• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Litiumbatteri igen...

Kinnekulle

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Hällekis
Funderar på att köpa litiumbatteri.
Har läst många trådar om detta både här och där.
Var på Carthagofabriken och pratade med servicekillen.
På vår bil var det bara att byta rakt av enligt honom.
Frågade honom om vilket märke man skulle välja, de monterade Epsilon Super B, som tydligen flera husbilsfabrikat använder, gärna 2 st 90 Ah.
Men vilket pris, runt 2x25000 kr !!!
Lite väl dyrt.
Tar gärna emot tips på billigare som är bra 🤔
 
Funderar på att köpa litiumbatteri.
Har läst många trådar om detta både här och där.
Var på Carthagofabriken och pratade med servicekillen.
På vår bil var det bara att byta rakt av enligt honom.
Frågade honom om vilket märke man skulle välja, de monterade Epsilon Super B, som tydligen flera husbilsfabrikat använder, gärna 2 st 90 Ah.
Men vilket pris, runt 2x25000 kr !!!
Lite väl dyrt.
Tar gärna emot tips på billigare som är bra 🤔
Jag har monterat Sunlux i min Carthago, inga problem ,finns även i 160AH utförande
 
Jag har monterat Sunlux i min Carthago, inga problem ,finns även i 160AH utförande
Carthago rekommenderade 2 st "mindre" runt 80Ah
 
Vi har 2st Exide 100Ah , fungerar hur bra som helst.

Fördelen med 2 är väl att man kan plocka ut dubbelt så mycket ström till invertern, genom BMSérna. mot ett singelbatteri (av samma modell).
Men annars är det väl enklare med 1 batteri.
 
Funderar på att köpa litiumbatteri.
Har läst många trådar om detta både här och där.
Var på Carthagofabriken och pratade med servicekillen.
På vår bil var det bara att byta rakt av enligt honom.
Frågade honom om vilket märke man skulle välja, de monterade Epsilon Super B, som tydligen flera husbilsfabrikat använder, gärna 2 st 90 Ah.
Men vilket pris, runt 2x25000 kr !!!
Lite väl dyrt.
Tar gärna emot tips på billigare som är bra 🤔
Lite nyfiken på vilken Carthago du har. Har en kompis som funderar på att byta, de har en Carthago for Two, och skulle tydligen få byta/installera en del utrustning inklusive nya grövre kablar.
 
Tyvärr stämmer priset, ser inte ut som guld på utsidan men är det kanske på insidan 🤔
Mitt tips till dig Kinnekulle är, krångla inte till det, köp 2 st 100Ah Lifepo4 runt ca 10 000:- st. och en Victron BMV-70x batteri övervakare där du (eller någon kunnig) kopplar laddningen (från motorn, solceller och 230V) till dina batterier via ett relä. Grejen är den att då kan du styra NÄR batterier ska laddas vilket förlänger livet på dom. Även om dom kostar halva priset än vad Catrthago "rekommenderar" så kommer dessa att överleva både din husbil och ditt husbilsåkande, tro mig! Jag har bluetooth i min BMV-70x och kan styra laddningen via mobil inkl. mycket annat. Vi har iHusbil-folk som är experter på det "elektriska" och kan lära dig styrning in i minsta detalj. Jag (en amatör) vågar inte sticka ut hakan och sälja mig som "expert"...

1697553844602.png
 
Enligt mej så är en Victron "batterövervakare" lite kaka på kaka, se till att ditt nya batteri har inbyggd övervakning via blåtand, då ser du även ifall batteriet blivit obalanserat, vilket det blir över tid ifall man inte laddar upp till 100% då och då.
Köper du sen ett batteri av högre kvalitet så behöver du inte fundera på om du ska ladda mer eller mindre, de klarar att jobba mellan 0-100% och kommer att överleva elektroniken med råge i en husbil.
Lägg hellre pengar på en bra regulator ifall du har solpaneler, även en bra dc/dc-laddare kan vara bra att ha, men är bara nödvändig ifall du har en s.k. smart-generator.
Dimensionera batteriet efter ev. 230V-inverter.
 
Enligt mej så är en Victron "batterövervakare" lite kaka på kaka, se till att ditt nya batteri har inbyggd övervakning via blåtand, då ser du även ifall batteriet blivit obalanserat, vilket det blir över tid ifall man inte laddar upp till 100% då och då.
Köper du sen ett batteri av högre kvalitet så behöver du inte fundera på om du ska ladda mer eller mindre, de klarar att jobba mellan 0-100% och kommer att överleva elektroniken med råge i en husbil.
Lägg hellre pengar på en bra regulator ifall du har solpaneler, även en bra dc/dc-laddare kan vara bra att ha, men är bara nödvändig ifall du har en s.k. smart-generator.
Dimensionera batteriet efter ev. 230V-inverter.
På ett annat forum har jag sett exempel på förvånande låga laddningsströmmar i bilar utan dc/dc-laddare och utan smart-generator. De bilägarna verkade nöjda ändå men om de velat utnyttja sina litiumbatteriers förmåga att ladda snabbare , dvs på kortare körsträcka, borde de installerat dc/dc.
 
Monterade 2st av dessa batterier i vår Carthago av årsmodell 2009. Inga problem sedan nov. 2020, och då vi inte är ute så står bilen med 240V inkopplat. Vi kör året runt, och frys m.m. är på så originalladdaren får sköta laddningen. Batteristatusen ser vi en app i telefonen. Hälsningar Göran.DSC_0720.JPG
 
Sunlux 100Ah kostar 7500kr, och 160Ah kostar 11000kr, ring o prata med Mathias Johansson på Sunlux, jag köpte ett 160Ah i somras o hade strul med DHL special farligt-gods transporten, dom tappade bort det???
Så jag hämtade ett annat i Värnamo och Mathias erbjöd kompensation, han är verkligen bra, kan varmt rekommenderas.
Det har funkat jättebra med min gamla EBL99G, Batterilådan är inte uppvärmd så jag har monterat det inne i husbilen nu inför vintern, plus har nyss köpt en ladd-boster så det laddar dryga 30A när vi kör, bra nu på höst o vinter när solcellerna inte laddar så mycket.
Mvh
Anders
 
Mitt tips till dig Kinnekulle är, krångla inte till det, köp 2 st 100Ah Lifepo4 runt ca 10 000:- st. och en Victron BMV-70x batteri övervakare där du (eller någon kunnig) kopplar laddningen (från motorn, solceller och 230V) till dina batterier via ett relä. Grejen är den att då kan du styra NÄR batterier ska laddas vilket förlänger livet på dom. Även om dom kostar halva priset än vad Catrthago "rekommenderar" så kommer dessa att överleva både din husbil och ditt husbilsåkande, tro mig! Jag har bluetooth i min BMV-70x och kan styra laddningen via mobil inkl. mycket annat. Vi har iHusbil-folk som är experter på det "elektriska" och kan lära dig styrning in i minsta detalj. Jag (en amatör) vågar inte sticka ut hakan och sälja mig som "expert"...

Visa bilaga 31117
Klart det finns experter här, det vara därför jag lade inlägget på denna förening 😆
 
På ett annat forum har jag sett exempel på förvånande låga laddningsströmmar i bilar utan dc/dc-laddare och utan smart-generator. De bilägarna verkade nöjda ändå men om de velat utnyttja sina litiumbatteriers förmåga att ladda snabbare , dvs på kortare körsträcka, borde de installerat dc/dc.
Vi är nöjda, trots originalladdningen 18A.
Det fungerar för oss.
Men så småningom så kommer det bli DC/DC, såg att Victron kommer med en ny 50A vid årskiftet.
Den finns med på önskelistan. 😊
 
Det meste er besvart så det er lite å tilføye. Svakheten i nesten alle LFP drop in batterier er at BMS har strømbegrenser som fort lager problemer sammen med inverter - dette kan reduseres ved å benytte 2 batterier i parallell. Og som PeterK påpeker det er kun nyere biler med "smarte" ladesystemer som virkelig trenger DC-DC lader, øvrige holder høy nok ladespenning fra generatoren. Noen husbiler har litt for tynne kabler fra bilbatteri via EBL til bobatteri, dette begrenser ladestrømmen ved hjelp av spenningsfall. En DC-DC kan redusere noe på problemet, men det gir varmere kabler. Bedre å oppgradere kablene til grøvre. BMS med Bluetooth gir en bedre kontrollmulighet og anbefales.
 
Og som PeterK påpeker det er kun nyere biler med "smarte" ladesystemer...
På min tid fanns inga BMS med bluetooth och då fick man lösa problemet genom laddning till 14,6V för att få "balans" i cellerna. Jag gör det kanske en ggr/år. Min Votronic 30A DC/DC är gjord just för Lithium batterier och fungerar bra med Euro6 konfiguration. Man kan säga att den "lever" sitt liv och är aktiv när det är läge för laddning, annars "sover den för det mesta.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen