• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Litet avstånd mellan husbilar på Skatås ställplats

cgwik

Aktiv medlem
Medlem
GP har ikväll en artikel om Skatås ställplats där det står två bilar i par utan avstånd emellan. De tycker att de fått tillstånd för denna lösning för 12 år sedan av räddningstjänsten, men räddningstjänsten har förstås en annan uppfattning och menar att det skall vara fyra meter mellan alla fordon. Bifogar flygfoto där man ser hur bilarna står. Lite märkligt att en dyr ställplats hanterar säkerheten så.
Artikeln är bakom betalvägg. https://www.gp.se/nyheter/göteborg/husbilar-står-för-trångt-på-lisebergs-ställplats-1.78007755
1659473070343.png

GP har ikväll en artikel om Skatås ställplats där det står två bilar i par utan avstånd emellan. De tycker att de fått tillstånd för denna lösning för 12 år sedan av räddningstjänsten, men räddningstjänsten har förstås en annan uppfattning och menar att det skall vara fyra meter mellan alla fordon. Bifogar flygfoto där man ser hur bilarna står. Lite märkligt att en dyr ställplats hanterar säkerheten så.
Artikeln är bakom betalvägg. https://www.gp.se/nyheter/göteborg/husbilar-står-för-trångt-på-lisebergs-ställplats-1.78007755
Visa bilaga 12796
Man kan ju åka någon annanstans om man inte gillar upplägget.

Jag tycker det blir lite löjlig hetsjakt efter dom där fyra metrarna. Den saknas lite koppling till verklig risk och statistik tycker jag.

Vi har parkeringar över och under marknivå där tusentals personbilar kan stå parkerade extremt tätt med kanske bara en halvmeter mellan varje bil. Endast en ned/uppfart till garage och helt omöjligt för någon att kunna komma fram och flytta en bil vid eventuell brand. Snacka om livsfara.
Att bygga sådana överallt är tydligen helt ok

Vi har vägar över hela landet där lastbilar och bilar möts i full fart med kanske bara några decimeter mellan.

Men om vi står still och parkerar på en öppen asfaltsplätt eller grusplan med en husbil, som vi dessutom oftast är nära och har kontroll över större delen av tiden, då skall det vara ett "säkerhetsavstånd" på 4 meter till nästa bil.

Jag har inget emot hög säkerhet men åtgärderna/kraven/reglerna måste vara rimliga i förhållande till den verkliga risken.

Var ikke dette prototypen for SCR sine ställplatser? Var der en gang like etter åpning og det ble med den ene gangen.

4 meter?

Jeg har stået med husbilen i adskillige overbelagte havne og lystbådehavne. Her ligger sejlere og motorbåde udenpå hverandre med bare en 50 cm fender imellem. Ligger man yderst, så må man passere hen over de inderste både for at komme i land.

Et eksempel på dette er Skagen havn til pinse. Her oversvømmes havnen med norske sejlere, der fester i alle dagene. 1. stop efter landgang er skibsprovianteringen og så kommer de tilbage med en trolleyvogn med alt som kan drikkes.

Disse sejlere har samme udstyr som vore husbiler, nemlig motor med diesel/bensin og et gasanlæg til madlavning og køleskab m.m..

Her er der ingen snak om 4 meter!

4 meters reglen er opfundet af campingbranchen. og det kan være fint nok, når alle campingvogne har kæmpe fortelte med gasgrill og petroleums varmere inde i teltene.

Jeg vil også helst stå med lidt afstand til naboen på en stellplads, men det er ikke af nervøsitet for brandrisiko, men mere af komforthensyn.

Jag står i allmänhet hellre 40 meter från ”grannen” än 4 även om 4 är bättre än 0,4.
Sen har nöden inte alltid någon lag, precis som anledningen till övernattningen kan variera och frihetskänslan kan i vissa fall vara lättare att frångå.
Säkerheten? Min bil bor jag ju i utan att vara orolig, och den är ju lika säker om jag står nära eller långt ifrån. Min förhoppning är ju att grannens är säker den med, men tommy presenterade ju besiktningsstatestik som var mindre smickrande, så man vet ju inte.

I en skrift med den föga upphetsande titeln "Campingplatser, planering och utformning", utgiven 1978, kan man läsa att campingorganisationerna – främst av trevnadsskäl – rekommenderar ett minsta avstånd mellan tälten på fyra meter. Även från brandförsvarssynpunkt anses detta avstånd vara tillfyllest. Det vi idag kallar 4-metersreglen var således ursprungligen till för att man inte skulle höra vad som försiggick i granntältet.

Pålle

Bilagor

• 1978 Handbok.jpg
    56,4 MB · Visningar: 12
I somras parkerade en husbil 1½ meter ifrån oss trots att hela grusplanen var ledig och alla hade sjöutsikt, tror att det hade fått plats ca 20 husbilar med 4 meters lucka. Skulle tro att han kom från segelbåtsvärlden för så var det alltid på sjön. "Där står en segelbåt där kan vi också komma åt/in till land"

När han sen kom ut med en hund blev jag irriterad för vår hund blir orolig om det är en annan hund i hennes närhet och sen tände han en cigarett, då var måttet rågat så jag flyttade omedelbart husbilen 15 meter.

För trivseln så är 4 meter ett rimligt avstånd, men parkerar man så på en populär plats så har man fått en kompis under natten så man knappt kan öppna bodelsdörren, på sådana platser ställer jag mig 2½-2.75 för att inte få en granne under natten.

Det värsta jag varit med om var när 2 gubbar och en kär-ring.
Parkerade 1½ meter nos mot nos uppe på vildmarksvägen så vi och dom tittade rakt in till varandra, sen började dom supa och pissa 10 meter från husbilen, inte i en buske utan rakt ner på stenarna där folket gick. Minst 20 bilar såg hur dom betedde sig.

Kan folk bete sig så duger 1 meter.
Hundägare så fungerar 2½ meter.
Rökare så bör avståndet vara 15 meter.
Fyllsvinen som pissar framför alla andra bör stanna hemma!

I somras parkerade en husbil 1½ meter ifrån oss trots att hela grusplanen var ledig och alla hade sjöutsikt, tror att det hade fått plats ca 20 husbilar med 4 meters lucka.
så jag flyttade omedelbart husbilen 15 meter.
Har väl hänt mer än än gång…
Ett lika outgrundligt mysterium när man närmar sig en bil i rask takt, med FH, sen tar det en kvart att komma om innan bilen raskt försvinner i backspegeln.
Men vi är väl eremitönskande flockvarelser som helst vill vara för oss själva med andra

Jag tyder FH som farthållare. Får se när @Hole in one meddelar oss vilket.

Hur som helst så kan förkortningar ibland ge spännande kunskaper för tack vare din länk Pålle så vet jag nu att det också finns en sjukdom som heter FH.
Nej, någon sjukdom vid omkörning tänker jag inte på. Utan, som du helt riktigt var inne på, farthållare

I somras parkerade en husbil 1½ meter ifrån oss trots att hela grusplanen var ledig och alla hade sjöutsikt, tror att det hade fått plats ca 20 husbilar med 4 meters lucka. Skulle tro att han kom från segelbåtsvärlden för så var det alltid på sjön. "Där står en segelbåt där kan vi också komma åt/in till land"

När han sen kom ut med en hund blev jag irriterad för vår hund blir orolig om det är en annan hund i hennes närhet och sen tände han en cigarett, då var måttet rågat så jag flyttade omedelbart husbilen 15 meter.

För trivseln så är 4 meter ett rimligt avstånd, men parkerar man så på en populär plats så har man fått en kompis under natten så man knappt kan öppna bodelsdörren, på sådana platser ställer jag mig 2½-2.75 för att inte få en granne under natten.

Det värsta jag varit med om var när 2 gubbar och en kär-ring.
Parkerade 1½ meter nos mot nos uppe på vildmarksvägen så vi och dom tittade rakt in till varandra, sen började dom supa och pissa 10 meter från husbilen, inte i en buske utan rakt ner på stenarna där folket gick. Minst 20 bilar såg hur dom betedde sig.

Kan folk bete sig så duger 1 meter.
Hundägare så fungerar 2½ meter.
Rökare så bör avståndet vara 15 meter.
Fyllsvinen som pissar framför alla andra bör stanna hemma!
Du får hänga ut fendrar

På Lisebergs hemsida anger man nu att det finns 18 platser på ställplatsen, tidigare var det dubbelt så många. lite overkill tycker jag. Som det var målat tidigare var bilarna parkerade 2 och 2 båda med dörren mot fri yta om de parkerat rätt, dvs lätt att utrymma om olyckan är framme och liten risk för spridning utöver de två som står tillsammans.
Märkligare är ställplatser och campingar där man är noga med 4 meter i sidled, men det kan vara en rad med platser bakom så man har en granne på en meters avstånd eller mindre.
I Tyskland har man tydligen andra regler. Besökte ställplatserna på Citti i Lubeck och Flensburg, långa breda rutor men när det blir fullbelagt så är det inte mer än en meter mellan fordonen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen