- Ort
- Upper Orara, New South Wales, 2450, Australia
Det er klart at en trenger tilstrekkelig ladespenning for trigging av balanseringen i mange BMS. Noen BMS starter balanseringen ved ladespenning rundt 14 volt andre trenger mer spenning, mens andre balanserer løpende fra litt over 13 volt. De eneste som er farlige er de som balanserer hele tiden, det var relativt normalt for over 10 år siden og årsaken til at jeg droppet BMS på min installasjon - gjorde det enkelt å kontrollere spenningen på hver enkelt celle. I løpet av et par år som jeg hadde bilen med denne løsningen var det ikke målbar forskjell innenfor presisjonen på mitt multimeter. Gode celler burde teoretisk klare seg helt uten balansering. Frakobling før batteriet er helt tomt er viktig, men en normal EBL kutter ved 10 eller 11 volt - dette er god margin for faregrensen på 2 volt for en celle. Overladning med 4 volt pr. celle skulle en og unngå enkelt i en husbil. BMS gir og en kunstig sperre når det gjelder strømuttak. De fleste LFP celler tåler 10C det vil for et 100 Ah bety 1000 A noe som ingen BMS vil kunne klare. Maks ladestrøm for normale celler er oftest 4C, men allt over 1C - 100 A for et 100 Ah batteri - sliter mer og reduserer levetiden.
Dagens BMS er oftest av bedre konstruksjon enn de jeg vurderte for 10 år siden, så i dag har jeg ingen reservasjoner mot bruk av BMS. En må bare tilpasse seg til de strengere begrensningene enn det rå celler gir. Dette gir stor margin mot problemer.
Dagens BMS er oftest av bedre konstruksjon enn de jeg vurderte for 10 år siden, så i dag har jeg ingen reservasjoner mot bruk av BMS. En må bare tilpasse seg til de strengere begrensningene enn det rå celler gir. Dette gir stor margin mot problemer.