• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V LiFePO4 självurladdning

Daniel K

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Luleå
Det har ju skrivits en hel del om Litiumbatterier i andra forum tidigare och ämnet tycks intressera många husbilsåkare. Jag hör till de som valt att bygga ett eget batteri av komponenter importerade från Asien. Nu har mitt hembyggda LiFePO4 batteri varit i drift i två år helt problemfritt. I mitt fall handlade det om att spara vikt och en förhoppning om längre livslängd än blybatterier. Vikten på det färdiga paketet med celler och BMS nerpackat i en batterilåda blev 9,5kg, att jämföra med de tidigare två 95Ah AGM som vägde 56kg.
Just nu står husbilen avställd i mitt garage och LFP-batteriet är frånkopplat från laddning sedan början av oktober då det var fulladdat, 100%. Nu efter fyra månader visar laddningsindikatorn 97%. BMS drar lite ström, enl. specen: Self-consuming Operating mode: 20mA. Sleep mode:200uA. Sleep delay:no electricit/no communication line/Delay in unprotected state 10s. Cellspänningen har bara sjunkit 0,001V - 0,003V på 2,5 månader.
Det ser ut som att man inte behöver underhållsladda LiFePO4 under ett vinteruppehåll. Här en skärmdump från den 3/11-21 och 2,5 månader senare:

batt3.jpg
 
Senast ändrad:
Hej Daniel, Peter här.
Jag har 4st. LFP varav 3st egenbyggda, jag upplever att alla 4 har olika intern (BMS) ström förbrukning.
Mitt Smart BMS123 verkar dra mest i viloläge, dock svårt att mäta upp detta då det är ett kretskort på varje cell.
De andra går ner i viloläge, det med blåtand vaknar vid uppkopplingsförsök, de utan verkar vakna när man startar en förbrukning.
 
Men det är bra att kolla upp ändå regelbundet.
Jag brukar få ladda husbilen några gånger under vintern, men jag förbrukar ju ström när jag grejar med bilen under vintern i garaget.

Av de övriga har jag varit tvungen att ladda batteriet med Daly BMS, jut det verkar dra lite väl mycket ström i vila.
 
Senast ändrad:
Jag håller med om slutsatsen. Men vid förvaring är det kanske spänningen som är intressantast att hålla koll på, laddningsindikatorn baseras väl på ström in i/ut ur batteriet den normala vägen, och självurladdning är ju något annat.
Ja man måste ha koll på spänningsnivån men jag är lite förvånad över hur lite cellspänningen sjunkit på 2,5 månader, 0,001 - 0,003V.
Jag vet inte hur laddningsindikatorn mäter men har fått en uppfattning att den inte är särskilt tillförlitlig.
 
Senast ändrad:
Är på väg till nattskiftet, så jag smiter in till garaget och kollar statusen.
I husbilen har jag nån förbrukare igång hela tiden, vet inte vad (ännu) men enligt Victron smartshunt, så förbrukas det 3W, vilket jag tror är nära sanningen. Enligt BMS123 är det för lågt för att registreras, då blir stor skillnad i SoC, se bilder.
Screenshot_2022-02-18-16-32-46-346_com.albertronic.x123smartbms.jpg
Screenshot_2022-02-18-16-33-46-463_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen