bra ström som du fick. Det ska även in ett nytt JK-BMS på 300A.
På köpet får jag tillbaka laddning via 230V, antingen med extern 230V, eller via TEC29.
 
Senast ändrad:
Jeg gikk opp fra 50A til 80A på min da jeg byttet fra Gel til LFP, med Gel så jeg aldri over 20A - med LFP gikk 50A sikring veldig fort. Hadde et par tilfeller av at 80A ikke var nok, men det var den største som passet. Ingen grunn for DCDC om det ikk er for å redusere ladestrømmen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen