• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Artikel Litiumbatteri till husbil – En bra investering

Litiumbatterier har blivit ett stort ämne att fundera över och skapar ofta heta debatter bland husbilsägare, båtägare med flera.
Det finns en del fördelar med ett litiumbatteri, jämfört med det traditionellt monterade blybatteriet.
Bland annat dubbla användbara energimängden, till halva vikten.

Ni som ännu inte gjort slag i saken, och funderar kring ämnet kan finna en del värdefull fakta i denna artikel!

Klicka på denna länk, för att läsa https://www.husbil.se/nyheter/dubbla-effekten-halva-vikten-med-litiumbatteri/

Obs, bilden är bara ett exempel. Det finns många varumärken att välja i mellan.

1739167651970.png

Inte heller jag kastar någon skugga på Arkilles. Men här kommer ytterligare en felaktighet.
Notera att det ena är på 80AH och det andra på 130 Ah. Jag tror inte det är Sofias fel.
Litium VS bly.png

Fler fel finns i artikeln, en för stor inverter skadar batteriet står det, rätt är att BMS skyddar batteriet och stänger ned.

Jag läste nyss en artikel i en husbilstidning där ”experter” svarade på batterifrågor bla, hur lång tid tar det att ladda det startmotorn tar vid motorstart, det tar minst 2 timmar enligt ”experten”

Fler fel finns i artikeln, en för stor inverter skadar batteriet står det, rätt är att BMS skyddar batteriet och stänger ned.

Jag läste nyss en artikel i en husbilstidning där ”experter” svarade på batterifrågor bla, hur lång tid tar det att ladda det startmotorn tar vid motorstart, det tar minst 2 timmar enligt ”experten”

Hur lång tid tar det?

Kan inte undgå att bli imponerad över hur många "experter" det finns som medverkar i olika husvagns- och husbilstidningar, för att inte tala om alla de som "berättar hur det fungerar" på Youtube och liknande media.

Pålle

Hur lång tid tar det?

Mellan aldrig och troligen några minuter då det är rätt många faktorer som påverkar detta.
Så det får man mäta sig fram till i varje enskilt fall.
Jag kan dock inte påminna mej att jag ägt en bil som inte behövt stödladdas under vintern med min körprofil.

Imponerad eller inte imponerad?
Även på två forum för husbilare.. dyker det ganska ofta upp experter på olika saker.
( till exempel jag, tro inte på mig)

Ps körprofil...rätt kul ord!

Fru säger till mannen...Måste du köra som en galning?
Det är min körprofil!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen