• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Litiumbatteri igen...

Det er klart at en trenger tilstrekkelig ladespenning for trigging av balanseringen i mange BMS. Noen BMS starter balanseringen ved ladespenning rundt 14 volt andre trenger mer spenning, mens andre balanserer løpende fra litt over 13 volt. De eneste som er farlige er de som balanserer hele tiden, det var relativt normalt for over 10 år siden og årsaken til at jeg droppet BMS på min installasjon - gjorde det enkelt å kontrollere spenningen på hver enkelt celle. I løpet av et par år som jeg hadde bilen med denne løsningen var det ikke målbar forskjell innenfor presisjonen på mitt multimeter. Gode celler burde teoretisk klare seg helt uten balansering. Frakobling før batteriet er helt tomt er viktig, men en normal EBL kutter ved 10 eller 11 volt - dette er god margin for faregrensen på 2 volt for en celle. Overladning med 4 volt pr. celle skulle en og unngå enkelt i en husbil. BMS gir og en kunstig sperre når det gjelder strømuttak. De fleste LFP celler tåler 10C det vil for et 100 Ah bety 1000 A noe som ingen BMS vil kunne klare. Maks ladestrøm for normale celler er oftest 4C, men allt over 1C - 100 A for et 100 Ah batteri - sliter mer og reduserer levetiden.

Dagens BMS er oftest av bedre konstruksjon enn de jeg vurderte for 10 år siden, så i dag har jeg ingen reservasjoner mot bruk av BMS. En må bare tilpasse seg til de strengere begrensningene enn det rå celler gir. Dette gir stor margin mot problemer.
 
Tänk på att detta är i botten av budget-dropin batterier, man kan med all säkerhet påstå att det är begagnade celler i batteriet, så du kommer inte att få ut 1280Wh ur varje, är de sedan dåligt matchade celler så blir det ofta balansproblem, alltså blir 2st av dessa troligen mindre energi än dina 4st AGM (ifall de är någorlunda friska.
Vågar man köpa dessa LFP så skulle jag i ditt fall gå på 3st eller ännu hellre 4st.
Men är de prisvärda??? svårt att uttala mej om det.



Kanske detta kan vara ett prissänkt alternativ.
Edit: Appen får kritik i kommentarerna. Ser även att det krävs en extern blåtandsmodul, BT2, (jag har en sådan liggande i garaget).

https://eu.renogy.com/12v-100ah-smart-lithium-iron-phosphate-battery/

Samt en "Tear Down" av Will Prowse

 
Senast ändrad:
Den siste prisutviklingen på LFP celler gir en snittpris fra fabrikk på under $150 pr kWh. Det skulle gi tilgang på 100Ah drop in fra $200 og opp avhengig av BMS og hvilken avanse som legges til. En får takke Tesla 3 SR og de kinesiske elbil produsentene som benytter LFP batterier for den kraftig økte produksjonen og tilsvarende senking av pris. Prisen på Lithium har tatt seg litt opp fra det nivået hvor gruvene i West Australia reduserte utvinning til et minimum. De er ikke oppe på full utvinning ennå, men det er lønnsom takt i dag. Jern og fosfat er stabilt lave på verdensmarkedet. Det finnes produsenter som er i ferd med å komme ned i under $100 pr kWh for LFP, det vil si lavere enn for bly syre!
 
Hej @PeterK!

En kompis som har en fin segelbåt funderar på att byta sina 2st 80Ah AGM mot litiumbatterier.

Han har hittat nedan länk, han frågade mig vad jag tror om 4st av dem plus en BMS för ca 6500kr!!!

Kan detta pris stämma?

Kan måtten o vikten stämma?

Vad tror du om kvalitén?


Mvh
Anders
Läste tidigt imorse, men tog inte in att det är "lösa" celler, var och en på 3.2V, så man ska serie koppla 4st
Så då är dryga 20kg för 280Ah inte så konstigt ej heller måtten kanske.
Priset ca 400Euro är bra, så återstår kvalitén och vilken BMS man ska välja?
Mvh
Anders
 
Det burde være nær normal pris på løse 280Ah celler i dag. Dette er celler som er i høy produksjon så en € pris på 70 til 200 pr. celle er det en finner på mrkedet. Med dette så er €100 pr cell en akseptabel pris. Legg til litt for en god BMS og en har en utmerket løsning.

JK er gode BMS (i følge tyskeren i Offline garage her i Australia) og til disse cellene ville jeg i dag satset på 200A utgaven. Da kan en benytte en 1500 W inverter fullt ut eller en større opp til rundt 2000W belastning.
 
Jag kommer själv att beställa från den firman.
En Nederländsk firma med lager i Nederländerna. Känns pålitligt.


Cellerna är högsta kvalitet.
Jag kommer att använda den länkade BMSen och rekomenderar den i detta fall också. (baserat på Off-Grid Garage)

JK BMS 200A

Visa bilaga 34982
Tack Michael!

Såg att BMSen har Bluetooth som "extra" funktion, hur tolkar du detta? Om det måste köpas extra, var?
Mvh
Anders
 
Har ikke sett en JK BMS uten Bluetooth :D En app på mobilen er nødvendig for å justere oppsettet. Da de som tilbys er de nye med aktiv balansering så start balanseringen mellom 13 og 13,5 volt ladning. BMS flytter da opp til 2A ekstra til svakeste celle til alle celler er like mye ladet.
 
Har ikke sett en JK BMS uten Bluetooth :D En app på mobilen er nødvendig for å justere oppsettet. Da de som tilbys er de nye med aktiv balansering så start balanseringen mellom 13 og 13,5 volt ladning. BMS flytter da opp til 2A ekstra til svakeste celle til alle celler er like mye ladet.

Personligen tycker jag 13-13,5V är alldeles för tidigt att starta balanseringen, jag har experimenterat med lite olika värden på mina Winston-celler och på dem startar bal. när sista cellen nått 3,5V, alltså tidigast vid 14,0V.
Ett "problem" är dock den låga balanserings-strömmen i många BMS, mitt bms123 har 1A i denna ström, som får anses högt.

Andy förklarar bra om toppbalansering i klippet nedan.

 
Hej @PeterK!

En kompis som har en fin segelbåt funderar på att byta sina 2st 80Ah AGM mot litiumbatterier.

Han har hittat nedan länk, han frågade mig vad jag tror om 4st av dem plus en BMS för ca 6500kr!!!

Kan detta pris stämma?

Kan måtten o vikten stämma?

Vad tror du om kvalitén?


Mvh
Anders
Ursäkta, jag hade missat din fråga helt 🥴

Generellt är det mycket svårt att försäkra sej om kvaliteten på celler som säljs, man får leta efter de säljare som har många och bra recensioner. Mått och vikt stämmer bra. Priset indikerar på att det borde vara nya celler, men man kan aldrig vara helt säker.

Jag köpte mina 280Ah för några år sedan, gav då ca 4000kr för dem, de levererar mellan 270-275Ah, ett fynd då.
Helt nya celler ska leverera över 280Ah.
 
Hittade denna sida som har manual o data på JK BMS


Mvh
Anders
 
Hittade denna sida som har manual o data på JK BMS


Mvh
Anders
Ja utvecklingen går snabbt framåt på BMS JKB är riktigt prisvärda BMS, jag har ett JKB i mitt bygge på 100Ah calb-celler, haft noll störningar med det :)
 
Andy i Offgrid Garage har et bra argument for bruk av ren topp balansering. Jeg trekker tilbake forslaget om å starte balanseringen tidligere, bedre å bruke laderens effekt til å få opp spenningen til over 95% før en balanserer. I dette området reagerer cellene raskere også, under 90% er det nesten ingen forskjell i spenning. Faktisk er det med LFP viktig å lade til over 95% så ofte en kan.
 
Var kan man hitta världsmarknadspriset på LiFePo4 batterier, typ som Knut hänvisar till ovan?
Förtydligande.
Det kan framstå när jag läser mitt eget inlägg efter ett tag, som att jag ifrågasätter Knut.

Detta är naturligtvis inte fallet.
Det vore intressant om man kunde följa den internationella prisutvecklingen, köpa nu, snart eller vänta?
 
Jeg følger diverse forum innen alternativ energi, og der kommer det ofte frem trender innen prisutviklingen på diverse viktige komponeneter. PV Magazine som finnes i flere land er den enkleste gruppen å følge. Her i Australia ser en og prisindexen for lithium, i to år har etterspørselen vært mindre enn hva Australia alene kan levere så gruvene har holdt nede utvinningen. Det vurderes av flere gruvebolag om de skal bygge egen batterifabrikk med kortreiste råvarer. Men prisutviklingen er litt for usikker for å bygge, en kan ikke bygge en liten fabrikk - den må være veldig stor og automatisert for å kunne konkurrere med dagens avtakere av råvarene. Det brytes nå endel lithium i China også, faktisk finnes det lithium i veldig mange steder rundt i verdenen i konsentrasjoner som kan være utvinnbare med dagens prisnivå.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen