• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Tips för livet i Husbil "Landströmskabel"

SeppoH

Aktiv medlem
Medlem
Jag ser att Polyropes (www.poly.se) har tagit fram en elförsörjningskabel med flätat ytterhölje i olika färger. Den ser ju riktigt snygg ut jmfrt. med de svarta som finns i handeln. Prismässigt är det ju inte som Biltemas motsvarighet men "so what" ? 25m 16A med CE-don kostar ca 2600kr just nu under mässveckorna.

1772441919944.png
1772441919944.png

Jag håller med om att den är snyggare. Men hur länge är den det när den ligger ute i regn, rusk och lera?
Jag ser att den säljs av en "båtfirma". På bryggan är miljön lite annorlunda än på en ställplats eller camping.

Jag håller med om att den är snyggare. Men hur länge är den det när den ligger ute i regn, rusk och lera?
Jag ser att den säljs av en "båtfirma". På bryggan är miljön lite annorlunda än på en ställplats eller camping.
Snarare är det så att det som håller på sjön håller på land. Väldigt ofta ser du landströmskablarna ute i skärgården hänga delvis i sjön. De ska även tåla att köras över med diverse "hjulingar".

Den skulle jag aldrig köpa, hållbarheten är nog inget problem, men hur skitig blir inte kabeln att ligga i jord och lera.
Skitig torde den bli och ska självklart torkas av. Så även en skitig gummikabel. Men jag nöjer mig med mina 2st 25m 16A gummikablar på "rulle" från Biltema. Men, kul att se alternativ. Viktigt också att veta att mycket av det i elväg (t.ex. Victron Energy) vi har i våra husbilar ursprungligen är framtaget för marint ändamål.

Skitig torde den bli och ska självklart torkas av. Så även en skitig gummikabel. Men jag nöjer mig med mina 2st 25m 16A gummikablar på "rulle" från Biltema. Men, kul att se alternativ. Viktigt också att veta att mycket av det i elväg (t.ex. Victron Energy) vi har i våra husbilar ursprungligen är framtaget för marint ändamål.
Visst men den här kabeln ser ut som en skotlina "flätad" på utsidan, blir inte lätt att hålla ren, kabel skall vara slät ,lätt att göra ren, den här är överdesignad som så mycket idag.

Visst men den här kabeln ser ut som en skotlina "flätad" på utsidan, blir inte lätt att hålla ren, kabel skall vara slät ,lätt att göra ren, den här är överdesignad som så mycket idag.
Det ska ju vara snyggt! Kan köpa matchande skot- och förtöjningslinor så det ser enhetligt ut. Jag blev nu inspirerad..😁

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen